924 -81 lilla grön
Posted: 2022-01-06 16:48:04
En resedagrön bil med champangefärgat läder kröns med en tunn MOMO Daytona i trä från 1976. Chassi är 200lbs Weltmeister fram och 25,5mm bak med ställbara Konidämpare. Fälgarna är tillsnyggade Compomotive CX500 med Yokohama r-däck. Funderar på att montera Porsches ovanliga träpaneler till den gamla Blaupunkt bandaren. Kom över en oanvänd brun instrumentbräda, men inser att då måsta alla andra småskavanker fixas till...
Motorn byggs på en genomgången NA där alla lager och packningar är bytta. Toppen är planad och lätt portad. Insug från en 931 för att dels få mer plats för rördragning, dels så är det grövre. Kompressorn kommer från en VW 1,4TSI och jag är lite osäker på om det är en TVS V400 eller liknande. På originalmotorn kopplas den ur vid 3500varv och turbon tar över. Jag tänkte en utväxling på 2:1 plus den interna på lika mycket gör att motorn maxvarv stämmer med kompressorns. Den borde då ladda ca 0,4 bar som mest med en verkningsgrad på 65-70%. Spjället sätts före kompressorn för enkelhetens skull. Original tändning och sprut, möjligen blir det Speduino som ligger på hyllan om det inte funkar.
Motorn byggs på en genomgången NA där alla lager och packningar är bytta. Toppen är planad och lätt portad. Insug från en 931 för att dels få mer plats för rördragning, dels så är det grövre. Kompressorn kommer från en VW 1,4TSI och jag är lite osäker på om det är en TVS V400 eller liknande. På originalmotorn kopplas den ur vid 3500varv och turbon tar över. Jag tänkte en utväxling på 2:1 plus den interna på lika mycket gör att motorn maxvarv stämmer med kompressorns. Den borde då ladda ca 0,4 bar som mest med en verkningsgrad på 65-70%. Spjället sätts före kompressorn för enkelhetens skull. Original tändning och sprut, möjligen blir det Speduino som ligger på hyllan om det inte funkar.