944 N/A 1987 l Overland fortsätter

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#16 Post by henca »

Ni känner väl till sidan http://www.944racing.de/felgengewichte.php ? Där listas olika fälgar och ja, alla 7" breda cookie cutters verkar ha ET 23.

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#17 Post by Lilja »

safe wrote: 2021-08-14 13:45:33 Porsche originalfälgar i 15" och högt ET borde vara ganska ovanligt, väl?
924 turbofälgarna är de jag kommer på nu.
i 16" borde det finnas fler, telefoner och gullideckel tex.
Man ska nog börja i änden vilka däck man vill ha och sedan ta reda på i vilken storlek de finns.
Jo därför blir det nog 16, kommer troligen bli telefoner.
Faktiskt så tror jag det är lättare att börja med fälgarna, däck finns det en massa av i olika dimensioner och det är inte så viktigt exakt vad det är. Vill mest ha ett väldigt grovmönstrat offroaddäck, typ General Grabber eller något liknande.

Är faktiskt på G att införskaffa mig en portabel 4 pelarlyft så att jag kan få in bilen i verkstaden och börja på projektet, känns ju som sommaren börjar ta sig mot ett slut nu ändå.
Tittade lite på Pela från verktygsboden men de verkar inte ha nån domkraft inbyggd vilket är lite kass.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#18 Post by Jarlingar »

Quick jack då?

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#19 Post by henca »

Jag har för mig att verktygsboden tidigare i sitt sortiment haft någon 4-pelar-lyft som man kunde komplettera med en frihjulslyft. Nu verkar de dock bara ha parkeringslyftar utan möjlighet att komplettera med frihjulslyft. Men finns det verkligen något sådant som "portabel 4-pelarlyft"? Det menar inte deras enpelar-lyft? Tidigare har jag också för mig att de haft någon portabel service-lyft eller sax-lyft, men hittar inte heller den i deras sortiment nu.

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#20 Post by Lilja »

Portabla 4 pelarlyftar och garagelyftar är i stort sett samma sak. Men lyftar som t.ex. denna https://www.twinbusch.de/product_info.p ... zontalTab1 går ju att komplettera med en domkraft. Det går även att köpa hjul till den om man vill flytta runt den. Det finns även Bendpak som har ganska mycket sådant, går även att flytta lyften med bilen på om man nu vill det.
Jag behöver dock inte kunna flytta lyften, enda anledningen till varför jag tittar på dessa typer av lyftar är att jag vill ha en 4 pelarlyft som inte behöver skruvas fast i golvet. Mitt golv är bara 100 mm djupt då jag har golvvärmeslingor, och ankarna till vad jag vet alla lyftar kräver minst 200 mm.
Jag var dock så smart när vi gjorde golvet att vi gjöt 2 plintar som är 300 mm djupa och ca 1*1 meter mitt på golvet så att jag skulle kunna montera en 2 pelarlyft i framtiden. Problemet med en 2 pelarlyft är att lyftpelarna är väldigt jobbiga att ha ivägen för dörrarna, pelarna tar mycket plats utåt och att lyften hamnar mitt i rummet vilket gör att det blir väldigt lite plats framför bilen och onödigt mycket plats bakom bilen. Dessutom vill jag inte ha bilen hängande med hjulen, har hellre bilen stående på en ramp.

Vad det gäller parkeringslyftar dock finns lite olika alternativ. Det finns t.ex. Pela från Verktygsboden, men de har ingen möjlighet till domkraft, så det gör att lyften endast blir för att kunna få plats med en bil till i garaget vilket inte är helt idealiskt, hade varit ganska bra om man även kunde göra mindre bromsjobb etc på den. Samt lite enklare service/olja etc
Sen finns det t.ex. Twin Busch eller Bendpak, problemet med dessa är att eftersom lyftarna väger närmare ett ton, så blir frakten astronomisk
Sen tittade jag lite på Jema Autolifte, mest för det dök upp som översta resultatet på google. Ligger i Köpenhamn men leverar i hela norden. Problemet med dessa är att jag inte har den blekaste aning om hur kvalitén etc är då jag inte vet någon som har en sådan.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#21 Post by Lilja »

Dags att börja tänka snabbare haha. Fick punktering idag, en metallbit i däcket. Tyvärr sitter metallbiten så långt ut att de inte går att laga med en riktning lagning, så antingen blir det biltema style utifrån eller så får ja skynda mig att få in bilen i verkstaden. Känner inte riktigt för att köpa nya däck till fälgar jag inte ska använda ändå.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#22 Post by henca »

Nu lyckades jag på något vis googla mig fram till verktygsbodens frihjulslyft som de inte längre verkar ha i lager då de inte heller har någon passande fyrpelarlyft i lager:

https://verktygsboden.se/fyrpelarlyftar/frihjulslyft

Men om du vill ha något som står löst på garagegolvet, skulle det då inte vara tryggare med någon form av saxlyft?
https://toolstrading.se/product/korbane ... -alsl1842/
Ovan är bara en länk till en saxlyft med frihjulslyft på bilden, jag har ingen egen erfarenhet av den lyften eller det företaget.

Nackdelen med en saxlyft är ju dock att du inte får plats med någon bil under den upphissade bilen.

Om du inte lyckas ful-laga däcket och inte vill köpa nytt däck kanske du kan hitta ett begagnat?

m v h Henrik

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#23 Post by Lilja »

Nej just nu har de inte parkeringslyften i lager heller, kommer i slutet på september, vilket är lite sent för mig. Jag tror ärligt talat att jag kan bygga någon form av frihjulslyft själv så jag tror inte det faller på det.
Den jag har tittat på lite är denna https://jemaautolifte.se/products/fyrpe ... 3673637049
De har dessutom både leveransservice och monteringsservice om det skulle behövas, den är dessutom 4000 kr billigare än Pela. Dock har jag inte så bra erfarenhet av danska produkter :P Men man kanske inte ska dra alla över en kant hehe.
Dock underlättar det att de kan fixa transporten, problemet är oftast just transporten. Verktygsboden t.ex. kräver att man har en truck hemma.... vem har en truck hemma!?

Saxlyft fungerar inte då hela syftet med lyften är att kunna ha en bil under. Just nu har jag en bil mer än jag har plats för i garaget, eller egentligen två bilar mer men de andra två har jag inte för avsikt att någonsin förvara inne ändå. Dessutom är både min Camaro och min Nova för låga för att gå över en saxlyft och inte plana under vilket gör att dom inte kommer gå att lyfta på det sättet.
Varken Camaron eller Novan är vattentäta, dvs de kan inte stå ute inte ens över natten. Turbon vill jag inte att den ska stå ute, dessutom står den på pallbockar för tillfället (måste få tummarna loss och beställa grejer till den :D)

Ska kolla med en kollega imorgon angående däcket, tror han har ful lagningskit hemma. Hade ju varit roligt om man kunde köra slut på sommaren iallafall.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#24 Post by safe »

"Fullagningskit" från Biltema/Jula funkar fint. Lagade ett r-däck i våras på ett banmöte och har fortsatt köra på det tills det var/är slut.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#25 Post by Lilja »

Tänkte nu när forumet är uppe igen är det dags för en liten update.
Projektet är inte påbörjat än av lite olika anledningar. Turbon måste som sagt säljas först och den är snart i läget där jag kan göra det. Därefter måste jag få tag på en 4 pelarlyft vilket jag bestämt mig för att vänta med tills våren/sommaren då det blir lite problem att montera upp och förvara etc under vintern. Kommer nog bli att jag försöker köpa en Bendpak. Finns en ÅF i Holland som tydligen har gratis frakt på lyftarna.

Dock har jag bestämt mig för en annan grej. Jag kommer inte göra detta projektet av denna bilen. Har kört med bilen lite nu när det inte varit salt på vägarna och jag tycker helt enkelt det är synd att stycka denna bilen. Så jag kommer sälja den som den är, är någon intresserad är det bara skicka ett PM.
Därefter när det finns möjlighet köper jag hellre en kaross utan motor och bygger på. Hade nämligen även tänkt mig en LS motor istället därför är det bättre att köpa en utan motor. Så behöver jag heller inte oroa mig för att förstöra en fungerande bil.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#26 Post by safe »

Varför just en bendpak?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#27 Post by Lilja »

safe wrote: 2022-01-23 21:28:53 Varför just en bendpak?
Det behöver egentligen inte just vara en Bendpak, dock vet jag att dom är bra och dom går att få tag på i europa. Andra märken så som Pela etc har jag ingen aning om vilken kvalité det är, dessutom går det inte att köpa till en domkraft till dom vilket är ett stort problem.
Finns en billigare variant från tyskland med men med frakt kostar den lika mycket som en Bendpak om nu frakten är gratis.

Som sagt jag har lite bekymmer med mekutrymme för tillfället, inte för att jag inte har något bra garage men jag har för många bilar, och för många bilar som inte kan stå ute :mrgreen: Camaron är inte vattentät och Novan är lite rostig i bakluckan så jag vill inte göra det värre. Turbon står på pallbockar fram till att jag fixat drivaxlarna som förhoppningsvis ska ihopa så fort jag får tummarna loss :lol:
Det gör dock inte så mycket det är fortfarande ganska mycket research och planerande för detta projektet att göra innan det går att påbörja något.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#28 Post by safe »

Bara undrar för kompisen köpte en Hawk 2 pelar lyft på Duab och den är förbannat lik en Bendpak.
Förmodligen samma Kinaskit.

Är frakten gratis så betalar du antingen för mycket för lyften...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#29 Post by Lilja »

safe wrote: 2022-01-23 23:03:25 Bara undrar för kompisen köpte en Hawk 2 pelar lyft på Duab och den är förbannat lik en Bendpak.
Förmodligen samma Kinaskit.

Är frakten gratis så betalar du antingen för mycket för lyften...
Bendpak är gjort i USA. En av anledningarna till varför, vill försöka undvika kines grejer. Det är dock möjligt att lyften din kompis köpte är en kopia på en Bendpak.
Och ja, Bendpak är rätt mycket dyrare än kinesliftar, men troligtvis av en anledning. Som sagt, den enda andra liften jag kan hitta som har en körbanelyft och som man ej behöver skruva fast i golvet är Bendpak, Wildfire och tyska Twin Busch. Twin Busch är betydligt billigare att köpa än Bendpak, men med frakt blir det i princip lika mycket och då har man en betydligt billigare lift som jag inte vet jättemycket om.
Dessutom tror jag gratis frakt är ett försäljningsknep då frakten på grejer som väger runt 800 kg blir astronomisk speciellt från ett annat land. Det hade varit nästan omöjligt att sälja Bendpak i Europa isåfall. Tror frakten totalt på Twin Buschen låg på nästan 15.000 kr.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 N/A 1987 l Projekt Overland

#30 Post by safe »

Lilja wrote: 2022-01-24 08:28:07
Bendpak är gjort i USA. En av anledningarna till varför, vill försöka undvika kines grejer.
Det står ingenstans på Bendpak.com om att det är "Made in the USA" , hade det varit det hade det varit svårt att missa. Däremot står det:

At BendPak, we ensure each and every ​automotive lift or piece of shop equipment is made to exacting standards. Our process to do this is complex but ultimately results in better quality and value for you! Global manufacturing is an art and a science—and we’ve mastered both sides. It takes years of experience to build up a global network that maintains quality and timeliness. At the end of the day, it’s all about making the experience of purchasing automotive service equipment better for you.

Alltså gjort i Kina, eller annat lågkostnadsland.

Men allt gjort i Kina är ju definitivt inte skräp, Kompisen lyft känns gedigen. Monteringsanvisningarna var skräp och det var en felkoppling i elskåpet, men annars inget att anmärka på mekaniskt.
Men alla lyftar med hydraulik är budget, har man råd ska man köpa en mekanisk med skruvar. För en parkeringslyft spelar det ingen roll men på en meklyft så är det jobbigt att inte kunna finjustera höjden enkelt upp och ned (när man ska ner måste lyften först upp sedan ner för att släppa spärrarna).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users