944 N/A 1987 l Overland fortsätter

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#31 Post by Lilja »

safe wrote: 2022-01-24 08:58:42
Lilja wrote: 2022-01-24 08:28:07
Bendpak är gjort i USA. En av anledningarna till varför, vill försöka undvika kines grejer.
Det står ingenstans på Bendpak.com om att det är "Made in the USA" , hade det varit det hade det varit svårt att missa. Däremot står det:

At BendPak, we ensure each and every ​automotive lift or piece of shop equipment is made to exacting standards. Our process to do this is complex but ultimately results in better quality and value for you! Global manufacturing is an art and a science—and we’ve mastered both sides. It takes years of experience to build up a global network that maintains quality and timeliness. At the end of the day, it’s all about making the experience of purchasing automotive service equipment better for you.

Alltså gjort i Kina, eller annat lågkostnadsland.

Men allt gjort i Kina är ju definitivt inte skräp, Kompisen lyft känns gedigen. Monteringsanvisningarna var skräp och det var en felkoppling i elskåpet, men annars inget att anmärka på mekaniskt.
Men alla lyftar med hydraulik är budget, har man råd ska man köpa en mekanisk med skruvar. För en parkeringslyft spelar det ingen roll men på en meklyft så är det jobbigt att inte kunna finjustera höjden enkelt upp och ned (när man ska ner måste lyften först upp sedan ner för att släppa spärrarna).
Alltså oavsett var det är gjort någonstans så är problemen fortfarande att jag behöver/vill ha en 4 pelarlyft som ej behöver skruvas fast i golvet då jag har golvvärmeslingor i golvet. Det finns en del billigare varianter, då t.ex. Pela och JEMA autolift, ingen av dessa går det att eftermontera en körbanelyft till, dvs en extra "domkraft" så att bilens axlar går att lyfta på liften.
Det finns vad jag kan hitta två olika liftar som säljs i Europa. Det är Twin Busch och Bendpak. Priset är ungefär samma. Bendpak är dock ganska vanligt i jänkebilskretsar där jag rör mig mycket, så jag vet att det är bra grejer. Twin Busch har jag bara sett en kille på youtube som haft och den har säkert fungerat bra den också. Men priset på dessa två är likvärdigt med frakten inräknat.

Har du bättre förslag så är jag idel öra. Jag kan inte ha en 2 pelarlyft oavsett vilket så det kommer inte på fråga av div olika anledningar. Dessutom har jag för avsikt att kunna parkera en bil på lyften och en bil under lyften vid förvaring så att en enpelarlyft fungerar inte heller, inte heller en saxlift.
Mycket av problemen beror på att speciellt min Camaro är lite knepig att lyfta då den har en lös subframe fram men inte bak, så det är ganska stor skillnad fram och bak i lyfthöjd, samtidigt så är bilen extremt låg så det finns inga armar i världen som går under subframen
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#32 Post by safe »

Jag förstår behovet av en fyrpelare, att kunna parkera 2 bilar på en plats är toppen om man kan samt slippa bulta.
Men Pelas har väl frihjulsluft?
Nu verkar det som om märket inte spelar så stor roll, de verkar alla kosta nästan lika mycket och vara i princip identiska i konstruktion.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#33 Post by Lilja »

safe wrote: 2022-01-24 11:40:12 Jag förstår behovet av en fyrpelare, att kunna parkera 2 bilar på en plats är toppen om man kan samt slippa bulta.
Men Pelas har väl frihjulsluft?
Nu verkar det som om märket inte spelar så stor roll, de verkar alla kosta nästan lika mycket och vara i princip identiska i konstruktion.
Jo det största är ju tillgången till reservdelar samt kvalitet på konstruktionen såklart.
Jag köpte Pelas hjuldollys dock och även om det är gjort i Kina tycker jag att kvaliten är väldigt bra. Såg nu att dom lagt till en frihjulslift igen till sin 4 pelare. Det som är lite knepigt med dom, och lite konstigt är att dom kräver lossningsshjälp med truck vid leverans. Vem har en truck hemma? Får se om det eventuellt går att leverera till jobb. Väl hemma är ju inga större problem, går ju att sprätta upp kartongen och flytta in i delar.
Får väl spåna lite på hur jag ska göra med det där med transport och leverans.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Det svänger

#34 Post by Lilja »

Liten uppdatering. Har funderat fram och tillbaka på vad jag ska göra med denna bilen. Sälja den som den är. Fixa iordning den och sälja den. Behålla den. Bygga något av den. Ja det varierar med vilket humör jag är på för tillfället.
Jag skulle vilja bygga en Overland bil, dock känner jag att det är lite synd att göra det med denna bilen, kanske? Hade nog isåfall varit bättre att hitta en kaross utan motor, och bygga något roligt med en LS istället.
Känner dock att jag bör avsluta andra projekt innan jag börjar på ett annat. Har mycket att fixa på många bilar, har andra bilar är bara Porschar :mrgreen: därav sega uppdateringar.
Det är dock lite såhär med, denna bilen är inte värd mycket, egentligen. Den är tysk importerad, ingen servicehistorik, troligen mätarskruvad. Dessutom är lacken katastrof dålig, inredningen är ganska dålig och det finns en hel del bucklor och sprickor i stötfångare etc.
Dessutom har jag genuint svårt att sälja denna bilen. Detta är den 944an jag kört absolut mest med, nog den bilen förutom bruksbilar jag kört mest med överlag. Vet inte riktigt varför men den har något speciellt.

Jag var en sväng förbi Sturup idag, dom hade 8 timmars endurance race och jag fick lite tanken att jag kanske bara skulle åka dit en kväll med denna bilen och köra lite för skojs skull, det var ju tanken med denna bilen från början?
Eller ska jag bara fixa till den lite och använda den som jag gjort, eventuellt kanske steg för steg göra om den till en Overland bil. Dvs så den hela tiden går att köra med undertiden, och går motorn åt skogen DÅ kan jag skicka i en LS?
Isåfall kan man ju börja med att bara fräsha upp den lite, eventuellt sätta dit nån form av underkörningsskydd, kanske montera stänklappar och lite andra däck? Då kan man leka runt lite på grusvägar och se om man tycker det är roligt.

Ja jag bara ventilerar tankar lite.

Dock behövs en grej fixas i vilket fall, och det är att den har börjat läcka olja, troligtvis från vevaxeltätningen fram. Det bör nog ändå vara dags för kamrem nu så jag tänker att det får bli nästa grej.

Image
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Det svänger

#35 Post by Lilja »

Hade lite tid över innan jobb idag så kollade lite på oljeläckaget. Verkar inte som det kommer från vevaxeltätningen, kände nästan att det inte borde komma därifrån heller då den packboxen var bytt precis innan jag köpte bilen.

Image

Verkar nästan mer som det kommer från balansaxeln. Sen är frågan om det är från kåpan i sig eller bara från det lilla locket med 3 skruvar.

Image

Relativt torrt här inne
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Det svänger

#36 Post by Erol »

Troligtvis är det packboxen innanför kåpan till balansaxeln, den är av samma konstruktion som till den nedre vid veven och till kamaxeln. Jag brukar byta alla 4 packboxar om någon läcker/ska bytas, då det inte är ovanligt att dessa fuktar.

Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Det svänger

#37 Post by Lilja »

Erol wrote: 2022-04-22 18:13:44 Troligtvis är det packboxen innanför kåpan till balansaxeln, den är av samma konstruktion som till den nedre vid veven och till kamaxeln. Jag brukar byta alla 4 packboxar om någon läcker/ska bytas, då det inte är ovanligt att dessa fuktar.

Mvh Jon
Det var det jag trodde också, men det visar sig troligtvis inte vara det. Har fortsatt pillat lite, dock åkte jag på nån form av influensa eller covid eller liknande nu de senaste dagarna så har inte kunnat pilla så mycket med det. Men jag har rivit av det mesta.

Image

Kom såhär långt och upptäckte något som eventuellt inte går att se på bilderna. Locket till balanshuset sitter inte rakt över, dvs det är en kant på båda sidorna om hålet. Dessutom satt locket med silikon vilket det inte ska göra, så någon har varit här och rotat. För övrigt så känndes balansaxeln i sig VÄLDIGT lös och glappig, vilket oroade mig. Så det var bara att bita ihopa och riva av insuget så att jag kunde plocka av locket.

Image

Dessvärre så har dom ju tvingat in locket utan att centrera kåpan, så blocket har blivit skadat där O-ringen ska löpa. Osäkert om det kommer bli tätt bara genom att fila ner den värsta kanten, men vad har man för val?
Såg dock ett flertal andra grejer nu när man ändå rotar. O-ringen till den ena injektorn är helt förstörd, även plastkoppen, så troligtvis har det varit ett vakuumläckage där vilket förklarar min något höga tomgång.
Balansaxeln satt visserligen fast men lagrena ser ganska vissna ut, så går det att få tag på så blir det nog nya sådana också.

Nu är ju frågan hur nedre kåpan ser ut och om den varit av, den läcker inte nu men är det samma ärthjärnor som har pillat på det så lär den väl inte heller sitta rakt? Den är ju dock betydligt tråkigare att plocka av. Får försöka se sen när man börjar bli frisk om man kan se spår av silikon på kanterna, är det det så får jag väl plocka av den med.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Det svänger

#38 Post by Lilja »

Då var allting beställt från Utzon. Fick dock snåla med en del grejer. Lagrena till balansaxlarna verkar svåra att få tag på, vet inte riktigt hur viktigt det är att dom är 100% mer än att man kanske tappar oljetryck om dom är för glappiga. Får jag inte tag på en kamremskåpa i rimlig tid dock så kanske jag beställer dom ändå så får vi se.
Tändkablarna tänkte jag byta också men dom vart hiskeligt dyra så det får va tills den börjar misstända.

Men som sagt. Jag är nu på desperat jakt efter en bakre kamremskåpa passande modellen med manuell kamremsjustering, dvs inte den fjäderbelastade. Min kåpa är bortom all räddning, spräckt på flera olika ställen bland annat i skruvhålen så den går inte att spänna emot blocket, till följd att kamremmen skaver emot kåpan.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Det svänger

#39 Post by Jarlingar »

Kollat med Sandén?

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#40 Post by Lilja »

Har pillat lite vidare med bilen nu. Eftersom jag fått ihop Turbon som är helt körbar så har jag bytt plats på de bilarna i verkstaden. Dvs denna bilen har nu en permanent och bra plats att jobba på.
Så jag började att riva ner allt i framkanten på motorn för att täta om. Jag hittar dock bara mer och mer fuskjobb, allt sitter med silikon, gamla tätningar som är ditlimmade med silikon (ingenting ska sitta med silikon på dessa bilar). Brutna bultar, fel bultar etc etc. Såg dessutom att vattenpumpen läckte en aning, så jag provtryckte den. En timme senare hade jag en sjö på golvet, det läckte inte bara från vattenpumpen utan även från kylaren.
Jag rev av vattenpumpen (som satt med en gammal trasig tätning limmad med silikon).

Image

Samt rev även ut kylaren

Image

När jag tittade vidare såg jag att även nedre balansaxelkåpan är limmad med silikon, dessutom limmad snett precis som övre kåpan. Även oljepumpen och sumpen är limmad med silikon. Så jag tog beslutet att om denna bilen ska fungera på ett tillförlitligt sett så måste motorn ut och gås igenom med nya tätningar.
Samtidigt så känner jag att bara plocka ut motorn, sätta dit nya tätningar och sätta i den igen, är mer jobb och mer pengar än vad jag tycker bilen i sitt nuvarande läge är värd. Lacken är för jävlig, inredningen är för jävlig.
Dvs, jag tog beslutet igår att jag kommer fortsätta på Overland projektet på DENNA bilen som var sagt från början. Och jag kommer börja redan nu, då bilen har en plats nu.
Så jag har en liten vision på hur jag vill att bilen ska se ut när den är klar, men jag vill inte ge ut för mycket, tänkte lite skulle bli en överrasking också :D

Det jag kan säga dock är att på listan står nu att bilen ska strippas ner helt till ett tomt skal. Därav kommer jag att sälja av mycket delar, bland annat motorn.
Bilen ska
* Lackas om inne och ute
* Ny/uppfräshad inredning
* Annan motor (det kommer vi till sen)
* Höjd ordentligt med större hjul och grovt mönster och såklart stänklappar :mrgreen:

Så det ni kommer få se framöver är som sagt att bilen ska strippas ner, kommer dock försöka göra det lite metodiskt, vill inte ha grejer i hela verkstan så jag kommer inte plocka av mer saker än jag har någonstans att göra av :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#41 Post by Lilja »

Meckat av en del grejer till idag.

Image

Måste rensa hela motorutrymmet av två anledningar. Delvis för att kunna lacka motorutrymmet som kommer bli matt svart. Men även för att en hel del grejer inte kommer behövas med den nya motorn.
För övrigt så har jag troligtvis fått tag på en motor, förhoppningsvis kan jag hämta den i veckan så jag kan börja passa in den. Sen måste transaxelröret och lådan ner också. Lådan ska gås igenom och få en diffbroms också för mad skidz :#944burn:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#42 Post by Lilja »

Så demonteringen flyter på. Man hittar mer och mer roliga överraskningar ju mer man plockar isär också. :mrgreen:

Image
Image

Som t.ex. detta. Hela kylarkonsollen är bockad framåt. Ingen aning om hur man lyckats med det, hade det varit en krockskada så skulle den varit vikt på andra hållet. Verkar mer som man kört över något hårt och fastnat i kylaren :?
Nu är det ingen direkt ko på isen då jag förmodligen kommer få kraftigt modifiera detta området ändå. Kommer garanterat behöva en större kylare. Dock är jag låst till omfånget, dvs höjd och bredd. Den måste passa mellan rambenen och den kan inte gå längre ner än den gör nu, isåfall går den längre ner än fronten, den kan inte heller komma mycket längre upp för då kommer det inte gå att stänga huven. Så istället får jag se om det går att få tag på något som är tjockare. Men måste först passa in motorn för att veta hur mycket plats över det blir.

Sen roade jag mig med att rensa bort lite kablage, kupefläkten och torkarstallaget samt huvudbromscylindern och bromsrör. Hittade detta då, frågan är var dom andra två kablarna är tänkta att gå?

Image

När jag väl fått av fläkten hittade jag detta.

Image

Vakuumslangen till klimatanläggningen. Man kan ju undra hur den ens har kunnat fungera :?

Image

Här är vi nu iallafall. Tänkte försöka riva bort hela motorkablaget, bränseledningarna samt huvudcylindern innan jag plockar ur motorn. Min motorlyft är för närvarande trasig så jag kan inte göra det nu ändå.
Tror att det blir att plocka bort bälten och stolar också så att det lättare går att komma till skruvar etc till huvudcylindern.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#43 Post by Lilja »

Lite uppdatering. Fick tag på en motorbock :mrgreen:

Image

Så att jag kunde lyfta ur motorn

Image

Image

Nu är väl frågan vad som ska hända med denna motorn. Den ska inte tillbaka i denna bilen och jag tvivlar på att jag kommer äga fler 944or. Har varit lite sugen på att fixa iordning den ordentligt, mest för att det hade varit lite roligt att göra.
Vet inte om det finns något intresse för någon som eventuellt skulle vilja köpa den som den är? Den har från börjat suttit i en 1984 års modell enligt blocket. Men den har spridarröret från en 87a

Sen har det inte hänt så jättemycket mer på ett tag, känns som alla mina andra bilar får sönder på löpande band så tyvärr blir det inte mycket tid över för denna. Förhoppningsvis ska det väl vända snart. Hade varit bra om jag kunde fått den helt nerstrippad innan vintern iallafall så man kan börja passa in grejer.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#44 Post by Lilja »

Liten update här med, eller egentligen inge update. Håller på att renovera både motor, växellåda och framvagn på Novan så det blir lite stiltje med denna bilen för nuvarande.
Dock hade jag lite funderingar över det här med motorn och tänkte kanske få lite tips och råd. Planen var att hinka i en LM7 5.3 liters V8 från en Chevrolet Silverado. En LS1 hade varit fint det med men dom är relativt dyra att köpa.
Det finns dock en del problem med denna planen. Det största problemet är besiktningen, vad krävs egentligen för att få den igenom besiktningen. Förutsätter att man får göra en ny reggbesiktning som ombyggt fordon. Men detta kräver garanterat även större bromsar. Problemet med större bromsar är att jag då måste ha större fälgar och det sabbar lite stuket jag är ute efter. Hade helst inte velat ha större fälgar än 16 tum.
Ett annat problem är att den motorn väger ungefär 100-150 kg mer än orginalmotorn. Lite kan jag skala av genom att sätta på en glasfiber huv istället men den kommer ändå bli väldigt framtung.
Så jag funderade lite på om jag inte ska behålla orginalmotorn ändå, ev med bortplockade balansaxlar, annat grenrör/avgas, annan kam och annan motorstyrning för att göra den lite roligare. Det hade ju förenklat grejer väldigt mycket.

En annan grej jag funderat över och blivit väldigt sugen på är att plocka bort bakrutan och sätta en skiljevägg bakom stolarna så att det blir som en liten pickup. Har sett andra göra det med Safari/Overland 944or och det hade varit rätt tufft. Frågan är om det blir problem på besiktningen?

Den sista grejen som är mer en fråga om moral än något annat är färgen. Min orginaltanke var att måla den olivgrön och sätta vita stjärnor på dörren och huven så att det ser ut som typ en Willys Jeep från WW2. Men om jag nu ska använda orginalmotorn fick jag en liten idé om att måla den sandgul och köra den lite mer som Tyska Afrika-kåren under WW2. Frågan är väl mer hur pass järnkors på dörrarna kan tolkas rent politiskt? :roll:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Overland fortsätter

#45 Post by Gunnarsson »

Jag har läst på mycket om ls swap och hur man kan få den laglig i Sverige. I flera år var jag riktigt taggad på att sätta i en v8 men insåg till slut att det blir för mycket jobb och valde istället 1.8t från vw.

För att få bilen laglig kommer du behöva göra en sfro-besiktning och som ombyggt fordon. Då har du som maxeffekt 15 kw/100 kg om du inte får dispens, då är det 20 kw/100 kg som gäller. I mitt fall med min vikt innebär det 276 hästar (13,5x15, räknar tjänstevikten då motorn väger mer som du var inne på), alltså är Lm7 rätt optimal om du inte går för en 4.8-liters. Angående vikten så påstår amerikanarna att det inte gör så stor skillnad. Det du kan göra är ju att du har besiktigar med lm7 och sedan kastar i en ls1 med aluminiumblock, då sparar du ju en hel del vikt. Batteriet kan du ju även flytta till reservhjulsbaljan.

Sedan måste du byta växellåda och bromssystem för att få den laglig (du kan också välja att byta styrsystem men mycket krångligare). Lättast efter efterforskning är att leta efter en 01e, 01x, 0a2 växellåda från vaggruppen som passar rakt på torsionsröret. Du kommer behöva en hel del delar till bytet. Om du är intresserad har jag en kontakt i England som just nu ritar upp ett swapkit till dessa växellådor. Kommer att bli ett fullt kit så inga egna delar behövs.

Sedan måste hela bromssystemet bytas, alltså även bromscylindern (vet inte hur det är med bromsservon). Bromsok från passande porsche något annat gött. Själv funderar jag på Volvo v70r-bromsar då 240-bromsoken passar bolt-on på 944:an och det finns adaptrar att köpa. ÄR DOCK INTE 100% PÅ ATT DET FUNGERAR. Hade dock varit smidigt. Bromscylindern hittar du från bmw som passar bolt-on, antingen e30 eller 7-serie beroende på storlek på bromsok. bakbromsok är väl boxster s lättast.

Hoppas du blir lite klokare :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users