Röd 944 -86

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#16 Post by Wahl944 »

Under tiden vi väntar på nya spridare kan vi ju fundera på lite annat.

Förra ägaren sa att fläkten hade dragit ur batteriet och jag har märkt att den gör det ibland. Ibland känns det som att den inte stannar ett tag efter att jag stängt av bilen som den borde göra. Vad kan det vara för knas med detta? Är det givaren i kylaren jag borde ge mig på att byta? Tips önskas...

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Röd 944 -86

#17 Post by safe »

Wahl944 wrote: 2020-10-14 13:03:43 Under tiden vi väntar på nya spridare kan vi ju fundera på lite annat.

Förra ägaren sa att fläkten hade dragit ur batteriet och jag har märkt att den gör det ibland. Ibland känns det som att den inte stannar ett tag efter att jag stängt av bilen som den borde göra. Vad kan det vara för knas med detta? Är det givaren i kylaren jag borde ge mig på att byta? Tips önskas...
Den ska gå tills temperaturen går ner även om man stänger av motorn. Den kan tom starta strax efter man stängt av bilen. Men det kan ju fortfarande tänkas att det är något knas med en givare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Peter O
S2-Poster
Posts: 264
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Röd 944 -86

#18 Post by Peter O »

Jag hade detta problem en gång för längesen. Då var det ett relä som spökade och fick bytas.
Hälsningar Peter

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#19 Post by Wahl944 »

Ok, får se om jag kan mäta fram vad som kan vara fel. Det jag reagerade på va att fläkten hoppade till en gång när jag höll på och satte dit stiften. Så det va därför jag tänkte prova att byta givaren först. Den kostade ju inte många kronor så kan ju vara värt att börja där i alla fall.
Blir nog en ny beställning med delar inom kort i alla fall...

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#20 Post by Wahl944 »

Har plockat bort kamreren för att kunna lyfta av kamkåpan och byta packning. Tänker att jag passar på att byta kamreren, den har inte gått mer än ett par 100 mil men är 9-10 år gammal. Eller är det överkurs? De känns mjuka fina och fräscha men jag har ju ändå allt borta. Hur gör man med vattenpumpen? Bör man byta den samtidigt? Den funkar fint och det finns inget läckage eller nått. Hittade kit på eBay med kamrem och vattenpump för 4000:- men det är ju tråkiga pengar om man inte "måste"...

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Röd 944 -86

#21 Post by safe »

Kamremmen skulle jag byta men låta vattenpump en vara kvar.
Du har väl balansaxelremmen också, går den av tar den gärna med sig Kamremmen har jag hört.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#22 Post by Wahl944 »

safe wrote: 2020-10-25 18:37:38 Kamremmen skulle jag byta men låta vattenpump en vara kvar.
Du har väl balansaxelremmen också, går den av tar den gärna med sig Kamremmen har jag hört.
Ja det kanske va lite oklart men jag bytter såklart den remmen med då. Men det känns ju bra att någon håller med. Känns som att det är rätt väg att gå

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#23 Post by Wahl944 »

Bryter snart ihop totalt!!!

Fick hem nya spridare, ventilkåpspackning och kamremssats förra veckan så igår satte jag igång med denna operation. Gick väldigt bra och hade en skön och trevlig dag i garaget, bytte allt och fick ihop allting igen. När jag skulle starta igen så vill den inte alls. Den går runt alltså men av någon anledning så vill inte spridarna. Tycker jag har testat det mesta nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Det finns gnista, hoppar igång på startgas.
Gott om bränsle kommer.
Nytt DME-relä
Båda vevaxelgivarna funkar
Har testat att brygga startspärren.
Har 12V fram till spridarna.

Men ända så händer det inget när jag försöker starta. Ska gå ut och kolla jordpunkterna men jag tycker att dom ser ganska bra ut men det är typ det sista jag har i verktygslådan.
Tips, ideer, sympatier, donationer ja vad som helst är välkommet just nu...

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#24 Post by Wahl944 »

Uppdatering:

Kollade jordpunkterna och dom ser bra ut som sagt så jag tror inte på dom.
Testade att sätta tillbaka dom "felaktiga" spridarna, och då funkar ju dom såklart. Känns sjukt skumt detta. Förstår inte varför dom funkar men inte dom nya.

Jag har testat att dutta med 12v på de nya spridarna på bänken och dom öppnar fint då. Känns som att det är dålig kontakt på nått sätt men jag kan inte fatta var! Ska kolla över alla bleck och kopplingar efter kaffet...

Tittade på Clarks-garage nu och de "felaktiga" spridarna som jag satte dit är 4.5 ohm och de korrekta som jag skaffat nu är på 2.4 ohm. Kan det vara detta som ställt till det? Har jag förstört nått nånstans som gör att det inte funkar nu när jag rätt spridare?

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#25 Post by Wahl944 »

Nu kommer en lite längre uppdatering efter helgens drabbning i garaget.

Det var detta som var helgens projekt, Ny kamrem, packningen mellan toppen och kamkåpan skulle bytas och rätt spridare skulle in samtidigt.

Image

Började riva och tömde kylaren för att ha lite bättre plats.

Var ju inga större problem att ta sig in så att jag kom åt allting.

Image

Image

Kamremmen såg ut att vara i väldigt bra skick men den har suttit 10 år det känns väl lika bra att få den bytt när jag ändå va tvungen att ta bort den.

Fick bort allt och lyfte av kamkåpan, sen började det roliga jobbet med att få bort gamla packningen. Satt riktigt hårt. Som tur va så svängde jag förbi mekonomen i fredags och köpte med en "Packningsborttagare" och lite olika skrapor. Det underlättade livet helt klart. Tog ändå 2 timmar innan jag fått bort allt.

Sen monterades ny packning

Image

Skruvarna rengjordes och allt monterades igen med rätt åtdragningsmoment.

Dagen fortsatte i lugnt och skönt tempo i garaget, mys-mekade dit kamremmen och lyssnade på poddar i min ensamhet. En toppendag helt enkelt. Framåt eftermiddagen var allt monterat och jag kände ganska stor tillförsikt när jag satte mig i för att starta upp den igen. Vred på nyckeln och den började nöta, men startade ju inte. RIDÅ...

Sjukt frustrerande när den startade så fint innan helgen.
Slog igen, släckte och tog kväll efter en lite stund.

Började idag igen med att gå ut och kontrollera allt jag gjort igår. Så jag tog bort allt och kollade så att inte kamremmen hamnat snett eller nått men det såg helt perfekt ut. Fortsatte att felsöka och kunde efter ett tag snäva in det till ett bränslerelaterat problem. Sen började felsökning. Har ju redan gått igenom allt ovanför vad jag testat en jag har kollat, tittat och klurat. Nu på eftermiddagen tog jag med min älskade fru ut för hon är väldigt bra på att tänka ligist och ställa "dumma" frågor som gör att man ibland kan hitt felet.
Och efter en hel del testande och letande så tror jag att jag har hittat boven i det hela. Det är kabelbrott i sladden som går till spridarna så jag tänker att det måste vara det, Blir kortis helt enkelt när jag försöker starta

Image

Image

Så nu är nya kontakter beställda och ytterligare några dagar av att vänta på brevbäraren ligger framför mig. Vore ju skönt om det va så "enkelt" och det är klart att jag har satt på och av dessa kontakter ganska många gånger de sista dagarna så det känns rimligt.

Men om någon har några andra fiffiga ideer så är ni varmt välkomna att ventilera dom med.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Röd 944 -86

#26 Post by safe »

Tror du måste ha exakt rätt spridare. Är de för lågohmiga så kanske de inte öppnar, det finns skyddskretsar i ECUn som skyddar den så den är nog ok.

Köpte du med rätt artikelnummer?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#27 Post by Wahl944 »

Spridarna har samma nr som de som satt original och stämmer med det som jag hittar på nätet med. Dock lutar jag åt att det är nått knas med dom i alla fall.
När jag har alla spridare inkopplade så funkar ingen, drar jag ur en, spelar ingen roll vilken, så funkar dom andra 3. provat att byta plats på spridarna men det spelar ingen roll.

Provade även att sätta tillbaka dom jag köpte först som ger för mycket bränsle. Då funkar alla 4 igen.
Kan det vara att jag fått dåliga spridare?
Någon som har en omgång spridare att låna ut ett par dagar?
Får ju panik på det här, borde varit igång och besiktad för länge sen. suck...

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#28 Post by Wahl944 »

Kontroll-möte motståndet och alla ligger på 2.5, de som satt original ligger på 2.6. Dom "felaktiga som funkar alla 4 ligger på 4.5. Kan det vara så att jag har förstört nått i alla fall när jag körde med fel spridare?

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Röd 944 -86

#29 Post by safe »

Det tror jag inte, men du vet ju inte om boxen funkade när du köpte bilen. Bilar brukar bli stående av en anledning...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Wahl944
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-09-01 17:57:57
Bilmodell: 944 n/a
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Röd 944 -86

#30 Post by Wahl944 »

Fast den startar ju och går bra med "fel" spridare?! Känner förra ägaren så jag vet att det inte va något fel på den när den ställdes undan i alla fall.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]