944 -83 | The 952 Story

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#31 Post by Cédric »

Blir intressant att se hur det funkar och om gjutningen blir bra nog :)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#32 Post by Jarlingar »

Jag bildbombar lite.. 8)
Blev helt ok. Några defekter men lite TIG å svarv så blir det perfekt :thumbsup:
Screenshot_20230419_000456_Video Player.jpg
Screenshot_20230419_202334_Video Player.jpg
Screenshot_20230419_202339_Video Player.jpg
Screenshot_20230419_202404_Video Player.jpg
20230419_205527.jpg
20230419_225149.jpg
Blir bra flås i kompressorn med denna skiva... 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#33 Post by Jarlingar »

Hann inte riktigt färdigt i svarven i dag, men det tar sig :D
20230420_235309.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#34 Post by Cédric »

Riktigt häftigt att du lyckades gjuta en! För en som jobbar på ett företag som sysslar med att snurra saker så känns det lite obekvämt med hållfasthet/livslängd med material som potentiellt har en hel del defekter. Man vill ju inte att nåt går åt pipan vid 6500rpm. Skulle kunna vara en ide att kapa isär en i flera snitt och se hur den ser ut inuti, om det finns porositeter eller luftfickor eller liknande.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#35 Post by Jarlingar »

Jag vågar nästan till 100% garantera att det inte finns porer och håligheter mtp hur jag har utformat gjutsystemet och hur bra fyllningen gick.
De defekter jag pratar om är att jag har slarvat när jag packade sanden.
Delen för kilremmen har största defekten och det pga att en bit sand lossnade och lade sig fel.

Men vad jobbar du med Cédric?
Vore väldigt intressant att stresstesta en remskiva till utplånande.. 8)

Tar gärna emot tips på företag som kan balansera remskivan :)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 -83 | The 952 Story

#36 Post by Jarlingar »

Japp! Ser ut att vara exakt rätt storlek för extra flås :mrgreen:
Originalskivan står i den nya för referens.
20230422_181926.jpg
Tog bort delen för servoremmen.
Dels kommer jag aldrig hinna montera servoracket nu och största defekten var där.

Kommer gjuta en ny senare. :thumbsup:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users