Page 11 of 11

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-01-19 23:22:26
by johan944
Blir inte direkt så mycket mer avancerat än det ser ut.

Ska svetsa fästen i framvagns balken som splittern skjuts in i och sen blir det fästen i framstamen på bilen innanför kofångaren. Sen kanske ett par diffusors innanför fronten.

Är inte helt klar med formen på den dock samt att den blir väldigt anpassad till min DP front.

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-01-20 09:24:46
by Cédric
Har funderat på just infästningen, för att göra det smidigt att ta bort splittern på ett enkelt sätt. Är ju lite klurigt i fronten att hitta bra infästningar, funderar på att sätta stag upp mot rambenen och sen sätta nån tvärbalk i alu ovanpå splittern, samt förstås 3D printade tunnlar såsom jag gjorde på Andreas Millbros renå femma. Hade vart najs med snabbkopplingar såsom professional awesome säljer, men dom kostar ju flis. Är kanske enklare med DP fronten då det finns lite mer plats bakom fronten, på orginalfronten finnr ju ingen plats alls.

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-01-20 09:37:30
by safe
Finns det något bra sätt att mäta effekten av splitters och annan aerodynamik?
Man skulle ju vilja mäta lasten på splitern.
Kanske hur mycket stötdämparna rör sig, avståndsmätare mot marken? Får bara för mig att det skulle bli en väldigt brusig signal....

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-01-20 10:03:07
by Cédric
safe wrote: 2025-01-20 09:37:30 Finns det något bra sätt att mäta effekten av splitters och annan aerodynamik?
Man skulle ju vilja mäta lasten på splitern.
Kanske hur mycket stötdämparna rör sig, avståndsmätare mot marken? Får bara för mig att det skulle bli en väldigt brusig signal....
Absolut, det kommer givetvis ingå i projektet för min del. Jag har en känslig difftrycksgivare som jag kommer använda för att mätta upp trycken på undersidan av splittern, då kan man mha arean på splittern ganska enkelt räkna ut hur mycket kraft den genererar. Avsevärt enklare än potetntiometrar, speciellt om man vill mäta tex effekten av splittertunnlar och annat kul. Blir det inget på min bil nästa säsong så hoppas jag åtminstone testa lite mätningar på tidigare nämnda renå femma för få lite referensdata :) Det är också ett prov som är ganska lätt att göra på gatan, behövs inga tokiga hastigheter.

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-01-20 11:33:10
by johan944
För min del så handlar det delvis om att väga upp det jag lägger till aerodynamiskt i bakändan av bilen. Sätter dit en beprövad vingprofil och en diffusor under bilen.

Även om dom tillsammans inte gör några mirakel så känns det iallafall bättre att hänga på en splitter fram.

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-04-11 20:53:07
by johan944
Det händer i alla fall en del i bakgrunden.
-Allt runt motorn är återmonterat, men behöver se över alla vattenslangar eftersom det inte håller vakum ordentligt. Gissar på att det bara är någon slangklämma som är missad.
-Håller på och gör mallar för dom ställena där rost ska svetsas igen.
-Dörrarna ska kapas ur ordentligt. Passagerarsidan är klar utöver att rutan ska monteras och få en skjutlucka ditsatt, samt att ett inre dörrhandtag ska monteras.

Dörrarna kommer inte att bli lika lätta som plastdörrarna, men betydligt mycket lättare än ett par plåtdörrar som inte har kapats ur.

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-04-14 11:34:17
by safe
Har du en sån pump så du kan trycksätta kylsystemet, typ som Biltema har?
De är verkligen guld och jag ångrar att jag inte köpte en långt tidigare, tyckte den var lite dyr, men så mycket enklare att se vart det läcker eller att det inte läcker.

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-04-14 19:54:46
by johan944
Mjoo, jag har både den och en vakumtestare. Tycker inte att trycksättaren funkar helt hundra på expansionskärlet dock.

Re: 924 -77 CSish...

Posted: 2025-04-18 19:51:46
by johan944
Bilens identitetskris fortsätter :lol:
40c0c590-10dc-4cb6-8487-0c1ff7d4b35c.jpg