Jag köpte denna bilen när jag höll på att bygga på min andra 944 Turbo som skulle byggas som banbil. Efter jag sålt min S2a insåg jag att jag behövde en bil att hålla igång banåkandet med tills Turbon blir klar så jag inte smäller den det första jag gör av oerfarenhet

Men av någon anledning så blev det aldrig så, jag köpte bilen men körde aldrig bana. Tror helt enkelt att jag tappade intresset för banåkande. Jag sålde mitt Turbo projekt till en annan här på forumet men denna bilen blev kvar, funderade länge på om jag skulle sälja den då jag redan har andra roliga bilar. Har en 71a Camaro med Corvette motor och en Nova som lite glidarbil så jag hade inget riktigt syft med denna bilen. MEN, jag älskar denna bilen, och har gjort det sen första dagen jag köpte den. Vet faktiskt inte varför, den är inte speciellt snabb, den är definitivt inte speciellt fräsch i varken lacken eller inredningen. Men den har karaktär, som endast kan upplevas när man ägt den ett tag. Så det har burit mig emot att sälja den, jag hade en annons uppe ett tag, troligtvis med för högt pris men det bar mig emot att sälja den billigare.
Det är såhär. Jag bor ute på landet i Skåne, ganska nära Häckeberga, det är underbar natur och väldigt mycket fina vägar att köra på. Jag behöver verkligen en bil att köra runt med på dessa vägarna på somrarna, och kanske även på vintern? Men många vägar är grusvägar. Har ingen lust att köra på grusvägar med min Turbo, dessutom är den alldeles för fin och skör för att lägga massa bil på. Min Camaro är för högljudd och alldeles för styv i chassit, många av dessa vägar är alldeles för dåliga, det skumpar och hoppar och det är inte alls bekvämt. Novan är bara inte speciellt rolig att köra här ute med, 3 stegad automat med orginalfjädring. Rolig för dragracing, inte fina sommardagar på landet.
Så det har bara blivit naturligt att om jag vill köra en terapirunda en kväll så har jag gjort det med denna bilen, och varje gång jag kommer hem så inser jag, jag kan inte sälja denna bilen.
Så! Jag ska inte sälja den, istället hade jag tänkt att bygga den till en renodlad Overland upptäckarbil. Dvs speciellt gjord för att köra rundor på landet, på både asfalt och grus, kanske t.o.m med lite sprätt? Här är planen.
* Höjd fjädring, indexera torsionstavarna bak och sätta distanser på fjäderbenen fram
* Mindre fälgar men med betydligt större däck, och grövre däck
* Stänkskärmar rallystyle
* Någon form av underkörningsplåt
* Extraljus, typ Grupp B stuk.
* Takbåge
* Eventuellt någon form av diffbroms i framtiden, mest för att kunna sladda lite

Utöver det behöver jag även göra lite service på den. Tändstift, tändkablar, luftfilter, olja och filter, kamrem/balansrem samt ny vevaxeltätning.
Målet är något i stil med denna, fast 944 då.

Utgångsbilen ser ut såhär för er som inte såg annonsen

Projektet kommer dock inte påbörjas förrän i vinter. Måste fixa en del grejer innan det går att påbörja. Ska försöka få monterat en 4 pelar flyttbar parkeringslyft i garaget så att jag får tillräckligt med arbetsutrymme. Just nu står denna bilen ute då det blir väldigt trångt i verkstan med alla bilar inne samtidigt.