944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Mycket tid går åt till familjen och har även fått tillökning sedan sist. Dock finns det lite mer tid till google och att leta delar mellan familjepassen vilket är nog så viktigt. Kan ju ta himla massa tid att leta efter bra delar!
Har länge spanat efter en donatorbil men de flesta som kommit upp har varit för långt bort för att det praktiskt ska fungera. Sedan saknar jag ju be-kort vilket hindrat i nästa steg.
(Be-kort har jag dock bestämt mig för att ta nu för att slippa massa krångel i framtiden, enda nackdelen är att jag inte längre har någon anledning att säga till min fru att vi inte kan åka på husvagnssemester )
Sagt och gjort, tröttnade på att det inte kom upp något bra objekt i närheten så gick till slut in på biluppgifter.se och letade efter vilka bilar som fanns i närheten och då hittade jag denna pärlan! Finare bil är svår att få tag på, och wunderbaumdoften sitter i på coronaavstånd från bilen. Den är även rostlagad med fogskum på ena framskärmen, en detalj jag värnar om ska få finnas kvar. Notera även klarlacksläppet på taket och de stulna regskyltarna.
Men har ni någon gång haft känslan av att saker ibland går lite för bra och att något kommer skita sig? Den känslan kom så fort vi fick upp bilen på släpet. Allt gick lite för bra, 40 min resa, 10 min lastning, 40 min tillbaka, 5 minuter avlastning. Vi var klara supersnabbt.
Också börjar jag riva i bilen.. Och jag har köpt fel motor! jäkla helvete...
Då visar det sig att -99 är ett delat år (vilket jag googlat mig fram tidigare att 2000 är egentligen) och i bilen som jag köpt sitter det ingen AEB utan en APU. Vad innebär då detta? Efter en snabb googling så kanske det inte är så illa som jag befarat.
Min bil har mindre portning på toppen men framförallt så är det nyare styrsystem och med det Drive by wire istället istället för drive by Cable. Det ställer till det lite grann men det värsta som händer är ju att jag måste byta gaspedal och det kan jag överleva med.
Har länge spanat efter en donatorbil men de flesta som kommit upp har varit för långt bort för att det praktiskt ska fungera. Sedan saknar jag ju be-kort vilket hindrat i nästa steg.
(Be-kort har jag dock bestämt mig för att ta nu för att slippa massa krångel i framtiden, enda nackdelen är att jag inte längre har någon anledning att säga till min fru att vi inte kan åka på husvagnssemester )
Sagt och gjort, tröttnade på att det inte kom upp något bra objekt i närheten så gick till slut in på biluppgifter.se och letade efter vilka bilar som fanns i närheten och då hittade jag denna pärlan! Finare bil är svår att få tag på, och wunderbaumdoften sitter i på coronaavstånd från bilen. Den är även rostlagad med fogskum på ena framskärmen, en detalj jag värnar om ska få finnas kvar. Notera även klarlacksläppet på taket och de stulna regskyltarna.
Men har ni någon gång haft känslan av att saker ibland går lite för bra och att något kommer skita sig? Den känslan kom så fort vi fick upp bilen på släpet. Allt gick lite för bra, 40 min resa, 10 min lastning, 40 min tillbaka, 5 minuter avlastning. Vi var klara supersnabbt.
Också börjar jag riva i bilen.. Och jag har köpt fel motor! jäkla helvete...
Då visar det sig att -99 är ett delat år (vilket jag googlat mig fram tidigare att 2000 är egentligen) och i bilen som jag köpt sitter det ingen AEB utan en APU. Vad innebär då detta? Efter en snabb googling så kanske det inte är så illa som jag befarat.
Min bil har mindre portning på toppen men framförallt så är det nyare styrsystem och med det Drive by wire istället istället för drive by Cable. Det ställer till det lite grann men det värsta som händer är ju att jag måste byta gaspedal och det kan jag överleva med.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Har hänt lite saker i garaget trots allt. Först så har jag äntligen fått sprängkåpan jag beställt. Rolig historia, när sprängkåpan var klar så hörde tillverkaren av sig och frågade hur jag ville ha den skickad. Tänkte att jag ska se om inte en polare kan plocka med sig den från England. Samtidigt har precis min son fötts så ligger på bb och försöker styra upp detta när snubben som tillverkat den säger; ”har du bråttom? Jag ska på semester i Norge och Sverige om en månad och kan ta med mig den om du kan möta upp mig.”
Jag svarar ja direkt! Några veckor senare får jag ett meddelande att vi är i Göteborg och om jag kan mötas upp i dagarna. Åker ner så fort jag får möjlighet och inser hur länge sen det var jag pratade engelska. Jäklar vad han måste trott att jag inte hade alla hästar hemma. Han frågade vad det fanns att göra i Göteborg och jag svarar; ”Liseberg, they have rollercoasters.” Ber om ursäkt till Göteborg för detta.
Är galet nöjd med sprängkåpan i alla fall! Otroligt imponerad av hur välbyggd den känns. Har också fått ur motorn ur donatorbilen tillsammans med allt kablage jag tror jag behöver.
Näst på listan är att bygga motorfästen. Har gjort lite research och verkar som att volvo valp-kuddar verkar vara populära. Läste någonstans även om växellådsfäste för 740 är ganska hårda. Någon som vet vilka som passar bäst? Är även öppen för andra förslag, var först inne på polyuretan. Det enda kruxet är att gängan måste vara minst 35 mm då porschebalken är ganska kraftig.
Tänkte bygga motorfästena med 25 mm rör och 3 mm plåt.
Jag svarar ja direkt! Några veckor senare får jag ett meddelande att vi är i Göteborg och om jag kan mötas upp i dagarna. Åker ner så fort jag får möjlighet och inser hur länge sen det var jag pratade engelska. Jäklar vad han måste trott att jag inte hade alla hästar hemma. Han frågade vad det fanns att göra i Göteborg och jag svarar; ”Liseberg, they have rollercoasters.” Ber om ursäkt till Göteborg för detta.
Är galet nöjd med sprängkåpan i alla fall! Otroligt imponerad av hur välbyggd den känns. Har också fått ur motorn ur donatorbilen tillsammans med allt kablage jag tror jag behöver.
Näst på listan är att bygga motorfästen. Har gjort lite research och verkar som att volvo valp-kuddar verkar vara populära. Läste någonstans även om växellådsfäste för 740 är ganska hårda. Någon som vet vilka som passar bäst? Är även öppen för andra förslag, var först inne på polyuretan. Det enda kruxet är att gängan måste vara minst 35 mm då porschebalken är ganska kraftig.
Tänkte bygga motorfästena med 25 mm rör och 3 mm plåt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Motorn sitter äntligen i bilen! Känns som en bra milstolpe, även om det är en lång väg kvar innan bilen är körklar. Notera hur långt bak motorn sitter i motorutrymmet, kommer förhoppningsvis göra köregenskaperna ännu bättre.
När oljesumpen monterades ner satt det en oljebaffel i plast som på något sätt spruckit. Två av bitarna hittade till oljesugen så halva var täckt, undrar hur länge det varit så? Kändes skönt att hitta det iallafall.
För att kunna montera motorn så lågt som möjligt var jag tvungen att ta bort lite på blocket.
Här ser ni hur lågt blocket sitter mot framaxelbalken. Vänsterhörnet i bild är skalat.
Motorn sitter nästan i våg men enligt snubben som tillverkat sprängkåpan är det bättre att ha motorn så lågt som möjligt för att få utrymme uppåt för motorhuven. Har sänkt den ytterligare efter att bilden tagits. Hade gärna testat att ta bort motorlyften och sänka huven men måste tillverka motorfästen först.
Sist men inte minst har motorfästena kommit. Beställde ls-fästen från Usa. Riktigt smidigt att beställa genom amazon, kan verkligen rekommendera det. Tull och moms betalades direkt och två veckor senare kunde paketet hämtas på närmaste Ica, riktigt gött!
Så det som står på agendan nu är att tillverka motorfästen och beställa hem fler delar, bland annat en ny oljesump som ska moddas att passa i bilen.
Dock var det lite småbekymmer och fix innan motorn kunde monteras. När oljesumpen monterades ner satt det en oljebaffel i plast som på något sätt spruckit. Två av bitarna hittade till oljesugen så halva var täckt, undrar hur länge det varit så? Kändes skönt att hitta det iallafall.
För att kunna montera motorn så lågt som möjligt var jag tvungen att ta bort lite på blocket.
Här ser ni hur lågt blocket sitter mot framaxelbalken. Vänsterhörnet i bild är skalat.
Motorn sitter nästan i våg men enligt snubben som tillverkat sprängkåpan är det bättre att ha motorn så lågt som möjligt för att få utrymme uppåt för motorhuven. Har sänkt den ytterligare efter att bilden tagits. Hade gärna testat att ta bort motorlyften och sänka huven men måste tillverka motorfästen först.
Sist men inte minst har motorfästena kommit. Beställde ls-fästen från Usa. Riktigt smidigt att beställa genom amazon, kan verkligen rekommendera det. Tull och moms betalades direkt och två veckor senare kunde paketet hämtas på närmaste Ica, riktigt gött!
Så det som står på agendan nu är att tillverka motorfästen och beställa hem fler delar, bland annat en ny oljesump som ska moddas att passa i bilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Det har varit lite stiltje i garaget. Kapade till motorfästena för ungefär en månad sen men dagen efter hörde han jag köpte sprängkåpan av sig och berättade att han höll på och designade motorfästen och undrade om jag var intresserad. Absolut! Dock har det tagit ett bra tag men nu väntas de komma nästa vecka.
Under tiden har jag inte kunnat göra så mycket tyvärr, lite katten på råttan, råttan på repet-syndrom utan motorfästena på plats. Dock har jag shoppat! Nu har jag åtminstone delar för ett bra tag framöver. Det är inte mycket saker som saknas nu för att färdigställa bytet. Tack för det Black Friday!
Har även gett mig på att försöka att ta bort immobilizern. Gick sådär.. Jag tror efter att ha läst en bra stund att jag köpt fel obd-kabel som inte kommer åt bootmode. Ett inköp till från Aliexpress och vi gör nya försöka med detta i januari.
Under tiden har jag inte kunnat göra så mycket tyvärr, lite katten på råttan, råttan på repet-syndrom utan motorfästena på plats. Dock har jag shoppat! Nu har jag åtminstone delar för ett bra tag framöver. Det är inte mycket saker som saknas nu för att färdigställa bytet. Tack för det Black Friday!
Har även gett mig på att försöka att ta bort immobilizern. Gick sådär.. Jag tror efter att ha läst en bra stund att jag köpt fel obd-kabel som inte kommer åt bootmode. Ett inköp till från Aliexpress och vi gör nya försöka med detta i januari.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 313
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Vilken intercooler blev det?
Mått?
Någon bild på hur den passar i fronten?
Mått?
Någon bild på hur den passar i fronten?
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Blev en universal från kl racing, 450x300x76. Var lite försiktig med höjden men var nog bra, hade nog gått att klämma in en större men denna blir mer bolt-on.
Bilder kommer när den är monterad dock har jag kapat bort plåten mellan ramen för att kunna trycka upp den där.
Bilder kommer när den är monterad dock har jag kapat bort plåten mellan ramen för att kunna trycka upp den där.
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Jag klämde in en 600*300*76 i fronten på min 924, inte så bolt on.450*300 hade nog räckt, men det fanns inte på Biltema!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4685
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Min som kom från Joakim är ganska exakt lika stor som kylaren, men med öronen som sticker ut på varje sida, fäster upp på undersidan av orgialplåten. Vet inte om 944 ser likadan ut där dock.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Wow, imponerande att få in en 600-bred! Kanske snålade lite väl med min.. men läste att den ska räcka till 495 hk, räcker för mig
Såg riktigt smidig ut! Letade faktiskt först efter en med utgångarna bakåt men kändes lättare att montera med utgångar på sidorna istället. Får se om jag gjorde rätt.
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Ja, det var lite för trångt mellan rambenen egentligen.... men inget som stoppade en plasmaskärare...Gunnarsson wrote: ↑2022-12-03 13:56:40Wow, imponerande att få in en 600-bred! Kanske snålade lite väl med min.. men läste att den ska räcka till 495 hk, räcker för mig
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Haha, underbart!
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Jag har äntligen fått motorfästena. Till en början var jag lite besviken då jag trodde att jag skulle kunna köra med original-vattenpumpen utan modifiering, dock skulle inte termostathuset få plats med placeringen av motorfästena. Jag bestämde mig för att köra elektrisk vattenpump. Sedan fick jag kontakt med en som gjort ett likadant byte från andra sidan atlanten som berättade hur mycket bättre det är med original-vattenpumpen när man kör racing, och då kan man ju inte köra elvattenpump! Måste ju ha det bästa för racing!
Min polare som hjälper mig svetsa trodde att det skulle gå att lösa trots allt. Har inte fått tillbaka delarna än men hoppas än så länge på det bästa. Dock har jag hunnit testa grenröret innan helsvetsning. Vi var tvungna att kapa om det en gång, var för snåla första gången. Var tvungen att massera undersidan grenrör och generatorn för att få plats men till slut gick det!
Har också börjat med fästet till intercoolern i fram. Jag kapade ju bort plåten i fram då den var demolerad. Det blir ju mycket mer cleant, men tror egentligen att den är för liten att ersätta med. Är 25x25mm 1,5mm tjock. Funderar på om det skulle gå att göra ett tornstag också.
Testade montera dit turbon. Ser genast mycket trevligare ut. Dock är den ju väldigt liten.. Man flyger ju iväg direkt och sneglar på större aggregat!
Jag skäms över att visa upp det här.. Mina svetskunskaper är långt ifrån godkända. Men jobbet måste göras. Oljetråget behöver kapas för att motorn ska gå klar från tvärbalken.
Min polare som hjälper mig svetsa trodde att det skulle gå att lösa trots allt. Har inte fått tillbaka delarna än men hoppas än så länge på det bästa. Dock har jag hunnit testa grenröret innan helsvetsning. Vi var tvungna att kapa om det en gång, var för snåla första gången. Var tvungen att massera undersidan grenrör och generatorn för att få plats men till slut gick det!
Har också börjat med fästet till intercoolern i fram. Jag kapade ju bort plåten i fram då den var demolerad. Det blir ju mycket mer cleant, men tror egentligen att den är för liten att ersätta med. Är 25x25mm 1,5mm tjock. Funderar på om det skulle gå att göra ett tornstag också.
Testade montera dit turbon. Ser genast mycket trevligare ut. Dock är den ju väldigt liten.. Man flyger ju iväg direkt och sneglar på större aggregat!
Jag skäms över att visa upp det här.. Mina svetskunskaper är långt ifrån godkända. Men jobbet måste göras. Oljetråget behöver kapas för att motorn ska gå klar från tvärbalken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Sist men inte minst har jag börjat att försöka lösa dbw-pedalen. Har köpt en dbw-enhet från en tidig Audi tt. Tanken är att kapa av den befintliga "stången" från 944:an och svetsa på dbw-enheten. Måste bara klura ut så det blir rätt vinkel och att monteringen blir bra så jag kommer åt att skruva fast allting. En svårare nöt att knäcka än jag trodde.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Fick låna en gastub i helgen, satan vilken skillnad! Går inte jämföra med flusstråd, är som att jämföra en lada med en rolls royce.
Har försökt att svetsa oljetråget i helgen men lyckas inte få det tätt.. tror att jag lyckats få håligheter i svetsarna i och med mina tidigare försök att svetsa ihop den.
En gasflaska hamnade högt upp på priolistan nu!
Har försökt att svetsa oljetråget i helgen men lyckas inte få det tätt.. tror att jag lyckats få håligheter i svetsarna i och med mina tidigare försök att svetsa ihop den.
En gasflaska hamnade högt upp på priolistan nu!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4685
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
Har aldrig provat flusstråd, bara hört att det är hemskt att svetsa med. Har konstaterat att för en nybörjare är svetsning lite materialsport, en duktig svetsare kan svetsa schysst med nästan vilken svets som helst, men är man mindre bra är det skitsvårt med dåliga grejer
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users