924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#181 Post by safe »

Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#182 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2022-05-19 08:59:00 Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
Nej, bytet skrämmer mig inte, det är mest haha.
Som jag ser det i cirkakostnad per sida/hjul:

968/M030-stav 2300:-
Dämpare exempelvis Koni 2000:-
Totalt ca 4300:-

Universal Evo eller Gaz-dämpare 1500:-
Fjäder 500:-
Totalt ca 2000:-

På hela bakvagnen så ställs ca 4000:- mot drygt 8000:-
Stämmer detta så är valet för mig ganska enkelt. :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#183 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2022-05-19 10:32:38
safe wrote: 2022-05-19 08:59:00 Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
Nej, bytet skrämmer mig inte, det är mest haha.
Som jag ser det i cirkakostnad per sida/hjul:

968/M030-stav 2300:-
Dämpare exempelvis Koni 2000:-
Totalt ca 4300:-

Universal Evo eller Gaz-dämpare 1500:-
Fjäder 500:-
Totalt ca 2000:-

På hela bakvagnen så ställs ca 4000:- mot drygt 8000:-
Stämmer detta så är valet för mig ganska enkelt. :-)
Ett Gaz kit för hela bilen ligger på £677.21 retail + carriage.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#184 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2022-05-19 12:22:10
Ett Gaz kit för hela bilen ligger på £677.21 retail + carriage.
Ja, fast 1 st universal dämpare utan fjäder är ca 1500:- beroende på spec.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#185 Post by Cédric »

Ingemansson wrote: 2022-05-19 10:32:38
safe wrote: 2022-05-19 08:59:00 Gaz är det jag funderar på. Tycker det verkar prisvärt, speciellt när man då byter ut sina rostiga främre fjäderben mot helt nya.
Annars är det inte så svårt att byta stavar om allt är fräscht och man gör det ju inte så ofta. Stavar finns upp till rimliga fjäderkonstanter sen får man lägga på hjälpfjädrar, men jag tycker det verkar kluddigt.
Nej, bytet skrämmer mig inte, det är mest haha.
Som jag ser det i cirkakostnad per sida/hjul:

968/M030-stav 2300:-
Dämpare exempelvis Koni 2000:-
Totalt ca 4300:-

Universal Evo eller Gaz-dämpare 1500:-
Fjäder 500:-
Totalt ca 2000:-

På hela bakvagnen så ställs ca 4000:- mot drygt 8000:-
Stämmer detta så är valet för mig ganska enkelt. :-)
Sist kag letade runt åt en bekant låg 25.5 stavar kring 1000-1200, men dom är ju inte så superenkla att hitta numera. Det var lättare förr när många byggde racerbilar av dom.

Passar ens en universaldämpare? Det är rätt speciell inpackning pga bärarmens utformning osv. Dessutom kan det ju vara trevligt att få en dämpakaraktäristik som är någorlunda rätt för bilen. Men 924 dämparna med fjäder borde gå att köpa lösa om man vill det. En vanlig GAZ justerbar dämpare bak kostar typ en 75-85 pund per styck, rätt prisvärda.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#186 Post by Ingemansson »

Tar man en med 1,9" kropp så tror jag absolut att det ska få plats. Har sett konverteringen på två av forumets bilar så jag tycker att det borde funka, om inget annat så med lätt modifikation av nedre infästningarna.


20180916_215132.jpg
DSC00047.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#187 Post by Eddie Varvstopp »

Kolla en bild från mitt hjulhus :D
Med min erfarenhet röstar jag fortfarande på stavar speciellt om Cedric sett att 25,5mm matchar (jag har själv inte kollat) ;) . Jag har kört ett par uppsättningar "Universal"-dämpare men på äldre dar hade jag föredragit modellanpassade och av samma sort runt om. Dels för att jag hade velat ha harmoni i bilen (vilket jag har nu men vägen har varit lång) och dels för att ha slippa eventuella kvalitetsbekymmer. Sedan är det där med höjdjustering i min mening en ickefråga, jag har en grundhöjd som bilen alltid sätts efter, sedan gör jag hörnviktning. Jag behöver med andra ord ytterst lite justermån för höjd och hade jag inte behövt plocka av dämparna så ofta hade jag inte behövt justera alls. Så se om du kan komma över billiga stavar ;)
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#188 Post by Ingemansson »

Eddie Varvstopp wrote: 2022-05-20 15:02:09 Kolla en bild från mitt hjulhus :D
Med min erfarenhet röstar jag fortfarande på stavar speciellt om Cedric sett att 25,5mm matchar (jag har själv inte kollat) ;) . Jag har kört ett par uppsättningar "Universal"-dämpare men på äldre dar hade jag föredragit modellanpassade och av samma sort runt om. Dels för att jag hade velat ha harmoni i bilen (vilket jag har nu men vägen har varit lång) och dels för att ha slippa eventuella kvalitetsbekymmer. Sedan är det där med höjdjustering i min mening en ickefråga, jag har en grundhöjd som bilen alltid sätts efter, sedan gör jag hörnviktning. Jag behöver med andra ord ytterst lite justermån för höjd och hade jag inte behövt plocka av dämparna så ofta hade jag inte behövt justera alls. Så se om du kan komma över billiga stavar ;)
Jo det hjulhuset var färskt i minnet. 😝
Baaaa, beslutsångest, tur att bakvagnen inte är näst på tur.
Men visst, Koni fram så är det kanske lämpligt med Koni bak.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#189 Post by Ingemansson »

Så var det ju de där gamla Audi/Rial-fälgarna som jag köpte förra året till en kostnad av tre riktigt goda pizzor.
Har lagt kärlek på en av dem nu, helt ok efter bara 4-5 timmars jobb. Dessutom så är det ingen showbil utan bruk före stuk gäller.
Tre stycken kvar..
734E27F0-F396-48F8-92D8-183C2CAB93E1.jpeg
A5788E34-F581-44B9-B264-3C5C96F36B32.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#190 Post by safe »

Snyggt!!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#191 Post by Ingemansson »

Tackar! 😃
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#192 Post by henca »

Snyggt jobbat! Sådana fälgar hade jag på min Audi 80 som jag körde på 90-talet.

m v h Henrik

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#193 Post by Ingemansson »

henca wrote: 2022-05-21 12:26:54 Snyggt jobbat! Sådana fälgar hade jag på min Audi 80 som jag körde på 90-talet.

m v h Henrik
Tack! Även dessa har suttit på en Audi 80. 😊
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#194 Post by Ingemansson »

Jaha, så var det detta med impulsköp :P
Bättre begagnade Gaz Gold, väldigt nöjd med det MEN, det sitter 2,5” fjädrar på så jag är lite nervös huruvida drivaxlarna kommer att ta i fjädrarna eller ej.
Att länkarmarna får modifieras är jag fullt medveten om.
Någon som har erfarenhet av den fjäderdiametern bak på 924?
E2C7FAFE-730E-42E2-B444-BEA1E1A84D85.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#195 Post by safe »

Är de till en 924 så borde de väl ha tänkt på detta?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users