924 -79 CSish...

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

924 -79 CSish...

#1 Post by johan944 »

jahopp, så länge kunde jag klara mig ifrån att ha en till 924a :roll: Men den här historian börjar faktiskt inte nu, den började i september förra året. Då skulle det köras en 6 timmars landskamp på mantorp i november för bilar i 10 000 kronors klassen och vi i speedlab var hungriga på att köra lite racing eftersom corvetten inte hade kommit ut ur garaget under sommaren :oops: Det visade sig att en i teamet "räkade" ha den här ståendes som reservdelsbil till sin andra och efter en genomgång av hans andra bil så hade delarna till den ordnats fram vilket frigjorde den här bilen.

Glada i hågen eftersom den redan hade körts med i krutcupen så gav vi oss på att fixa det "sista" för att köra ett långlopp. Men det vart en del mer jobb än vad vi trodde :shock:. Här kommer en snabb rekap på vad vi hittade i bilen medans vi gjorde iordning den.
Vi funderar fortfarande på vad på bilen som egentligen skrämde oss mest, hur elen var fulkopplad, att den aldrig hade haft fullgas eller monteringen av förarstolen.

Vi kan börja med förarstolen som kommer att synas på bilderna. Den var bultad i skenor som i sin tur var skruvade i två bitar av 10 mm formplyfa. Genom dom senare så var det ett antal franska träskruvar dragna ner igenom det som var kvar av golvet och sen igenom ytterligare 2 st 10 mm formplyfa skivor. Det fyrpunktsbältet som satt i bilen var fäst i stolen och sen ner i baksätet. Elen var kopplad så att soppapumpen drevs på tändspolen :roll: sen var det också rattnavet, satt jättefint innan vi tog loss det, sen gick det inte att få fast det. Det var alltså ett nav till någon annan bil som bara satt klämt med muttern, tur att det finns saker i mina hyllor.
Hur gick det i racet? Såhär skrev vi då:
Hur gick det sen då? Kan en 41 år gammal rostig Porsche som har körts i gruscupen klara ett 6 timmars race på Mantorp utan att gå sönder?

Jodå det kunde den, vi startade på 48:e plats av 54, efter oturlig teknisk flagg precis i början så var vi nere på sista plats och vände innan vi sakta jobbade oss uppåt igenom fältet. Vi slutade på en 27:e plats med 140 varv körda (dom som vann körde ca 160).

Gick något sönder under racet?
Både ja och nej
Vi fick en backspegel bortkörd och vindrutetorkare på passagerarsidan slutade att vifta. Utöver det så hade vi inte ett ända oplanerat stopp på hela racet
received_501577097065366.jpeg
received_680247642483179.jpeg
received_769929153445489.jpeg
received_2432099010342075.jpeg
received_957601157935339.jpeg
received_2570333889855284.jpeg
Vad är då min plan för det här liket? Jo planen är den att eftersom jag har lyckats med att ta över ägandeskapet på bilen så ska jag faktiskt besiktiga den igen för första gången sen 2013. Det kommer att bli lite jobb med att snygga till golvet på förarsidan som vi svetsade iordning för att funka i en racebil, men också byta golv på passagerarsidan. Stötdämpare, fjädrar och bussningar ska bytas till nytt, byta till en 5 växlad 924 låda (som redan är ordnad) och se till att elen fungerar klanderfritt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by johan944 on 2020-08-30 20:47:40, edited 1 time in total.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -79 liket.....

#2 Post by Bathory »

Kul att se att du skapade en tråd för denna bilen med :D
Keep it going :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 liket.....

#3 Post by johan944 »

Visst är det så att den här bilen också behöver en tråd.

Eftersom det ska bytas från 4 till 5 växlar så behövde det forskas lite i vad som behövs. Och det kommer att komma en ordentlig redogjörelse för vad som skiljer och behövs eftersom PET inte direkt tar upp skillnaderna...

Sen kan jag ju enkelt sagt säga att det här blir inte en originalrenovering,utom mer en racerestaurering.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 liket.....

#4 Post by safe »

Tror du får byta rätt mycket för att få i en 5-växlad. Du får kolla artikelnummer i PET om de är samma eller inte, den 5 växlade "snail shell" från 79an kan du nog inte ha. Kanske är det samma "kardanrör" på din 79a som en senare 924 med den audibaserade 5 växlade lådan.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 liket.....

#5 Post by johan944 »

Snailshell är inte intressant.

Den lådan jag har fått tag på är en 924 5 växlad med den lilla ingående axeln. själva "kåpan" på transaxeln är densamma, drivaxlar är domsamma. Det som skiljer i PET är artikelnummret på den långa växelföraren mellan spak och låda. Men den finns till den lådan som jag har ordnat.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 liket.....

#6 Post by johan944 »

Det gäller att akta sig, dom verkar ha en förmåga att föröka sig i garaget... :mrgreen:
2020-08-21-15-13-07_img_20200821_140738_3.jpg
Undrar när ett gäng blir en flock, så att man kanske kan få flockimunitet :lol: :lol: :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 liket.....

#7 Post by Cédric »

safe wrote: 2020-08-19 14:04:22 Tror du får byta rätt mycket för att få i en 5-växlad. Du får kolla artikelnummer i PET om de är samma eller inte, den 5 växlade "snail shell" från 79an kan du nog inte ha. Kanske är det samma "kardanrör" på din 79a som en senare 924 med den audibaserade 5 växlade lådan.
Går jätteenkelt, vi gjorde det på Eriks 76a på en dag, flytta över länkaget som sitter på lådan, sen lite klubba på reservhjulsbaljan för lite mer plats.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 liket.....

#8 Post by johan944 »

Cédric wrote: 2020-08-22 08:54:53
safe wrote: 2020-08-19 14:04:22 Tror du får byta rätt mycket för att få i en 5-växlad. Du får kolla artikelnummer i PET om de är samma eller inte, den 5 växlade "snail shell" från 79an kan du nog inte ha. Kanske är det samma "kardanrör" på din 79a som en senare 924 med den audibaserade 5 växlade lådan.
Går jätteenkelt, vi gjorde det på Eriks 76a på en dag, flytta över länkaget som sitter på lådan, sen lite klubba på reservhjulsbaljan för lite mer plats.
Nu har jag fått hem lådan, dock behöver jag inte byta länkaget på lådan då jag fick med hela länkaget fram till spaken.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 CSish...

#9 Post by johan944 »

Snart dags att få fart på den här bilen igen....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 CSish...

#10 Post by johan944 »

Det skruvas litegranna på den här till och ifrån. Det som uppdagas bit för bit är att det är många som har hållit på med den här bilen på både bra och dåliga sätt.

Främre stötfångaren satt snett, vid demontering så insågs det att balken fram är lite lagom rostig och någon har vid något tillfälle "buffat" kofångaren in i något eller någon... Sen i höger hjulhus så hittades det en rostspricka och ett ganska så ordentligt hål som då var igenlagt med en 0,5mm plåt som bara var punktad på plats och sen övertäckt med underredsmassa...
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -79 CSish...

#11 Post by Bathory »

Visst är det kul med hemmameckare ;)
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 CSish...

#12 Post by johan944 »

Har fortsatt att skruva ner för att ha en så tom kaross som möjligt när det nu blir dags att börja svetsa igen all rost :roll:

Har gått och stört mig på att något har känts fel i rumpan på bilen, nu har jag kommit fram till vad det var... Det är "lagat" med spackel så pass tjockt att det har fyllt igen alla dom linjerna (karosskarvarna) som har funnits i bak. Efter att ha dragit ett stämjärn igenom skarvarna så ser det snart bättre ut...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 CSish...

#13 Post by Cédric »

Wow, det där är rikligt med spackel!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 CSish...

#14 Post by safe »

Min blåa 924 häck har så där mycket spackel över hela bilen, till synes av ingen större avledning, tex över felfria bytta framskärmar....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 CSish...

#15 Post by johan944 »

Hur var det nu, att åka till garaget och säga "jag ska bara" :roll: . Det var precis vad jag gjorde idag och nu några timmar senare så är den där "jag ska bara" i det här läget :lol:

Image

Nu börjar det bli dags för att ta tag i rosten som och sen börja att bygga ihop bilen igen med massor av nya delar 8)
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users