924 -77 | Projekt gubbspec
-
- S-Poster
- Posts: 73
- Joined: 2005-05-12 20:29:31
- Bilmodell: 924,944
- Årsmodell: 1979
- Location: lerum/gbg
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Det malande ljudet var en total kass vattenpump hos oss.
jobbar på, kul att läsa
Benjamin
jobbar på, kul att läsa
Benjamin
med vänliga hälsningar
wurst
wurst
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag får kolla lite noggrannare när allting är isär för service. Vattenpumpen står också på listan över misstänkta!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Felpost
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag har lyckats få tag på nästan alla delar som saknades; originalratt (batwing) i bra skick fanns hos Hirschberg, tanklock från eBay och emblemet likaså. Söker fortfarande Porschetexten (metall) som ska sitta bredvid 924-emblemet, om någon har ett till salu så får ni gärna hojta!
Angående ratten så upptäckte jag när jag när jag jämförde artikelnummer (efter jag hade köpt min) att det är samma tvåekrade ratt som sitter i Golf 1 och Jetta 1, det är bara tutknappen som skiljer. Kan kanske kan vara användbart för någon som jagar originalratt.
Angående ratten så upptäckte jag när jag när jag jämförde artikelnummer (efter jag hade köpt min) att det är samma tvåekrade ratt som sitter i Golf 1 och Jetta 1, det är bara tutknappen som skiljer. Kan kanske kan vara användbart för någon som jagar originalratt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Efter en tids väntande på delar så var det igår äntligen dags att skruva tillbaks alltihop igen!
Ser riktigt prydligt ut om jag får säga det själv: Skivor och belägg är i tillräckligt bra skick för att återanvändas för tillfället, även om det förstås hade sett snyggare ut med nya blanka detaljer. Men har man en snäv budget så har man!
Därefter gick jag över till andra sidan. Att lossa oket gick på ett kick när jag hade vanan inne! Utsidan av högeroket såg lika grisigt ut det, och med tanke på att högerbromsen låg an lika hårt som vänstersidan så är förmodligen insidan lika snuskig som den på vänsteroket. Jag passade också på att skrapa ur grus och skräp som ansamlats i bakkant av innerskärmen. Det blev en försvarlig hög! Trots det kunde jag inte känna några rostangrepp i vare sig skärm eller kaross. En fråga till oraklen här på forumet: Min vänstra styrväxeldamask är sopslut. Vilken är den bästa metoden för att lossa spindelleden? Jag har provat med en spindelledsavdragare (modellen med en "klyka" i botten och en skruv på toppen), men den glider bara av. Jag funderar på att köpa en sådan som avbildas nedan men tänkte först ta del av den samlade kunskapen här.
Ser riktigt prydligt ut om jag får säga det själv: Skivor och belägg är i tillräckligt bra skick för att återanvändas för tillfället, även om det förstås hade sett snyggare ut med nya blanka detaljer. Men har man en snäv budget så har man!
Därefter gick jag över till andra sidan. Att lossa oket gick på ett kick när jag hade vanan inne! Utsidan av högeroket såg lika grisigt ut det, och med tanke på att högerbromsen låg an lika hårt som vänstersidan så är förmodligen insidan lika snuskig som den på vänsteroket. Jag passade också på att skrapa ur grus och skräp som ansamlats i bakkant av innerskärmen. Det blev en försvarlig hög! Trots det kunde jag inte känna några rostangrepp i vare sig skärm eller kaross. En fråga till oraklen här på forumet: Min vänstra styrväxeldamask är sopslut. Vilken är den bästa metoden för att lossa spindelleden? Jag har provat med en spindelledsavdragare (modellen med en "klyka" i botten och en skruv på toppen), men den glider bara av. Jag funderar på att köpa en sådan som avbildas nedan men tänkte först ta del av den samlade kunskapen här.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Smacka till hårt på styrarmen, i dess längdriktning. Det poppar ut tack vare att den är konad, bra om man vill rädda styrleden. Annars funkar Gafflarna man hamrar in ganska bra, ibland behöver man två 180 grader från varandra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Sist så tror jag att jag satte nåt rejält mothåll under spindeln och använde lite slägga. Finns många metoder som sagt.
Vad är det för däck du har? Ser ut som nåt dunlop från slutet av 70 talet om man kollar på mönstret
Vad är det för däck du har? Ser ut som nåt dunlop från slutet av 70 talet om man kollar på mönstret
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Slägghammare verkar vara det föredragna verkyget. Ska testa det. Jag är ofta lite för feg när det kommer till att bruka våld har jag märkt. Tack för tipsen!
Tre av däcken som sitter på är nyare (bara 17 år!). Däcket på bilden är eventuellt reservhjulet, det är så gammalt så det inte ens har någon datummärkning. Så det kan ju rent teoretiskt vara original!
När det blir dags för nya hjul så ska jag försöka hitta några med ett mönster som inte ser alltför modernt ut, tror det kommer passa bra i helheten. Det snyggaste hade ju varit Vredestein Sprint Classic eller Dunlop Sport Classic, men inget av dem är ju direkt billigt.
Funderar på dessa annars:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Mutt reservhjul på min första 924 var ett dunlop från 1975, det ser rätt liknande ut faktiskt. Fungerade ypperst dåligt när jag fick punka en snöig svinkall januaridag, snacka om enhjulsspinn.
Jag brukar prioritera köregenskaper på däck, rätt få som ser rätt ut, men det får stå åt sidan
Jag brukar prioritera köregenskaper på däck, rätt få som ser rätt ut, men det får stå åt sidan
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Ja, köregenskaper kommer förstås i första rummet. Lyckligtvis är det hyfsat lätt att hitta däck som ser någorlunda rätt ut i den majestätiska dimensionen 185/70 R14. Annars kan jag ju alltid gå på originaldimension; 165/80 R14!Cédric wrote: ↑2020-06-10 12:57:32 Mutt reservhjul på min första 924 var ett dunlop från 1975, det ser rätt liknande ut faktiskt. Fungerade ypperst dåligt när jag fick punka en snöig svinkall januaridag, snacka om enhjulsspinn.
Jag brukar prioritera köregenskaper på däck, rätt få som ser rätt ut, men det får stå åt sidan
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
165 måste vara med plåtisarna? Har faktiskt aldrig sett dom i verkligheten... För alufälgarna tror jag att 185 är standard, men 195 funkar bra det också. Däremot är utbudet av sportigare däck i 14 tum helt utdött idag.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Japp, bergis till plåtisarna.
Tur att jag inte har sportiga ambitioner med denna renovering!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Nankang NS-2R finns i 185/60-14
Last edited by safe on 2020-06-11 12:34:45, edited 1 time in total.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Finns flera r däck i 14"
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
För min del blir det ballongdäck med sjuttioprofil!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Who is online
Users browsing this forum: No registered users