944 -83 | Elbilen
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
944 -83 | Elbilen
Hej allesammans
Jag letade egentligen efter en lämplig 924 men så fick jag tag i denna 944 som rullande kaross dvs den saknade hela drivlinan, inredningen är ganska sliten men karossen är i princip rostfri så enligt mig en perfekt kandidat för att elkonvertera. Bilen är från början såld ny i Texas, USA. Importerad till Sverige 89, senast besiktigad 96 så den har stått still i många år. Tanken är att bygga på ett sådant sätt så att det går att återställa bilen till förbräningsmotor om någon i framtiden skulle vilja det (kommer inte att ske så länge jag äger den...).
Planen är att först fästa in motorn inklusive drivaxlar och inverter samt montera dit en dragkrok. När dessa komponenter är på plats vill jag väga bilen för att se hur mycket vikt jag får på bakaxeln vilket kommer bestämma hur mycket batterier jag kommer placera under motorhuven för att få vettig viktfördelning. När batterierna är på plats så behöver hela bromssystemet ses över och renoveras. Även bussningar i hjulupphänging behöver nog bytas. Sedan reg besiktning och därefter snygga till interiör och exteriör.
Jag letade egentligen efter en lämplig 924 men så fick jag tag i denna 944 som rullande kaross dvs den saknade hela drivlinan, inredningen är ganska sliten men karossen är i princip rostfri så enligt mig en perfekt kandidat för att elkonvertera. Bilen är från början såld ny i Texas, USA. Importerad till Sverige 89, senast besiktigad 96 så den har stått still i många år. Tanken är att bygga på ett sådant sätt så att det går att återställa bilen till förbräningsmotor om någon i framtiden skulle vilja det (kommer inte att ske så länge jag äger den...).
Planen är att först fästa in motorn inklusive drivaxlar och inverter samt montera dit en dragkrok. När dessa komponenter är på plats vill jag väga bilen för att se hur mycket vikt jag får på bakaxeln vilket kommer bestämma hur mycket batterier jag kommer placera under motorhuven för att få vettig viktfördelning. När batterierna är på plats så behöver hela bromssystemet ses över och renoveras. Även bussningar i hjulupphänging behöver nog bytas. Sedan reg besiktning och därefter snygga till interiör och exteriör.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Planen är att använda motor från en Nissan Leaf (160kW varianten), monterad vid bakaxeln där växellådan/tanken normalt huserar. Motorfästen är färdiga, likaså fästen för invertern.
Motorfästen. Främre motorfästet fäster in mot baksätets bältesfästen. Känns som det sitter mycket förstärkning där i karossen.
Bakre motorfästen sitter i en egen tvärbalk som fäster in i de längsgående ramskenorna mha ilagda mutterplattor på insidan.
Inverterfästen. Normalt i Leaf sitter inverten högre, mer uppepå motorn, men detta får inte plats under golvet så egna fästen fick byggas.
Motorfästen. Främre motorfästet fäster in mot baksätets bältesfästen. Känns som det sitter mycket förstärkning där i karossen.
Bakre motorfästen sitter i en egen tvärbalk som fäster in i de längsgående ramskenorna mha ilagda mutterplattor på insidan.
Inverterfästen. Normalt i Leaf sitter inverten högre, mer uppepå motorn, men detta får inte plats under golvet så egna fästen fick byggas.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
kul projekt 

-
- S-Poster
- Posts: 170
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Häftigt!
Jag följer med stort intresse!
Jag följer med stort intresse!

- AndersH
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2012-08-13 13:34:28
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Spännande! 

- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Intressant, kan man hitta motor och batteri för vettiga pengar är det ett alternativ!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2023-06-03 07:12:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Fasen så kul projekt. Följer!
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Kul med alla glada tillrop!
Jag skall mäta av och försöka skarva ihop drivaxlarna och undrar om det fInns något enkelt sätt att kopplat bort torsionsfjädern för att kunna röra svingarmen i sin fulla rörelse eller måste jag demontera hela axeln och dra ut fjädrarna?
Jag skall mäta av och försöka skarva ihop drivaxlarna och undrar om det fInns något enkelt sätt att kopplat bort torsionsfjädern för att kunna röra svingarmen i sin fulla rörelse eller måste jag demontera hela axeln och dra ut fjädrarna?
944 -83 NA, elkonverteras
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Går att dra ut stavar via tröskeln, tidiga bilar hade ett hål där. Men det klassas nog inte som enkelt. Kommer du inte tillräckligt nära med att hissa bakre hjulupphängningen med kanske några personer /vikt sittandes i bakluckan för att vikta ner den?bexander wrote: ↑2024-03-16 06:35:56 Kul med alla glada tillrop!
Jag skall mäta av och försöka skarva ihop drivaxlarna och undrar om det fInns något enkelt sätt att kopplat bort torsionsfjädern för att kunna röra svingarmen i sin fulla rörelse eller måste jag demontera hela axeln och dra ut fjädrarna?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Ok, inga genvägar med fjädrarna då(vad jag sett så är det inga hål i trösklarna på min bil.
Jag får prova att vikta ner bilen och se hur långt jag kommer.
Borde blir kortast för drivaxeln när hjulaxeln är i nivå med utgående axel på transmissionen eller behöver jag komma lägre än så? Och längst vid maximal utfjädring.
Jag får prova att vikta ner bilen och se hur långt jag kommer.
Borde blir kortast för drivaxeln när hjulaxeln är i nivå med utgående axel på transmissionen eller behöver jag komma lägre än så? Och längst vid maximal utfjädring.
944 -83 NA, elkonverteras
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2023-06-03 07:12:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Borra hål i sidan, det är den enkla lösningen 
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Med närmare 200kg i bagaget fick jag hjulspindlarna till att linjera med utgående axlar på växellådan. Jag ansåg att det var vad som behövdes och har förhoppningsvis lyckats mäta längderna jag behöver.
Bara att ersätta tejpen med något mer robustare... Har skickat axlarna till motomax.pl så de kan producera två nya axlar till mig.
Bara att ersätta tejpen med något mer robustare... Har skickat axlarna till motomax.pl så de kan producera två nya axlar till mig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Har fått mina nya drivaxlar.
I övrigt har jag mest skruvat bort saker från motorrum och kupé som jag inte kommer använda så som DME inkl elhärva, kvarstående AC-system (var så jag hittade rosten) m.m.
Ljudisoleringen som sitter i motorrummet på torpedväggen är spröd som knäckebröd så jag kommer nog demontera den inklusive värmeskyddet som sitter utanpå. Jag funderar på om det är värt att ersätta med något motsvarande? Jag kommer bara ha batterier, laddare och liknande i motorrummet men vill ändå inte få in vägljud den vägen. Någon som har några tankar/tips kring detta?
Har också hittat lite rost i batteribaljan, väl dolt av ett lager glasfiberarmerad plast...
Känns som ett relativt enkelt ställe att fixa så tillagt på listan över saker som behöver fixas.I övrigt har jag mest skruvat bort saker från motorrum och kupé som jag inte kommer använda så som DME inkl elhärva, kvarstående AC-system (var så jag hittade rosten) m.m.
Ljudisoleringen som sitter i motorrummet på torpedväggen är spröd som knäckebröd så jag kommer nog demontera den inklusive värmeskyddet som sitter utanpå. Jag funderar på om det är värt att ersätta med något motsvarande? Jag kommer bara ha batterier, laddare och liknande i motorrummet men vill ändå inte få in vägljud den vägen. Någon som har några tankar/tips kring detta?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Efter lite andra sysslor under sommaren är jag nu tillbaka och grejar med bilen igen. Håller på att tillverka en dragkrok.
Fäste för själva dragkulan återstår.You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 -83 NA, elkonverteras
-
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2011-01-12 08:07:05
- Bilmodell: 944 -84
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 -83 | Elbilen
Är det någon som har behov av bränslerören som går under bilen, från tanken till motorn? Jag har demonterat de som satt på bilen och de är i gott skick. Ligger ivägen så om någon vill ha dem så skicka ett PM.
944 -83 NA, elkonverteras
Who is online
Users browsing this forum: No registered users