924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#166 Post by Ingemansson »

2009, ett par tävlingar i Volvocupen med SSK.
4247_101355553942_2747830_n.jpg
2010-2012, 4-timmars långlopp, BMC / Returbilen Trophy hette det då, nu heter det nog STEC.
59721_149302965106810_7905439_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#167 Post by Ingemansson »

Husrenovering så bilen är förvisad till gården på jobb.
Har lagt en köpes-annons på en 5-växlad låda, helst dogleg såklart. Hur är utbudet runt om i landet?

25DBBE30-62CC-475F-9A96-312585C24DA5.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#168 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2022-03-21 11:11:36 Husrenovering så bilen är förvisad till gården på jobb.
Har lagt en köpes-annons på en 5-växlad låda, helst dogleg såklart. Hur är utbudet runt om i landet?


25DBBE30-62CC-475F-9A96-312585C24DA5.jpeg
Vill du ha en dogleg så måste du byta transmissionsröret, växelspak och länkage, samt bakaxel röret också. Ganska omfattande.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#169 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2022-03-21 11:16:03
Ingemansson wrote: 2022-03-21 11:11:36 Husrenovering så bilen är förvisad till gården på jobb.
Har lagt en köpes-annons på en 5-växlad låda, helst dogleg såklart. Hur är utbudet runt om i landet?


25DBBE30-62CC-475F-9A96-312585C24DA5.jpeg
Vill du ha en dogleg så måste du byta transmissionsröret, växelspak och länkage, samt bakaxel röret också. Ganska omfattande.
Det är så pass alltså, tänk vad man lär sig. :-)
En "vanlig" femväxlad är någorlunda bolt-on eller?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#170 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2022-03-21 11:20:04
safe wrote: 2022-03-21 11:16:03

Vill du ha en dogleg så måste du byta transmissionsröret, växelspak och länkage, samt bakaxel röret också. Ganska omfattande.
Det är så pass alltså, tänk vad man lär sig. :-)
En "vanlig" femväxlad är någorlunda bolt-on eller?
Ja, det ska vara bolt on. Vad jag vet i alla fall. Det är nog lättare att hitta en sån också. Dogleg lådan är rätt ovanlig, min bil har en sån.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#171 Post by Ingemansson »

Ja, dogleg på N/A fanns bara på 79:an.
Får hålla utkik efter en vanlig, om någon hör något så får man gärna höra av sig.
Tack!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#172 Post by johan944 »

Om du byter från 4 till 5 växlat, försök att få med den långa växelförararmen som går mellan spaken och lådan samtidigt.

Det skiljer lite i längd på delarna runt en 4 och 5 växlad låda nämligen.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#173 Post by Ingemansson »

johan944 wrote: 2022-03-21 16:10:24 Om du byter från 4 till 5 växlat, försök att få med den långa växelförararmen som går mellan spaken och lådan samtidigt.

Det skiljer lite i längd på delarna runt en 4 och 5 växlad låda nämligen.
Alright, Tack!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#174 Post by Ingemansson »

Ja, vi fortsätter att lägga lite saker på hyllan. När jag börjar att plocka ner bilen så tänker jag börja med en seat-fit innan instrumentbräda och annat åker ut så ett snabbfäste är ju ett måste. :D



snabbkoppling_3.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#175 Post by Ingemansson »

Mer kul..
DEFAD088-F617-4EE9-B0B2-9BA082C5C174.jpeg
A38A39FD-1994-44F5-9E55-1F36E7200E32.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#176 Post by Ingemansson »

FE89B3FD-5D64-4B99-9A87-EB5785AE2045.jpeg
Komptest gjort.
170 psi
155 psi
165 psi
150 psi
Så det resultatet är jag nöjd med. 😊
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#177 Post by Ingemansson »

Gjorde slag i saken och beställde ett ombyggnads-kit för fjäderbenen fram, detta ska förhoppningsvis harmonisera bra med ett par ställbara Koni.
Fjädrarna blev 9” långa och 250 lbs. Velade mellan 225 och 250, de senare fanns på hyllan hos www.apex.se så det fick bli så.
Jag skall även ha hjälpfjädrar men vill bli klok på ungefär hur långa som blir lagom först.
566E772B-AFBA-4008-866C-44A294D56A80.jpeg
9C1D75CE-09B8-424A-AF99-E03A0159F65B.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#178 Post by Cédric »

Intressant, har också dett kitet då det inte fanns några rimligt prissatta kompletta fjäderben på den tiden jag byggde dom. Har funkat bra hittills, minns inte vilken hjälpfjäder jag har, men det spelar ju inte superstor roll, den är ju kollapsad hela tiden förutom på bilprovningen :) Vad hade du tänkt göra bak? 250 fjädrarna är perfekt matchade om för 25.5 stavarna från 968an om du inte tänker sätta coilovers där bak :)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#179 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2022-05-18 22:01:12 Intressant, har också dett kitet då det inte fanns några rimligt prissatta kompletta fjäderben på den tiden jag byggde dom. Har funkat bra hittills, minns inte vilken hjälpfjäder jag har, men det spelar ju inte superstor roll, den är ju kollapsad hela tiden förutom på bilprovningen :) Vad hade du tänkt göra bak? 250 fjädrarna är perfekt matchade om för 25.5 stavarna från 968an om du inte tänker sätta coilovers där bak :)
Ja, detta kändes som en bra lösning för pengarna. 😊
Gällande bak så har jag väldigt svårt för att bestämma mig. Andra stavar? Gula Koni även där? Konvertera till coilovers?
Var hittar man stavarna till bäst pris egentligen?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 325
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Klubbsport

#180 Post by Ingemansson »

Vad jag kan läsa på så är konvertering till universal coilovers från exempelvis Evo eller Gaz det billigaste/enklaste sättet att kunna ställa bakvagnen i höjd och hårdhet. Rätta mig gärna om jag har fel. :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users