924 -78 | Colibri Green

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#91 Post by P.P. »

924_20220908_200821.jpg
Jag kan inte svära på att den lämnade fabriken på plåtisar, eller att den ens kom till Sverige på dem, men våren 84 sålde i alla fall Kaiser bil i Stockholm den sådan till min pappa. Här är vi på norra Öland med några släktingar och jag syns bakom bilen i vit keps.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

bockastyre
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#92 Post by bockastyre »

Ahh! Måste erkänna att hon är rätt snygg med plåtisar!! Så himla kul att se en bild på den från 80-talet och att hon fortfarande rullar! Uppskattas P.P.!

En allmän fråga. Vet att det är en big no no med överdrag på bil vid vinterförvaring då markfukt fastnar under överdraget. Men om man står under en carport? Då bör markfukten vara väldigt låg. Eller är vinster av överdrag obefintliga under en carport?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#93 Post by safe »

Jag skulle undvika överdrag, bortsett från fukten så när det blåser så gnuggar det mot lacken.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#94 Post by bockastyre »

Nu är lacken kanske inte i optimalt skick, men känns ändå tvek med överdrag. Frågar mest eftersom jag fick en i present. Bara att ställa in i garderoben.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#95 Post by Ingemansson »

Här har du lite bra inspiration till bankörning. :-)

https://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=23850
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#96 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2023-10-17 15:27:04 Här har du lite bra inspiration till bankörning. :-)

https://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=23850
Jättebra exempel!
Lätta aluminium "plåtisar" (billiga på skroten), rdäck, bra bromsbelägg.
Kommer inte ihåg vad han gjort med chassit men bilen går jättefint trots att den är lite mjuk (provkört den lite).
Fortfarande trevlig gatbil.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#97 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-10-17 16:09:28
Ingemansson wrote: 2023-10-17 15:27:04 Här har du lite bra inspiration till bankörning. :-)

https://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=23850
Jättebra exempel!
Lätta aluminium "plåtisar" (billiga på skroten), rdäck, bra bromsbelägg.
Kommer inte ihåg vad han gjort med chassit men bilen går jättefint trots att den är lite mjuk (provkört den lite).
Fortfarande trevlig gatbil.
Den är ganska lika som min föregående uppsättning fast lite mjukare, som jag ändå var rätt nöjd med, bra bang for the buck. Hembyggda coilovers(rallydesign kitet) fram med 250lbs/in 43N/mm fjädrar fram och 25,5mm stavar bak från en 968. Dämpare är GAZ vanliga ställbara, std topplagringar och nya gummibussningar fram (om han har dom fortfarande, tror det). GAZ enklare coilovers fanns ju inte förr i tiden, det är ju klart enklare att slippa svetsa å greja förstås. Deras enklare verkar dock inte vara gjorda för att köra riktigt lågt, kan vara bra att ha koll på.

Krängare är samma som jag har 28/22mm justerbara weltmeister.

Du körde den väl på 14" vingeldäcken har jag för mig, den är lite skarpare på rdäck, eller ganska mycket. Körde faktiskt den bilen för nån dag sen, kul men man saknar kompressorn som hoppat ur för tillfället av besiktningskäl :)

Jag körde ju min förra 924 med bara plåtisar+Rdäck och Hawk HP+ belägg, det gick att köra timmar på bana med utan krångel. Var ju student på den tiden så man fick vara sparsam med uppgraderingar. Uppdaterad fjädring gör det mycket trevligare dock även om det inte är ett måste, dom är väldigt mjuka orginal. Däremot är mer camber, framförallt fram en enkel och effektiv uppgradering för mer grepp i framvagnen, nästan en nobrainer med tanke på att det är justerbart redan som orginal :)

bockastyre
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#98 Post by bockastyre »

Nu har denna tyvärr sålts vidare. Ska börja bygga på sommarhus kommande veckor och har inte riktigt samma tid till ett projekt.

Tror nya ägaren har ett konto här, får se om han vill göra sig till känna. Nu rullar hon vidare i småland.


Betyder detta att jag lämnar Porscheträsket? Troligen inte. Ska se om jag hittar något som inte är ett projekt. Gärna 931, 924S, 944 85B, 968 eller till och med Boxster. Får se vad som dyker upp. :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: 931 twinturbo