Page 12 of 29

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2021-09-21 11:40:51
by Ingemansson
2009, ett par tävlingar i Volvocupen med SSK.
4247_101355553942_2747830_n.jpg
2010-2012, 4-timmars långlopp, BMC / Returbilen Trophy hette det då, nu heter det nog STEC.
59721_149302965106810_7905439_n.jpg

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-21 11:11:36
by Ingemansson
Husrenovering så bilen är förvisad till gården på jobb.
Har lagt en köpes-annons på en 5-växlad låda, helst dogleg såklart. Hur är utbudet runt om i landet?

25DBBE30-62CC-475F-9A96-312585C24DA5.jpeg

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-21 11:16:03
by safe
Ingemansson wrote: 2022-03-21 11:11:36 Husrenovering så bilen är förvisad till gården på jobb.
Har lagt en köpes-annons på en 5-växlad låda, helst dogleg såklart. Hur är utbudet runt om i landet?


25DBBE30-62CC-475F-9A96-312585C24DA5.jpeg
Vill du ha en dogleg så måste du byta transmissionsröret, växelspak och länkage, samt bakaxel röret också. Ganska omfattande.

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-21 11:20:04
by Ingemansson
safe wrote: 2022-03-21 11:16:03
Ingemansson wrote: 2022-03-21 11:11:36 Husrenovering så bilen är förvisad till gården på jobb.
Har lagt en köpes-annons på en 5-växlad låda, helst dogleg såklart. Hur är utbudet runt om i landet?


25DBBE30-62CC-475F-9A96-312585C24DA5.jpeg
Vill du ha en dogleg så måste du byta transmissionsröret, växelspak och länkage, samt bakaxel röret också. Ganska omfattande.
Det är så pass alltså, tänk vad man lär sig. :-)
En "vanlig" femväxlad är någorlunda bolt-on eller?

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-21 11:26:47
by safe
Ingemansson wrote: 2022-03-21 11:20:04
safe wrote: 2022-03-21 11:16:03

Vill du ha en dogleg så måste du byta transmissionsröret, växelspak och länkage, samt bakaxel röret också. Ganska omfattande.
Det är så pass alltså, tänk vad man lär sig. :-)
En "vanlig" femväxlad är någorlunda bolt-on eller?
Ja, det ska vara bolt on. Vad jag vet i alla fall. Det är nog lättare att hitta en sån också. Dogleg lådan är rätt ovanlig, min bil har en sån.

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-21 11:29:40
by Ingemansson
Ja, dogleg på N/A fanns bara på 79:an.
Får hålla utkik efter en vanlig, om någon hör något så får man gärna höra av sig.
Tack!

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-21 16:10:24
by johan944
Om du byter från 4 till 5 växlat, försök att få med den långa växelförararmen som går mellan spaken och lådan samtidigt.

Det skiljer lite i längd på delarna runt en 4 och 5 växlad låda nämligen.

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-21 23:26:53
by Ingemansson
johan944 wrote: 2022-03-21 16:10:24 Om du byter från 4 till 5 växlat, försök att få med den långa växelförararmen som går mellan spaken och lådan samtidigt.

Det skiljer lite i längd på delarna runt en 4 och 5 växlad låda nämligen.
Alright, Tack!

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-24 10:36:15
by Ingemansson
Ja, vi fortsätter att lägga lite saker på hyllan. När jag börjar att plocka ner bilen så tänker jag börja med en seat-fit innan instrumentbräda och annat åker ut så ett snabbfäste är ju ett måste. :D



snabbkoppling_3.jpg

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-24 10:39:30
by Ingemansson
Mer kul..
DEFAD088-F617-4EE9-B0B2-9BA082C5C174.jpeg
A38A39FD-1994-44F5-9E55-1F36E7200E32.jpeg

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-03-24 12:46:46
by Ingemansson
FE89B3FD-5D64-4B99-9A87-EB5785AE2045.jpeg
Komptest gjort.
170 psi
155 psi
165 psi
150 psi
Så det resultatet är jag nöjd med. 😊

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-05-18 20:44:14
by Ingemansson
Gjorde slag i saken och beställde ett ombyggnads-kit för fjäderbenen fram, detta ska förhoppningsvis harmonisera bra med ett par ställbara Koni.
Fjädrarna blev 9” långa och 250 lbs. Velade mellan 225 och 250, de senare fanns på hyllan hos www.apex.se så det fick bli så.
Jag skall även ha hjälpfjädrar men vill bli klok på ungefär hur långa som blir lagom först.
566E772B-AFBA-4008-866C-44A294D56A80.jpeg
9C1D75CE-09B8-424A-AF99-E03A0159F65B.jpeg

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-05-18 22:01:12
by Cédric
Intressant, har också dett kitet då det inte fanns några rimligt prissatta kompletta fjäderben på den tiden jag byggde dom. Har funkat bra hittills, minns inte vilken hjälpfjäder jag har, men det spelar ju inte superstor roll, den är ju kollapsad hela tiden förutom på bilprovningen :) Vad hade du tänkt göra bak? 250 fjädrarna är perfekt matchade om för 25.5 stavarna från 968an om du inte tänker sätta coilovers där bak :)

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-05-19 05:12:00
by Ingemansson
Cédric wrote: 2022-05-18 22:01:12 Intressant, har också dett kitet då det inte fanns några rimligt prissatta kompletta fjäderben på den tiden jag byggde dom. Har funkat bra hittills, minns inte vilken hjälpfjäder jag har, men det spelar ju inte superstor roll, den är ju kollapsad hela tiden förutom på bilprovningen :) Vad hade du tänkt göra bak? 250 fjädrarna är perfekt matchade om för 25.5 stavarna från 968an om du inte tänker sätta coilovers där bak :)
Ja, detta kändes som en bra lösning för pengarna. 😊
Gällande bak så har jag väldigt svårt för att bestämma mig. Andra stavar? Gula Koni även där? Konvertera till coilovers?
Var hittar man stavarna till bäst pris egentligen?

Re: 924 -78 | Klubbsport

Posted: 2022-05-19 08:12:08
by Ingemansson
Vad jag kan läsa på så är konvertering till universal coilovers från exempelvis Evo eller Gaz det billigaste/enklaste sättet att kunna ställa bakvagnen i höjd och hårdhet. Rätta mig gärna om jag har fel. :-)