944 -86 | Processbilen - 1.8t swap
- Bathory
- Addict
- Posts: 3572
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Ser precis ut som på en motor jag lagade för några år sedan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Ja verkligen! Vet du om det berodde på överhettning? Tog cylindern och toppen skada där också?
Kommer gå vidare med 1.8t-bytet, Bathory. Kommer bli kanon
Kommer gå vidare med 1.8t-bytet, Bathory. Kommer bli kanon
- Bathory
- Addict
- Posts: 3572
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Vet inte om det var överhettning men troligtvis.
Cylindern klarade sig fint men toppen och kolven hade mindre skador.
Jag håller på så långsamt med mitt byte också
Cylindern klarade sig fint men toppen och kolven hade mindre skador.
Jag håller på så långsamt med mitt byte också
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Verkar som att min kolv eventuellt har ”kantrat” och gjort märken i cylinderloppet.
Ska bli kul att följa ditt byte! Just nu känns elhärvan mest främmande men ska försöka läsa på vad som behövs och hur man lättast fixar härvan.
Ska bli kul att följa ditt byte! Just nu känns elhärvan mest främmande men ska försöka läsa på vad som behövs och hur man lättast fixar härvan.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3572
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Vart i landet finns du?
Hade varit kul att ha någon att bolla med vid motorkonverteringen
Hade varit kul att ha någon att bolla med vid motorkonverteringen
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Ja absolut, tycker jag med!
Bor på Tjörn så det är ju inte jättelångt
Bor på Tjörn så det är ju inte jättelångt
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Jag antar att du inte ska behålla åbäket original utan trimma lite. Föreslår att du direkt skaffar ett Maxxecu och gör en ny kabelhärva.Gunnarsson wrote: ↑2022-06-12 16:49:00 Just nu känns elhärvan mest främmande men ska försöka läsa på vad som behövs och hur man lättast fixar härvan.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Nä, så är det ju
Har däremot tänkt att bara göra en regbesiktning till en början med bytt motor och då ska originalsprut användas. Sedan är ju frågan om besiktningen kollar det? Har aldrig regbesiktigat förut.
Smidigt hade du ju varit att kasta i en maxxecu mini, har dreglat mycket över den
Har däremot tänkt att bara göra en regbesiktning till en början med bytt motor och då ska originalsprut användas. Sedan är ju frågan om besiktningen kollar det? Har aldrig regbesiktigat förut.
Smidigt hade du ju varit att kasta i en maxxecu mini, har dreglat mycket över den
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
OK, ja, men lägg inte för mycket krut på original ECU och härva om det bara är för att klara besiktningen.
Ska du köra turbo så kör ett Sport minst. Mini saknar lambda styrning tex, så när du lagt på en lambda sensor och kontroller så är det samma pengar som ett street.
Jag har ett Street och jag har slut på ingångar för givare mm. Det är skönt att kunna ha lite kontroll på värden och temperaturer, i alla fall om man ska pressa motorn lite.
ABS givare för traction control, kunna välja olika laddtryck på knapp, anti lag system, launch control, e85 sensor....
På min ena 911a har jag ett Vems plug-n-play till originalhärvan (964 motor i en 69a) . Originalhärvan blir ett härke när det inte sitter i rätt bil. Hade jag fått göra om det igen så hade jag gjort ny härva med ett Maxxecu direkt.
Funderar på att göra om det med ett Maxxecu Race. Av mina 4 Porschar har 3 ett eftermarknadssprut, och den 4e har det väl inte bara för att den fortfarande står på pallbockar för rostlagning....
Ska du köra turbo så kör ett Sport minst. Mini saknar lambda styrning tex, så när du lagt på en lambda sensor och kontroller så är det samma pengar som ett street.
Jag har ett Street och jag har slut på ingångar för givare mm. Det är skönt att kunna ha lite kontroll på värden och temperaturer, i alla fall om man ska pressa motorn lite.
ABS givare för traction control, kunna välja olika laddtryck på knapp, anti lag system, launch control, e85 sensor....
På min ena 911a har jag ett Vems plug-n-play till originalhärvan (964 motor i en 69a) . Originalhärvan blir ett härke när det inte sitter i rätt bil. Hade jag fått göra om det igen så hade jag gjort ny härva med ett Maxxecu direkt.
Funderar på att göra om det med ett Maxxecu Race. Av mina 4 Porschar har 3 ett eftermarknadssprut, och den 4e har det väl inte bara för att den fortfarande står på pallbockar för rostlagning....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Det är klokt, borde gå att göra någon enkel koppling till en början.
Hehe, hade tänkt att göra precis som du skrev, mini med lambdastyrning vid sidan om. Det är ju helt klart bättre att gå för ett större sprut direkt.
Går det att köra launch control med dbc? Eller har du byggt om till dbw? Det tar emot att byta gaspedal då jag tycker förhållandet mellan gas- och bromspedal är grymt nice i 944:an. Dock kanske det går att få en ny pedal på exakt samma position.
Hehe, hade tänkt att göra precis som du skrev, mini med lambdastyrning vid sidan om. Det är ju helt klart bättre att gå för ett större sprut direkt.
Går det att köra launch control med dbc? Eller har du byggt om till dbw? Det tar emot att byta gaspedal då jag tycker förhållandet mellan gas- och bromspedal är grymt nice i 944:an. Dock kanske det går att få en ny pedal på exakt samma position.
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Det ska gå med dbc också. Har inte på riktigt testat hur det funkar, både av tidsskäl och att jag är lite rädd för växellådans hälsa.
Men precis när jag byggde om så råkade det vara påslaget i ECUn och motorn varvade inte mer än 4000 som det var satt på fast jag gasade fullt (grenröret glödde!).
Men precis när jag byggde om så råkade det vara påslaget i ECUn och motorn varvade inte mer än 4000 som det var satt på fast jag gasade fullt (grenröret glödde!).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Fasen vad gött, vore ju grymt om det fungerade! Låter ju dock lite väl spännande med grenröret
- safe
- Addict
- Posts: 1471
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Ja, men jag tror inte det är tänkt att man ska stå med LC i så länge... Den ställer ju om tändningen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Hmm, har läst på lite. Verkar vara en liten gråzon men i teorin skulle det gå att byta till e85 och då kunna köra eftermarknadssprut. Dock säger reglerna att "man får göra det man måste för att byta till e85" och det är ju lite tvetydligt om det innefattar byte av styrsystem.. Verkar vara upp till varje besiktningsstation.
Hade ju varit jäkligt gött att kunna köra eftermarknadssprut direkt!
Hade ju varit jäkligt gött att kunna köra eftermarknadssprut direkt!
-
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2019-08-08 10:47:38
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: 944 -86 | Processbilen
Motorn är ur bilen, sprängkåpa beställd, koppling från mitsubishi evo x är inköpt och jakten efter övriga delar har börjat.
Då det kommer ta tid innan jag har alla delar har jag funderat på en sak. Min bil har tidigare varit med i en krock så plåten i fram är rätt skrynklig. Har en ny front från en -87 som jag funderar på att montera nu när bilen ändå är nedplockad.
Någon som gjort något liknande byte? Är det svårt att få till måttmässigt? Är lite orolig att det ska bli sämre än vad det är men om man inte provat lär man ju sig heller inget.
Oavsett vilket har jag tänkt kapa bort plåten mellan stommarna och ersätta med rör för att kunna sätta i en krallig intercooler.
Då det kommer ta tid innan jag har alla delar har jag funderat på en sak. Min bil har tidigare varit med i en krock så plåten i fram är rätt skrynklig. Har en ny front från en -87 som jag funderar på att montera nu när bilen ändå är nedplockad.
Någon som gjort något liknande byte? Är det svårt att få till måttmässigt? Är lite orolig att det ska bli sämre än vad det är men om man inte provat lär man ju sig heller inget.
Oavsett vilket har jag tänkt kapa bort plåten mellan stommarna och ersätta med rör för att kunna sätta i en krallig intercooler.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: Richardj0