924 -78 | Colibri Green

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#16 Post by safe »

Jo, man kan nog dela mellan grenrör och avgasrör också, men det är typ 6 st väldigt fast rostade skruvar där också.
Mycket värme är att rekommendera vilket av alternativen man än väljer.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#17 Post by bockastyre »

Tack för matnyttig info safe!

Gjort kompressionstest idag. Första gången jag testar det. Verkar som att jag får rätt höga siffror:

190 - 175 - 190 - 165

Hur ska man tolka detta? Säger detta något om topplockets tillstånd?
Last edited by bockastyre on 2022-08-25 15:31:50, edited 1 time in total.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#18 Post by safe »

Siffrorna i sig säger inte så jättemycket, det beror på varvtalet du får upp, vilka kamaxlar man har etc.
Men variationen mellan siffrorna talar, troligen 1 eller 2 cylindrar i sämre form. Om det beror på topplockspackning, otäta ventiler eller, otäta kolvringar går inte säga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#19 Post by bockastyre »

Allright! Bara att mentalt ställa in sig på att ta bort toppen. Som mek-rookie känns det av någon anledning som en väl tuff utmaning. Men tänker mig att med ett hårt grepp om Haynes, tydlig dokumentation av processen så är det väl bara att göra det omvända när allt ska tillbaks igen!

Tack vare safe så har jag även bestämt mig för att även kika på ventilerna. Skräckblandad skräck. Men det ska nog gå! :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#20 Post by safe »

En sak som är bra att veta, ventilerna går fritt från kolvarna!
Så om du gör något galet så uteblir ventilsalladen! :)

Något som kan förvirra är att "nollpunkten" för kammen sitter på baksidan av kamdrevet. Finns ett märke på framsidan också, men det betyder ingenting.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#21 Post by Cédric »

Har du inte dom kan du få alla verkstadsmanualer, skicka ett pm om du är intresserad.

Har du en bra motorfirma i krokarna, när du ändå byter ventiltätningarna skulle dom enkelt kunna mäta om alla ventiler är täta mot sätet. Så inte jobbet behövs göras om igen:)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#22 Post by bockastyre »

Cédric wrote: 2022-08-26 12:42:43 Har du inte dom kan du få alla verkstadsmanualer, skicka ett pm om du är intresserad.

Har du en bra motorfirma i krokarna, när du ändå byter ventiltätningarna skulle dom enkelt kunna mäta om alla ventiler är täta mot sätet. Så inte jobbet behövs göras om igen:)
PM skickat!

Önskar att jag kunde urskilja en bra från en dålig. Men har kontakt med ett par i närområdet för planing av toppen. Gissar att även dessa kan mäta tätheten. Antar att detta har att göra med att slipa ventilen/ventilsätet? Verkar vara ett rätt enkelt jobb att göra själv? Eller är jag fel ute?

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#23 Post by bockastyre »

Projekt topplock igång. Tar bort en sak i taget. Markerar noggrant upp och arkiverar. Inser att jag är för dement för att kunna sätta ihop allt igen utan tydliga noteringar. :|

So far, so good...so what.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#24 Post by Cédric »

Ta många bilder innan saker åker isär, som du kan kolla på vid tveksamheter, och sätt tillbaka så många skruvar du kan i hålen dom ska sitta i :) kämpa på !

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#25 Post by Ingemansson »

bockastyre wrote: 2022-08-28 14:17:06 Projekt topplock igång. Tar bort en sak i taget. Markerar noggrant upp och arkiverar. Inser att jag är för dement för att kunna sätta ihop allt igen utan tydliga noteringar. :|

So far, so good...so what.
Heja heja! Instämmer med föregående, ta bilder och märk upp/sortera.
Själv så lägger jag vantarna på alla tomma glasslådor/burkar här hemma, en burk till varje område som jag pillar på. 😂
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#26 Post by bockastyre »

Märker upp som värsta arkivarien. Fotar, filmar och lägger delar i zippbags med beskrivning och datum för att samköra med bildarkivet. Rädsla gör en noggrann. :)

Kylaren tömd, insuget av och hatten av. Nästa pass utblåset.

Sotningssats och annat smått och gott beställt från Utzon.

Fick inte av spridarna så de får sitta kvar tills jag fått av toppen (tips där? WD40 eller annan suspekt sprej kanske?). Tryckt in papper i alla möjliga hål för att slippa få in grejs som inte hör hemma där. Kändes intuitivt rätt. :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#27 Post by safe »

Spridarna ska bara dras rakt upp. Sitter en plasthylsa i skruvad i toppen och spridarna sitter med en o-ring i plasthylsan.
O-ringen kan nog sitta bra ibland, tar du bort dom så byt o-ring. Helst skulle du kontrollera flödet i spridarna också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#28 Post by bockastyre »

Svårt att hinna göra allt man vill medan man försöker jonglera vanligt arbete, barn och hus med mek. Men någon timme här och där blir det. Idag lyckades jag få loss grenröret från avgasröret. Fem tjuriga muttrar hade fått bada i Biltemas multispray ett par dagar. Gnuggade långsamt fram och tillbaka med hylsnyckeln tills man hörde ett knäpp. Lyckligtvis knäcktes ingen utan muttrarna följde snällt med (sånär som på en där hela bulten följde med från, antar jag, grenröret).
avgasr.jpeg
Även Utzon levererade lite smått och gott idag. Bla. Sotningssats, lite filter och en fönstervev.
utz.jpeg
Målet är att hinna få av toppen under nästa vecka och då lämna in för planing. Har kontakt med Topplocksverkstan (https://www.topplocksverkstan.se/) som verkar lagom esoteriskt för min smak. Dessutom råkar de finnas inom närområdet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#29 Post by johan944 »

toppen kan du tänka om med att plana. Har det hänt något så är det blocket på dom här motorerna som får planas. Det finns inga förbränningsrum i toppen.
sddefault.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#30 Post by bockastyre »

johan944 wrote: 2022-09-01 23:49:48 toppen kan du tänka om med att plana. Har det hänt något så är det blocket på dom här motorerna som får planas. Det finns inga förbränningsrum i toppen.
sddefault.jpg
Första gången jag hör detta. Menar du att det är meningslös att plana toppen? Tycker mig se andra som skriver att det är dumt att byta packningen utan att plana. Menar du att de har fel?

Intressant!

En sak att plana toppen, blocket känns som en helt annan resa! :shock:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users