924 -78 | Colibri Green

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#61 Post by Cédric »

Slangen till fördelaren gör att tändningen ställs tidigare vid vakum, ganska mycket dessutom. Det är så en motor vill ha det, pga det brinner väldigt långsamt på låg last.
10 grader btdc utan vakum tillkopplat på fördelaren är så jag minns det för den motorn vi har i europa. Låter ju inte så bra att den går halvkass under 1500, den bör gå lika bra där som högre varvtal.

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#62 Post by bockastyre »

Cédric wrote: 2022-10-20 07:32:22 Låter ju inte så bra att den går halvkass under 1500, den bör gå lika bra där som högre varvtal.
Jag kanske överdriver. Motorn låter ok under 1500 men att köra i ett villaområde med maxfart 30 är inte supersmidigt med bilen. Småryckigt. Om jag däremot accelerera från 0-100 så drar den jämnt.

Men det kanske ska gå supermjukt i 30 km/h med lätt fot på gasen?

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#63 Post by bockastyre »

Ok, dags för uppdatering. En relativt bra sak och en mindre bra.

Igår besiktade jag henne. Utgick från att jag skulle få en del tvåor och såg det hela mest som en statusuppdatering. Synd! För jag fick bara nedslag på halvljuslampa och bromsljus. Saker som man lätt kunnat fixa om man vore lite förutseende. Å andra sidan sjukt skönt att inte underredet var knäckebröd eller andra besvärande saker. Var till och med så att hon fick beröm för sitt skick undertill. Kul!
underrede.jpg


Däremot påpekade besiktningsmannen det jag redan visste. Bilen går inte särskilt bra. Eller med dennes ord "den går som en posse nötter".

Har inbillat mig att det kan vara WURen som spökar. Mne innan jag börjar kolla på den så bör jag åtminstone köra ett kompressionstest. Right? Resultat:

Cylinder 1 - 150
Cylinder 2 - 146
Cylinder 3 - 139
Cylinder 4 - 0

Finn ett fel! Testar flera gånger. Men kan bara konstatera faktum. Bilen går på tre cylindrar och cylinder fyra är helt död. Tändstiftet lika oberört som när jag satte i det för någon vecka sedan. Visste inte att det skulle vara så här kul och belönande att skruva på gamla bilar! Borde kanske valt en annan hobby? Oavsett, så är läget! Nu handlar det om att felsöka:

- Fel på kolven? Gjorde iofs ett kompressionstest innan byte av topplockspackning och planing då den visade 165. Tveksamt att den skulle gå från det till 0?
- Böjd ventil som släpper ut luften?
- Kamaxeln trycker inte ner ventilen korrekt? Justera tryckarna?
- Någon menade på att styrpinnarna/fjädrarna på blocket kan ha kommit i kläm. Men då borde ju kompressionen vara kass på fler/alla cylindrar?

Fler förslag? :#pray:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#64 Post by safe »

Kolla så du justerat ventilerna rätt så att inte en av dem står öppen hela tiden. Justeringen av lyftarna justeras i halvvarv om man vrider dem bara 90 grader så att de inte snäpper till så kan ventilen stå öppen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#65 Post by bockastyre »

safe wrote: 2022-10-25 13:26:04 Kolla så du justerat ventilerna rätt så att inte en av dem står öppen hela tiden. Justeringen av lyftarna justeras i halvvarv om man vrider dem bara 90 grader så att de inte snäpper till så kan ventilen stå öppen.
Jag har inte justerat ventilerna alls när jag återmonterat. Men förstår att det sitter en 3mm insex i lyftarna. Kan du förklara lite mer exakt hur jag ska skruva? Ponera att det ligger ett ryck på ena lyftaren hela tiden och jag vill sänka lyftaren, hur gör jag då? 90 eller 180 grader? Med- eller moturs?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#66 Post by safe »

Monterade du tillbaka lyftarna på samma ställe som de satt?
Det är rätt viktigt för de blir inslitna mot kamnockarna. Har du inte gjort det så är det väl inte mycket att göra åt. Men du bör gå igenom alla lyftare och justera dom. Du justerar när bascirkeln ligger mot lyftaren, typ nocken rakt up. och då ska du ha 0.1 eller 0.3 mm (kolla upp den specen) mellan kammen och lyftaren. Skruvar du in insexan i lyftaren så minskar du spelet och tvärt om, se till att du justerar den i halvvarv så den snäpper till lite (om den är så nära att den ligger emot ventilen).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#67 Post by bockastyre »

Japp, lyftarna sitter på samma ställe.

Tänker att jag gör så här. Av med ventilkåpan. Dra runt motorn för hand till nocken till sista lyftaren står rakt upp och nedre delen ligger mot lyftaren. Mäter mellanrum och justerar enligt beskrivning. Repetera på nästa sista lyftaren.

Om det visar sig att bascirkeln ligger dikt ann mot lyftaren och sätter press. Kan jag ändå justera med skruven eller skapar det för stor belastning?

Tacksam för din input safe!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#68 Post by safe »

Du kan skruva ner den även om den skulle ligga emot.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#69 Post by bockastyre »

Kort uppdatering, hade äntligen tid att se över lyftarna och ventilerna. Visade sig mycket riktigt vara skruven till en av lyftarna som var felställd. Den hade skruvat sig lite så att den flata ytan inte låg mot vilket, förstås, gjorde att ventilen låg öppen. Så nu har jag även kompression på cylinder fyra! Sweet! Tack för hjälpen safe!

Dock lite osäker på i vilken ordning ventilerna kommer. Om cylinder ett är närmast fronten. Är första ventilen, den längst fram, insug eller avgas? De ska tydligen ligga med lite olika avstånd (insug 0.10 och avgas 0.45).

Läste att avgas ska ha större avstånd så att ventilen ligger öppen längre. Men borde inte mindre avstånd ge längre öppentid för ventilen? Jag menar, kammen lär ju skapa tryck under större del av sin rörelse ju mindre avståndet är?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#70 Post by safe »

Vad bra det var något så enkelt!
Cylinder 1 närmast kylaren och 4an mot torpeden.
Vilken ventil som är insug eller avgas det kan du flukta mot insug och grenrör, de går rakt in mot ventilerna.
Det är nog större spel på avgasventilen för att den blir varmare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#71 Post by gtBen »

Vilken supersnygg färg på en 924:a ...Grattis 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#72 Post by bockastyre »

Dags för uppdatering.

För några veckor sedan gjorde jag klart med att fixa lyftare och ventiler. Ordnande med timingen med hjälp av strobo-pistol. Resultat = bilen går mjukt och fint över hela registret. Underbart!!

Igår ombesiktade jag henne och hon är nu godkänd för två år framåt! Yes!

Smolket i bägaren är att motorn fortfarande överhettar vid låga hastigheter. Vid landsvägskörning är det inga problem, men så fort det går långsamt så kryper det mot rött. Misstänker fläkt, termostat eller luftfickor. Uppenbart att fartvinden hjälper med kylning vid landsvägskörning.

gtBen - Tack! :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#73 Post by safe »

Går fläkten och snurrar den åt rätt håll?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#74 Post by P.P. »

Är det att den faktiskt överhettar, eller handlar det om att nålen rör sig? Det här är en gammal bil, i alla fall på min är tempmätarnålen över HELA skalan när man är ute. Men en ny kylare gjorde klar skillnad när jag bytte för några år sen.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

bockastyre
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#75 Post by bockastyre »

Tre saker:

1. Överhettningsfrågan. Upptäckte att det läckte kylarvätska, droppvis, från slangen som leder vätska från vattenpumpen. Efter att detta åtgärdats verkar hon hålla tempen! Hurra!

2. Mina tändkablar har en tendens att lossna från tändstiften. Har hänt mer än en gång att bilen börjar gå ryckigt och att anledning är att en tändhatt (?) släppt. Kan ju inte vara särskilt vanligt? Dessutom ser kablarna relativt nya ut. Finns det någon enkel fix för detta eller är det bata att köpa nya kablar?

3. Min framspoiler är svart till skillnad från resten av bilen, som är grön. Ser inte någon svart spoiler på andra 924:or, kan det vara så att den är bytt? Ser förvisso helt naturligt ut.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users