924 -78 | Colibri Green
- safe
- Addict
- Posts: 1422
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Jo, man kan nog dela mellan grenrör och avgasrör också, men det är typ 6 st väldigt fast rostade skruvar där också.
Mycket värme är att rekommendera vilket av alternativen man än väljer.
Mycket värme är att rekommendera vilket av alternativen man än väljer.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Tack för matnyttig info safe!
Gjort kompressionstest idag. Första gången jag testar det. Verkar som att jag får rätt höga siffror:
190 - 175 - 190 - 165
Hur ska man tolka detta? Säger detta något om topplockets tillstånd?
Gjort kompressionstest idag. Första gången jag testar det. Verkar som att jag får rätt höga siffror:
190 - 175 - 190 - 165
Hur ska man tolka detta? Säger detta något om topplockets tillstånd?
Last edited by bockastyre on 2022-08-25 15:31:50, edited 1 time in total.
- safe
- Addict
- Posts: 1422
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Siffrorna i sig säger inte så jättemycket, det beror på varvtalet du får upp, vilka kamaxlar man har etc.
Men variationen mellan siffrorna talar, troligen 1 eller 2 cylindrar i sämre form. Om det beror på topplockspackning, otäta ventiler eller, otäta kolvringar går inte säga.
Men variationen mellan siffrorna talar, troligen 1 eller 2 cylindrar i sämre form. Om det beror på topplockspackning, otäta ventiler eller, otäta kolvringar går inte säga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Allright! Bara att mentalt ställa in sig på att ta bort toppen. Som mek-rookie känns det av någon anledning som en väl tuff utmaning. Men tänker mig att med ett hårt grepp om Haynes, tydlig dokumentation av processen så är det väl bara att göra det omvända när allt ska tillbaks igen!
Tack vare safe så har jag även bestämt mig för att även kika på ventilerna. Skräckblandad skräck. Men det ska nog gå!
Tack vare safe så har jag även bestämt mig för att även kika på ventilerna. Skräckblandad skräck. Men det ska nog gå!
- safe
- Addict
- Posts: 1422
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
En sak som är bra att veta, ventilerna går fritt från kolvarna!
Så om du gör något galet så uteblir ventilsalladen!
Något som kan förvirra är att "nollpunkten" för kammen sitter på baksidan av kamdrevet. Finns ett märke på framsidan också, men det betyder ingenting.
Så om du gör något galet så uteblir ventilsalladen!
Något som kan förvirra är att "nollpunkten" för kammen sitter på baksidan av kamdrevet. Finns ett märke på framsidan också, men det betyder ingenting.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Har du inte dom kan du få alla verkstadsmanualer, skicka ett pm om du är intresserad.
Har du en bra motorfirma i krokarna, när du ändå byter ventiltätningarna skulle dom enkelt kunna mäta om alla ventiler är täta mot sätet. Så inte jobbet behövs göras om igen:)
Har du en bra motorfirma i krokarna, när du ändå byter ventiltätningarna skulle dom enkelt kunna mäta om alla ventiler är täta mot sätet. Så inte jobbet behövs göras om igen:)
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
PM skickat!
Önskar att jag kunde urskilja en bra från en dålig. Men har kontakt med ett par i närområdet för planing av toppen. Gissar att även dessa kan mäta tätheten. Antar att detta har att göra med att slipa ventilen/ventilsätet? Verkar vara ett rätt enkelt jobb att göra själv? Eller är jag fel ute?
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Projekt topplock igång. Tar bort en sak i taget. Markerar noggrant upp och arkiverar. Inser att jag är för dement för att kunna sätta ihop allt igen utan tydliga noteringar.
So far, so good...so what.
So far, so good...so what.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Ta många bilder innan saker åker isär, som du kan kolla på vid tveksamheter, och sätt tillbaka så många skruvar du kan i hålen dom ska sitta i kämpa på !
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 340
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Heja heja! Instämmer med föregående, ta bilder och märk upp/sortera.bockastyre wrote: ↑2022-08-28 14:17:06 Projekt topplock igång. Tar bort en sak i taget. Markerar noggrant upp och arkiverar. Inser att jag är för dement för att kunna sätta ihop allt igen utan tydliga noteringar.
So far, so good...so what.
Själv så lägger jag vantarna på alla tomma glasslådor/burkar här hemma, en burk till varje område som jag pillar på.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Märker upp som värsta arkivarien. Fotar, filmar och lägger delar i zippbags med beskrivning och datum för att samköra med bildarkivet. Rädsla gör en noggrann.
Kylaren tömd, insuget av och hatten av. Nästa pass utblåset.
Sotningssats och annat smått och gott beställt från Utzon.
Fick inte av spridarna så de får sitta kvar tills jag fått av toppen (tips där? WD40 eller annan suspekt sprej kanske?). Tryckt in papper i alla möjliga hål för att slippa få in grejs som inte hör hemma där. Kändes intuitivt rätt.
Kylaren tömd, insuget av och hatten av. Nästa pass utblåset.
Sotningssats och annat smått och gott beställt från Utzon.
Fick inte av spridarna så de får sitta kvar tills jag fått av toppen (tips där? WD40 eller annan suspekt sprej kanske?). Tryckt in papper i alla möjliga hål för att slippa få in grejs som inte hör hemma där. Kändes intuitivt rätt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Addict
- Posts: 1422
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Spridarna ska bara dras rakt upp. Sitter en plasthylsa i skruvad i toppen och spridarna sitter med en o-ring i plasthylsan.
O-ringen kan nog sitta bra ibland, tar du bort dom så byt o-ring. Helst skulle du kontrollera flödet i spridarna också.
O-ringen kan nog sitta bra ibland, tar du bort dom så byt o-ring. Helst skulle du kontrollera flödet i spridarna också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Svårt att hinna göra allt man vill medan man försöker jonglera vanligt arbete, barn och hus med mek. Men någon timme här och där blir det. Idag lyckades jag få loss grenröret från avgasröret. Fem tjuriga muttrar hade fått bada i Biltemas multispray ett par dagar. Gnuggade långsamt fram och tillbaka med hylsnyckeln tills man hörde ett knäpp. Lyckligtvis knäcktes ingen utan muttrarna följde snällt med (sånär som på en där hela bulten följde med från, antar jag, grenröret).
Även Utzon levererade lite smått och gott idag. Bla. Sotningssats, lite filter och en fönstervev.
Målet är att hinna få av toppen under nästa vecka och då lämna in för planing. Har kontakt med Topplocksverkstan (https://www.topplocksverkstan.se/) som verkar lagom esoteriskt för min smak. Dessutom råkar de finnas inom närområdet.
Även Utzon levererade lite smått och gott idag. Bla. Sotningssats, lite filter och en fönstervev.
Målet är att hinna få av toppen under nästa vecka och då lämna in för planing. Har kontakt med Topplocksverkstan (https://www.topplocksverkstan.se/) som verkar lagom esoteriskt för min smak. Dessutom råkar de finnas inom närområdet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- johan944
- Addict
- Posts: 3326
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
toppen kan du tänka om med att plana. Har det hänt något så är det blocket på dom här motorerna som får planas. Det finns inga förbränningsrum i toppen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 61
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1978
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Första gången jag hör detta. Menar du att det är meningslös att plana toppen? Tycker mig se andra som skriver att det är dumt att byta packningen utan att plana. Menar du att de har fel?
Intressant!
En sak att plana toppen, blocket känns som en helt annan resa!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users