924 -78 | KB135

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Kellander
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2023-04-26 08:06:45
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Hultsby
Contact:

924 -78 | KB135

#1 Post by Kellander »

Hej!

Då ska vi se vad detta kan bli!
Syftet är att bygga en "drift a like" show bil som går hem hos små och stora barn!
Bilen ska vara reggad för gata och kanske får jag med modsport spessar också....

Jag är helt ny på Porsche så jag läser på om de olika modellerna och delar som går att mer eller mindre enkelt flytta till en 1978 kaross. Kapa, svetsa och CADa kan jag hyfsat:)

Bilen plockades hem sommaren 22 och har plockats ner och arkiverats i dv lådor.
Inredningen är i relativt bra skick (behöver sy om stolarna) och kommer till viss del återanvändas.
Elsystemet byts ut helt och drivs med t.ex ett Awimex digitalt system.
Motor kan bli saab b234 hybrid, M50b25 eller wv1.8t..... planerar att ansöka om dispans 20kw/100kg så runt 300 hk för gata. Annars så mycket som drivlinan klarar med lite marginal...
OM möjligt behålls systemet med torc tube och transaxellåda från någon senare 9xx turbomodell. 951, 968 har jag förstått kan klara en del.
Bromssystem och dv fram/bakvagnsdelar för skivbromsar och 5 bult, gärna 944 för ökad spårvidd.
Dv optiska attiraljer för drift stuk!

Nu ska lite rost lagas i främre golv/torped och bakluckans låsinfärsting. Fronten behöver lite ny plåt också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Kellander on 2023-05-01 11:12:19, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | KB135

#2 Post by Cédric »

Kul med nytt projekt, hade nog varit enklast att uppnå effekten med orginalmotorn, motorbyten kräver mer än vad man tror, som magnus ratrod och några andra kört med. Men jag antar att du tänker regga den som ombyggt

Kellander
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2023-04-26 08:06:45
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Hultsby
Contact:

Re: 924 -78 | KB135

#3 Post by Kellander »

Ja projekt är det allt!
Ja den ska Sfro besiktigas.

//
Jag la bilderna i en mapp på Google drive men det ser inte ut som de syns?? Behörighet är ”alla med länken”…
Vad har jag missat?
/Jonas

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | KB135

#4 Post by Cédric »

Tror inte man kan dela direkt från driven på det sättet nu för tiden, går att ladda upp direkt på forumet men tyvärr är storleken något begränsad per fil, så ibland kan man behöva spara ner en mindre version. Använder ibland https://imgbb.com/ för forum, men det är ju ingen garanti att dom ligger där för evigt..

Kellander
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2023-04-26 08:06:45
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Hultsby
Contact:

Re: 924 -78 | KB135

#5 Post by Kellander »

Bakaxelfunderingar.

Syfte: Få 944 bredd samt 5 bult och skivbroms.
1. Passar 944 plåtlänkarmar på den här axeln?
2. Behöver hela axeln bytas för att uppnå syftet?
3. Stämmer det att delar fram till 1985 till stor del passar?

uppdatering:
Som jag förstår det går det att byta hela hubben (sitter med 4 skruv i länkarmen) och då konvertera till 5 bult. Hur detta påverkar spårvidden bak har jag inte koll på. 924 spårvidd 137,2 cm bak - 145,1 cm för 944 1983. Övriga bromskomponenter byts då för att matcha 944.

Ha det gott!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Kellander on 2023-05-01 17:27:36, edited 1 time in total.

Kellander
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2023-04-26 08:06:45
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Hultsby
Contact:

Re: 924 -78 | KB135

#6 Post by Kellander »

Cédric wrote: 2023-04-29 17:05:19 Kul med nytt projekt, hade nog varit enklast att uppnå effekten med orginalmotorn, motorbyten kräver mer än vad man tror, som magnus ratrod och några andra kört med. Men jag antar att du tänker regga den som ombyggt
Syftar du på 2.0 NA motorn när du kommenterar effekten? Eller att stoppa i en 924 turbomotor?
Jag vill gärna komma ifrån de äldre bränslesystemet och tändsystemet så då gick min tanke till någon 1990-tals motor.

/Jonas

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | KB135

#7 Post by johan944 »

Just den där bakaxeln är lite special med. Visst passar 944 bärarmarna och vissa andra komponenter. Men infästningen i karossen är inte den starkaste samtidigt som "svärden" inte har den bästa låsningen mot tuben.

Jämför bilderna i PET och artikelnummer, är det samma artikelnummer för -78an som en -84 så är det samma del
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Kellander
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2023-04-26 08:06:45
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Hultsby
Contact:

Re: 924 -78 | KB135

#8 Post by Kellander »

johan944 wrote: 2023-05-01 18:14:07 Just den där bakaxeln är lite special med. Visst passar 944 bärarmarna och vissa andra komponenter. Men infästningen i karossen är inte den starkaste samtidigt som "svärden" inte har den bästa låsningen mot tuben.

Jämför bilderna i PET och artikelnummer, är det samma artikelnummer för -78an som en -84 så är det samma del
Hej!
Ja jag såg att infästningen och svärden skiljer. Får klura på om jag ska byta kaross eller bygga special😀!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users