944 -83 | The 952 Story

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

944 -83 | The 952 Story

#1 Post by Jarlingar »

Jarlingar 20 år gammal:
_20220716_134930.JPG
DSC_1407.JPG
Vi befinner oss kring millenieskiftet och detta är faktiskt min första bil.
Ah ok, jag hade en volvo 440 som jag fått låna av farsan, men 944'an är den första bil jag köper själv.

Just köpet är en lite rolig historia..
En polare hade denna från början, men just nu stod den på verkstan med suspekt missljud när man trampa ner kopplingen.
Polaren hade redan samlat en hög med kvitton på motorrenoveringen på +40kkr och hade inte råd att lämna in den igen.

Han visste att jag var sugen på den och med felet så fick jag den snorbilligt. Plussade 35 000:- när jag sålde den 4 år senare.

Felet då?
Jo det var lagret till transaxeln som sitter i svänghjulet som havererat så kulorna trillat ut... 80:- på närmsta järnaffär så var lagret bytt och bilen ok igen :D

Enligt ryktet så var detta en fd tävlingsbil från Tyskland, satt iaf koni runtom, helbur, å herrejösses bromsar.. helt sinnessjuk väghållning var det i den.

Har alltid ångrat att jag sålde denna.. Tårarna var fasen inte långt borta när den rullade av gården.. :cry:
En lumparpolare från Malmö som köpte den.
Han lackade den i BMW mauritiusblå och snyggade till den i allmänhet å sålde den vidare.

Höll koll på vart bilen befann sig via transportstyrelsen, visste att jag en dag skulle köpa tillbaka den.
Så en dag när jag skulle kolla vem som ägde den för å ringa å höra om den var till salu så var den STULEN!!! :evil:
sketch-1593155279172.png
Nån talanglös sate har sågat sönder huven..
Borbet A fälgarna satt på iaf, däck var inte billigt i den dimensionen... särskilt inte när man var 20 bast.. :roll:

Om den faktiskt blev stulen eller om det är ett försäkringsbedrägeri vet jag inte, men jag har hittat delar från den här på forumet... så att den blev styckad vet jag :cry:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#2 Post by Bathory »

Trist att höra men kul story ändå.
Min bil hamnade tydligen i Belgien så har noll koll vad som hänt med den.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#3 Post by Jarlingar »

Jag vad gör man när man fått reda på att sin ungdoms kärlek blivit tagen av daga..?

Ja det var nog sorgens alla fem faser som passerades, och när jag kommit till den sista; acceptans så började nya planer smidas.

Visste ju att 944'an har fantastisk väghållning. Men det saknades lite pulver tyckte jag, några ponnys till under huven helt enkelt.

Ville redan då i ungdomens tid kompressormata 2,5 liters fyran :D
Kompressor är sisådär faktor 3000 coolare än turbo som varenda volvoraggare kastar in under huven.. 8)
Men var ändå realistisk i att jag aldrig skulle kunna ro det i hamn, då främst pga ekonomi.

I nutid så scannades ebay lite snabbt och en Eaton m62 införskaffades från UK.
Denna modell av m62 hittar man i merca SLK230
m62.JPG
Med ett halvtaskigt påbörjat portningsjobb så blev den billig.
Service.JPG
Fyndade även ett servicekit till den :thumbsup:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#4 Post by Jarlingar »

Innan jag startade denna tråden så startade jag en kompressortråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=34618
Det finns en del nyttigt för den intresserade där, men det mesta kommer nog tas igen här.

Iaf, målet med kompressorn är inte att maxa allt vad det går, inte initialt iaf..
Har sneglat mer och mer på Maxxecu mini, och det är nog där jag kommer landa till slut.
Men nu kommer jag konstruera ett eget piggyback som adderar bänsle och retarderar tändningen.

Den bästa informationen om hur man manipulerar motronic hittades på alfa romeo sidor, finns några kluriga gubbar som kompressormatat där.
Motronic justerar bränsletabellerna med några olika parametrar som ingång, bla motortemperatur, insugslufttemperatur, luftflöde, och voltkompensation.
Jag har valt två olika sätt jag ska testa för att justera bränsle.

1. Större spridare.
Problemet där är att det ger på bränsle över hela registret.
Enligt uppgift så bottnar luftmängdsmätaren (svängdörren) förhållandevis tidigt, så att spänna upp fjädern 10 steg där ska tydligen funka.
Fick tag på en uppsättning spridare till volvo 740 turbo för 300:- :thumbsup:
Bosch 0 280 150 804, 336cc @ 3 bar, ska räcka till ca 240 ponnys
Originalspridarna Bosch 0 280 150 201 är på 260cc men om det var vid 3 eller 2,5 bar minns jag inte just nu

2. Den parameter som justerar bränslet mest är motortemperatur. Så att lura DME'n att motorn är kallare än vad den är kommer öka bränslemängden.


Har testat lite hur motronic'en beter sig med bränslet

http://www.youtube.com/watch?v=Q8jlDPNsxCQ

Lovande inför fortsatt arbete :D
Jag återkommer till bränslet senare.
Last edited by Jarlingar on 2024-03-12 21:57:06, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#5 Post by Cédric »

Blir roligt att följa, jag gillar när folk donar å är kluriga med det som redan finns under huven, hoppas motronicmodden funkar. Den borde försöka köra på lambda 1 på dellast även fast det är lite fipplat med, blir väldigt intressant att se hur den svarar med kompressorn.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#6 Post by Jarlingar »

Denna 944'a är en -83'a och har ingen lambdasond orignal, min fd -84'a hade faktiskt lambdasond.
Blev lie nervös att den går så tunnt på låg belastning, men det är första gången jag ser lambdavärden på en sugmotor och uppenbarligen fungerar det :)

Jaktsäsongen är på intåg här, men jag hoppas göra lite under veckan.
Har körförbud på bilen just nu men har besiktning om tre veckor, sen har jag två bekymmersfria år av överladdning framför mig 8)
Ska CAD'a upp tändningsmodulen jag klurat ut så får ni kika lilte.
USA bilarna med 9,5:1 CR verkar behöva ca 5 grader backad tändning vid låga laddtryck.
ROW bilarna med 10,6:1 lär behöva mer, misstänker ända upp till 10 grader..
Det är där begränsningen ligger i ett piggyback på motronicen, att kontrollera tändningen, bränsle kan man kasta in massor med små moddar.

Steg 1 blir original motorstyrning med piggyback.
Steg 2 blir antagligen ett Maxxecu mini och intercooler och kanske så mycket som 0.8 bar ladd... :shock: 8)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#7 Post by Jarlingar »

Om nån fler vill printa en egen mätarkonsoll eller placera stereon där så har jag laddat upp modeller på cults3d.
https://cults3d.com/en/3d-model/gadget/ ... JoKW0TIk-Q
https://cults3d.com/en/3d-model/gadget/ ... ge-housing
1DIN Render.jpg
Render.jpg
Kommer en version med "blank" tavla också för den som vill skära ut ett custom-hål för tex backkamera, knappar mm mm :thumbsup:
Även ett hus för tre mätare är på g.

Eller har ni önskemål på annan design så hoja bara så ska jag se vad jag kan göra
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#8 Post by Jarlingar »

Innan vi börjar nörda ner oss i kompressoriet så tar vi väl det från början.


Jag sitter alltså på en kompressor men har ingen bil att sätta den på..

Spanar blocket och inser snabbt att priserna på 44'or börjat sticka rejält.
Så det var inte så mycket att fundera på utan jag slängde ut lite beteskrokar och fick napp via forumet.
ye olde röööda.jpg
ye olde röööda 3.jpg
ye olde röööda 2.jpg
Dessa tre bilder var de första jag fick av säljaren, bilen hade 14 000 dokumenterade mil och endast en tidigare ägare innan nuvarande ägare.
Dessutom var det den tidiga 944'an med den coola instrumenteringen 8)
Den ägaren hade lite för många projekt och behövde avyttra ett.

Tror vi var någonstans i mitten av februari här och jag sitter på en byggarbetsplats mitt i ett snöigt Åre och svarar på mailet.
Helgen sista april bokades in av den enkla anledningen att det är först då vägarna garanterat är isfria häröver.
Men säljaren får förhinder och det dröjer ända in i juni innan jag krokar på biltrailern och styr mot huvudstaden, en resa på 60 mil enkel.

Bimmern pinnade på bra neröver och ganska snabbt var jag framme.
En kaffe, en swish och ett handslag så var jag på väg norrut igen.
hemmåt.jpg
Hade bokat upp lite karosseridelar i Ljusdal som jag skulle hämta upp på vägen hem, klockan var nog kring en fyra på morgonen när jag plockade upp delarna.
En bakre diffusor, en framkjol med kofångare, två sidokjolar och lite annat krims krams.
Nötte på några mil till innan jag fällde förarstolen för nån timmes sömn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#9 Post by Jarlingar »

Hemma så rullade jag av bilen från trailern och knäppte dessa bilder för försäkringen.
front.jpg
back.jpg
side.jpg
inredning.jpg
inredning2.jpg
Inte mint men inte dåligt heller, ett bra utgångsläge helt enkelt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#10 Post by Jarlingar »

Förra ägaren hade problem med att bilen bara startade ibland..
Jag visst att han hade problem med givarna så tänkte att det skulle vara enkelt fixat.

Klassisk pålimmad bricka på en givare som distans. Mätte upp den till 2.25mm..... Skall vara 0.8mm
givare.jpg
Och sluta limma brickor på givare, använd flera lager tejpbitar istället. :thumbsup:

Men bilen ville inte starta med korrekt justerade givare heller..
Tänkte att jag får väl mäta i kontakten till DME om signalen når fram. Behövde inte mäta där..... :shock: :lol:
DSC_0035.JPG
Pillade till kontakterna rätt igen och nu startade hon så snällt så, small igång direkt :)


Bytte nån lampa och beställde tid för besiktning. Tänkte att det inte var nån mening att göra mer innan besiktningen, var övertygad att jag skulle få en diger arbetsorder med mig därifrån...
Men han måste nog gilla gamla Porschar besiktningsmannen, för det enda han anmärkte på var dåliga framdäck och högt HC värde och då funkade inte handbromsen ens...
HC var faktiskt så högt att det inte ens gick att mäta... :lol:

Fixade två nya däck fram, bak satt det nya redan. Den djävulska obalansen visade sig vara punkaspray i båda framdäcken..
HC var en feljusterad TPS och glapp AFM-kontakt.
Justerade lite på skruven vid efterkontrollen till 2,5% så var det blankt papper sen. :thumbsup:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#11 Post by Jarlingar »

Och nu imorgon är det dags för besiktning igen.
Varför skjuter man alltid upp de där tråkiga grejerna till sista minuten...

Fick spendera kvällen i regnet med å fixa vänster halvljus som lagt av.

Enkla elfel gillar man ju iaf :)
DSC_0694.JPG
Helt av nere i ljusbrunnen och nästan helt av upptill..
DSC_0695.JPG
Koppar har den egenskapen att den härdar vid mekanisk bearbetning.
Åratal av vibrationer har gjort kopparen hård och spröd så att den gått av.

Detta kommer behövas fixas riktigt.. I en mörk regnig septemberkväll... Quick n dirty :lol:

Wago to the rescue!
DSC_0696.JPG
Varde ljus! :#pray:
DSC_0697.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#12 Post by gegge »

Tackar för länken till instrumenthuset, ska se om jag lyckas göra det med skrivaren på jobbet framöver. Jag har fina lågkompskolvar om det är intressant?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#13 Post by Jarlingar »

Tanken är att bygga kit å sälja senare. Så å byta kolvar blir för mycket jobb, iaf initialt, får väl se hur mycket hornen växer sen...
Vid högre laddtryck tror jag att cylindrarna behöver stagas, helt klart för mycket jobb för random kit-köpare.

Håller på och skissar på en 2DIN modell också.
Personligen tycker jag det är helt fel med stereo där, inte minst en med fläskig skärm. Men det är flera som efterfrågat just det..
Och utan Hål kommer också för den som vill karva själv

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#14 Post by Jarlingar »

Jag återkommer till besiktningen, det blev en riktig fars...

Men just nu i nutid;
Har gjort en insats av episka proportioner på garagestädning. Så blivande 952'an står numera varmt å gott :)

Eoner av plats ju :thumbsup:
20230126_224903.jpg
20230126_224853.jpg
Har bara lagt i grejerna.
AC kompressor från VAG VR6. Den är motroterande och kommer bli Rolex 8)

Kommer antagligen fälla in generatorn så långt det går mot motorn och stum-montera, då blir det ännu mer plats :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#15 Post by Jarlingar »

Nån som e sugen på en uppdatering...?
20230220_210223.jpg
20230220_203451.jpg
20230220_203329.jpg
Jag lyckas aldrig göra någonting lagom.. :mrgreen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users