924 -78 | Colibri Green

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

924 -78 | Colibri Green

#1 Post by bockastyre »

Hej, lyckades tidigare under sommaren komma över en Porsche 924. Har sedan barnsben haft en förkärlek till just 924an. Minns hur jag bläddrade i Tekinikens Världs serie Alla Bilar 79 och stirrade storögt på alla superbilar från Ferrari, Lotus och inte minst Porsche. Av alla dessa märken och modeller fanns det en, som med lite fantasi, kunde upplevas som realistisk att en dag äga. Just det! Porsche 924!

Snabbspola framåt ett gäng decennier och fantasin blev verklighet. Kul!

Mitt exemplar är från 1978 och har fortfarande sin originalfärg, L99Y! Eller Collibri Green som VW och Porsche kallar den och som bara erbjöds -78 och -79. Interiören är beige brun vilka harmoniserar otroligt bra med utsidan. Detta är också en av anledningarna till att jag valde att köpa just denna.

Men tyvärr ljuger bilden något. Skavanker och mindre smickrande issues finns. Passagerarsidan har en parkeringsbuckla. Här och där rostfläckar och bubblor. Dessutom funkade inte bromsarna när jag tittade på den och motorn överhettade rätt omgående. Men tanken med bilen var att ha ett projekt som känns överkomligt för en novis gällande bilmek. Fördelarna med bilen är att den ser kanon ut undertill. Så någon form av underredsbehandling har den fått. Dessutom är interiören i princip helt original och rätt gott skick sånär som på sprickorna i .... ja ni vet.

Målet med bilen är att ha den så original som möjligt i gott bruksskick. Bromsarna är fixade efter att ha gått en 10-rundors kamp mot kronmutter, kärvande trumbroms och bromscylinder. Kylarsystemet är tömt och luftat. Tyvärr gick fläktremen vid en kortare provtur och på grund av bristande kunskap körde jag en knapp km utan den. Resultat? Kylarvätska fräste ur systemet. Nu återstår att se om topplockspackningen gått. Vit rök vid start bådar inte helt gott. Kompressionstest är nästa steg.

Ett par frågor:

- Som ni ser på bilden sitter den bakre gummilisten löst. Skruven som höll den på plats saknas. Var hittar men en dylik?

- Kylarfläkten slår på först när motortempen når det röda området. Kan man få den att starta tidigare?

- Min kupéfläkt är helt död. Finns det någon easy fix för detta?

- Färginfo finns enligt på en klisterlapp i motorrummet från -79. Innan dess har samma info funnits i dörrstolpen. Min har lappen i motorutrymmet trots att det är en -78. Udda?

- Någon gång har bakrutan bytts, Vingen hör ju inte hemma på en -78 (även om jag i smyg gillar vingen). Vet att 944 har lamineringsproblem. Gäller detta även 924?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by bockastyre on 2022-08-20 08:06:48, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Collibri Green

#2 Post by Cédric »

Betedde sig fläkten likadant innan överhettningen? Kan vara luft i kylaren, behövas ny fläkttermostat (den som sitter i kylaren). Förutsatt att man litar på tempmätaren. Eller möjligtvis vajsing med reläet och dess tvåfartsfuntion.

Topplockspackning är ju inget drömjobb, men görbart, låt den inte stå för långa perioder med vatten i cylindrarna bara, kan bli riktigt tråkigt.

Dubbelkolla att kupéfläkten verkligen har kärvat/dött. Finns ingen kul lösning på bytet. Antingen ovanifrån med lite fulfix, eller ta bort instrumentpanelen, med allt det innebär. så försäkra dig om att själva fläkten verkligen är död

Cool kulör, den ser man inte ofta!

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Collibri Green

#3 Post by bockastyre »

Bra fråga om man kan lita på tempen. När man exempelvis ändrar strålkastarbelysning från halv till hel så hoppar tempmätaren samt tankmätaren. Ju starkare belysning desto varmare visar tempmätaren. Gissar att jag har en del strul med jord. Har iofs putsat upp alla utom den som sitter under instrumentpanelen, men nu får jag väl även in där och peta. Om inte det hjälper testar jag termostatbyte.

Angående kupéfläkten. Hur kommer man åt den? Sitter en bur som går att få bort, men sen ett lock. Begriper inte riktigt. Finns det något relä eller säkring man bör kika på?

Som sagt, är helt ny på att skruva med bilar. Sjukt kul, men mycket kvar att lära.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -78 | Collibri Green

#4 Post by henca »

Välkommen i Porsche-gänget! Bland det första som du bör göra är att ladda hem reservdelskatalogen PET i pdf-format från https://www.porsche.com/sweden/accessor ... catalogue/ , där kan du välja 924 och årsmodell 1976-1979. I den ser man vilka reservdelar som finns och vad de har för artikelnr. Sen är det bara att googla för att se vilka som säljer. Många brukar tycka om att handla från utzon.se eller rosepassion.com . Om man hellre handlar över disk än postorder kan man handla på Porsche Center, men för det mesta behöver de beställa hem reservdelarna.

Jag tolkar det som att skruven inte går att köpa som separat reservdel utan att det är tänkt att köpa hela listen med reservdelsnr 477807319. Dock känns det ju inte som någon omöjlighet att själv tillverka någon skruv som man fäster i listen. Enligt reservdelskatalogen verkar dess motsvarande mutter vara M6, så då är det nog M6-gängor på skruvarna.

m v h Henrik

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Collibri Green

#5 Post by Ingemansson »

Välkommen till transaxelträsket!
Så det var du som slog till på den i Örkelljunga-trakten, trevligt. 😊
Är det en 79:a? Femväxlad med ettan ner till vänster? Hur som helst så ser den riktigt vettig ut, fräck färg.
Jag har bytt kupéfläkt på min 78:a, en hel del meck eftersom att brädan måste bort men absolut inget omöjligt för oss dödliga hobbymekare.
Kolla säkringarna först bara!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Collibri Green

#6 Post by bockastyre »

Henca: Tack! Mycket användbar information. Hittade någon från Österrike som sålde korrekta skruvar på ebay. Får se hur jag går tillväga.

Ingemansson: Precis! Bilen i Örkelljunga (som ett par dagar tidigare sålts i Röstånga för en spottstyver). Var du och tittade på den? Det är en 4-växlad -78. Den behöver en del omvårdnad, men det var lite det jag var ute efter. Provkörde även en i bra skick i Malmö samma vecka. Men kändes inte alls lika intressant att köpa en "färdig" bil. Utan projekt så dör man! :)

Det är ju något med att ta bort instrumentbrädan som känns olustigt. Så jä¤#a många sladdar. Ska kolla säkringar, jord och relä först. Håller tummarna!

Förresten, finns det några sammankomster i Skåne för 924-folk? Ett nätverk i närheten skulle minst sagt vara användbart. Även om forumet är guld värt!

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Collibri Green

#7 Post by Ingemansson »

bockastyre wrote: 2022-08-20 07:29:00 Henca: Tack! Mycket användbar information. Hittade någon från Österrike som sålde korrekta skruvar på ebay. Får se hur jag går tillväga.

Ingemansson: Precis! Bilen i Örkelljunga (som ett par dagar tidigare sålts i Röstånga för en spottstyver). Var du och tittade på den? Det är en 4-växlad -78. Den behöver en del omvårdnad, men det var lite det jag var ute efter. Provkörde även en i bra skick i Malmö samma vecka. Men kändes inte alls lika intressant att köpa en "färdig" bil. Utan projekt så dör man! :)

Det är ju något med att ta bort instrumentbrädan som känns olustigt. Så jä¤#a många sladdar. Ska kolla säkringar, jord och relä först. Håller tummarna!

Förresten, finns det några sammankomster i Skåne för 924-folk? Ett nätverk i närheten skulle minst sagt vara användbart. Även om forumet är guld värt!
Håller bara koll på blocket 😊 jag är uppvuxen i Röstånga och nu boendes i Klippan så det var ju verkligen på hemmaplan, haha.
Vart bor du?
Porscheägare Skåne finns på fb men det är mest nyare modeller tycker jag. Mitt projekt lär inte rulla på åtminstone 2-3 år men deltar gärna i träffar ändå.

De tidiga 924orna har faktiskt inte så mycket sladdar som ska av när man byter fläkten, det är rätt så tydliga kontakter på allt.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#8 Post by bockastyre »

Jag utgår från Lundatrakten, men har rötterna NV-Skåne.

Man kanske inte ska vara så rädd för att lyfta instrumentbrädan. Men skulle vara skönt att slippa. Men förstår inte riktigt hur man ska kunna serva fläkten uppifrån, är ju ett lock på den. Blir till att djupdyka i Haynes-bibeln!

Allt löser sig bara man inte ger upp. :)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#9 Post by Ingemansson »

Någonstans i min projekttråd så är där lite bilder från när jag bytte fläkt, tydligen ganska vanligt att de skär.
Det sitter ett värmepaket på fläkten och då även slangar från kylsystemet som man får koppla loss. Låter värre än vad det är. Tog lite bilder på min bräda igår så att du åtminstone kan se var den är skruvad.
Mittkonsolen, handskfacket, klädsel på a-stolparna, högtalargallret och ratt med spakar tar du av först.
C47DD78B-0E6F-4F88-8D28-9D11D1F07DA9.jpeg
5732EB25-4471-44E3-B883-DBB73CDCD876.jpeg
5312DDE6-0344-4C64-835D-29B08CAE42DE.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Ingemansson on 2022-08-21 08:01:54, edited 1 time in total.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#10 Post by Ingemansson »

Dubbelpost
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#11 Post by bockastyre »

Tack för bra bilder och info Ingemansson!

Närmast på tur står att byta topplockspackningen. Stank av avgaser i expansionskärlet samt vit rök ur avgasröret torde vara avgörande tecken. Ingen som protesterar mot den slutsatsen? :)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#12 Post by Ingemansson »

bockastyre wrote: 2022-08-22 09:45:05 Tack för bra bilder och info Ingemansson!

Närmast på tur står att byta topplockspackningen. Stank av avgaser i expansionskärlet samt vit rök ur avgasröret torde vara avgörande tecken. Ingen som protesterar mot den slutsatsen? :)
Låter som en korrekt slutsats tyvärr. Har du gjort komptest?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#13 Post by bockastyre »

Ingemansson wrote: 2022-08-22 13:12:59 Låter som en korrekt slutsats tyvärr. Har du gjort komptest?
Kommer under veckan. Postar resultaten här.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#14 Post by safe »

Det tjurigaste med topplockspackning är att lossa grenrören, speciellt om ingen rört skruvarna/muttrarna sen bilen var ny. Men om toppen ska bort så är det inte hela världen om nån går av.
När du har toppen av så kontrollera ventilstyrningarna mm, åtminstone att byta ventil tätningarna är på sin plats. Givetvis också att toppen är plan efter överhettningen också.
Ett vanligt fel är att en liten plastbit (en vinkel) som leder olja till kamsmörjningen är dålig och då kan en eller flera nockar på kammen och dess lyftare gå ner sig. Det är värt att kolla på.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#15 Post by Cédric »

Det var 18 år sen jag lyfte toppen på en n/a senast, kan man inte lyfta ur toppen med grenröret kvar för att undvika tråkigheter. Eller är det för trångt?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users