924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#61 Inlägg av felix83 » 2020-04-01 20:54:48

Efter misslyckandet med den nya blinkersspaken så gjorde jag ett nytt försök att montera ihop den gamla. Jag insåg då att sättet jag tidigare försökt få ihop den på var fel, och efter lite nytt pillande så lyckades jag få ihop den:
IMG_20200401_205545_copy_1000x750.jpg
Återstår att se om den fortfarande fungerar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#62 Inlägg av felix83 » 2020-04-18 07:43:08

Efter mycket felsökande och huvudbry (den fullständiga berättelsen återfinns här) så fungerar samtliga blinkers. Det som krävdes var en ny jordkabel till chassit. Jag passade även på att snygga till kablarna till lampan något:
IMG_20200328_225417_copy_750x1000.jpg
IMG_20200417_215236_copy_1000x750.jpg
Nästa projekt blir att kolla varför oljetrycksmätaren inte får signal och fixa belysningen i densamma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#63 Inlägg av felix83 » 2020-04-21 13:48:44

Jag återmonterade min nyrenoverade blinkers-/helljusspak och den fungerar precis som det är tänkt! :D Dock kan jag inte skruva in skruvarna som håller fast spakarna till rattstången helt då det gör att blinkersspakens återfjädring börjar kärva, men spaken kommer inte ramla av som det sitter nu.
Instrumentpanel.jpg
Därefter påbörjade jag felsökningen till oljetrycksmätaren. Efter att ha böjt till jordblecket på lamphållaren och putsat upp det med lite våtslippapper så fungerade åtminstone belysningen. Mätarnålen går dock till max så fort man slår på tändningen, så nästa steg blir att mäta upp signalkabeln och rengöra kontaktytorna. Om jag inte hittar något fel där så får jag undersöka tryckgivaren i motorn lite närmare.
Mittkonsoll.jpg
Interiörbelysningen fungerar inte, jag har ingen ström till lamphållaren. Strömkabeln från säkringsboxen till lampan är hel, jordkablarna likaså. Det verkar alltså vara fel i matningen från säkringsboxen till lampan. Får undersöka detta närmare, men det har inte högst prioritet. Skarpögda kanske ser på bilden att den ena jordkabeln är trasig, kabelskon var ganska tilltufsad så den gick i två delar när jag vickade lite på den.
Interiörbelysning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#64 Inlägg av felix83 » 2020-04-27 06:30:43

Vid kallstart så startar bilen direkt, men går uselt. Den misständer genom insuget vilket tyder på att den går alldeles för magert. Väl uppe i temperatur går den bra.
Jag misstänker att WUR:en (vad kallas den på svenska? Varmkörningsventil?) är boven i dramat. Jag mätte upp resistansen över bimetallfjädern och fick denna till ca 20 Ω vilket är godkänt.
Därefter testade jag om den fick ström när bensinpumpen går. Eftersom jag i vanlig ordning inte hade någon medhjälpare så fick jag göra en abbrovinsch med två kabelbitar och två avklippta gaffelkabelskor vilka trycktes in i kontaktdonet. Till kablarna kopplade jag multimetern och lade den på vindrutan så jag kunde se den från förarplats. Med bortkopplad tändspole körde jag sedan startmotorn några sekunder.
Resultat: Jag har ström fram till WUR:en och motståndet i WUR:en är ok, men risken finns att den har geggat ihop invändigt eftersom bilen har stått i runt 10 år. Jag ska skruva bort den och se om jag kan göra rent den invändigt på något sätt. Tips mottages gärna!
Test WUR.jpg
Jag passade också på att göra rent i batterilådan och montera batteriet. Efter några duschar WD-40 och lite motion gick det att använda de ursprungliga fästena. Förutom lite ytrost kunde jag inte se några rostangrepp i plåten heller vilket var en glad överraskning! På bilden syns också det mystiska relät vilket jag frågat kring på annat ställe här på forumet.
Batteribox.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4140
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#65 Inlägg av Cédric » 2020-04-27 06:49:47

Går den helt perfekt när den är varmt, så är ju WURen ganska så misstänkt, svårt att vara säker såvida man inte mäter trycket och kollar att det är enligt spec.

Fick du mitt stora paket med 924 dokumentation? Där finns iaf den här, som jag tror är rätt hyffsad, har inte detaljstuderat den:

WUR rebuild guide
https://drive.google.com/open?id=0B3GfY ... jZBcDhRbTA

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#66 Inlägg av felix83 » 2020-04-27 07:03:36

Cédric skrev:
2020-04-27 06:49:47
Går den helt perfekt när den är varmt, så är ju WURen ganska så misstänkt, svårt att vara säker såvida man inte mäter trycket och kollar att det är enligt spec.

Fick du mitt stora paket med 924 dokumentation? Där finns iaf den här, som jag tror är rätt hyffsad, har inte detaljstuderat den:

WUR rebuild guide
https://drive.google.com/open?id=0B3GfY ... jZBcDhRbTA
Jag fick en rejäl (digital) bunt dokument, men jag är osäker på om denna låg med? Nåväl, nu har jag den och kommer lusläsa densamma. Tror bestämt jobbet får sponsra mig med några fler färgutskrifter... :mrgreen:
Tusen tack än en gång! :#pray: :#cheers:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 725
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#67 Inlägg av safe » 2020-04-27 07:14:31

Man måste mäta kontrolltrycket för att veta om WURen är frisk eller inte, sannolikt inte. Om en bara går dåligt kall har du tur för då går den ju bra mestadels av körtiden...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#68 Inlägg av felix83 » 2020-04-27 08:11:26

safe skrev:
2020-04-27 07:14:31
Man måste mäta kontrolltrycket för att veta om WURen är frisk eller inte, sannolikt inte. Om en bara går dåligt kall har du tur för då går den ju bra mestadels av körtiden...
Om den fortfarande går dåligt efter genomgång så blir det nästa steg. Har jag tur så är det bara metallfiltret på ingående sida till WUR:en som är igensatt, det verkar vara ett vanligt bekymmer.
I ärlighetens namn så vet jag bara att den går bättre när den är varm, men eftersom den inte är körbar p.g.a. anliggande bromsar och annat så är det svårt att testa utförligt i nuläget. Men den går att puttra omkring med utan större bekymmer.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#69 Inlägg av felix83 » 2020-05-02 07:26:25

Jag plockade ur WUR:en och mycket riktigt var filtret ganska igensatt:
igensatt filter.jpg
För att vara på den säkra sidan skruvade jag isär alltihop och gjorde rent invändigt, enligt guiden som Cédric länkade till ovan. Allt gick smidigt, men bra skruvmejslar i rätt storlek var ett måste då skruvarna satt HÅRT och jag ogärna ville förstöra skallen på skruvarna som håller membranet inne i huset. :?

Insidan såg inte alltför hemsk ut, lite småskräp på sin höjd.
WUR inkråm.jpg
Metallpinnen och hatten som fjädern trycker på såg dock ganska äckliga ut:
pinne och sombrero.jpg
Jag plockade isär allting och gjorde rent med bromsrengöring och en mjuk, ren trasa.
WUR rengjord.jpg
När jag återmonterade det tunna metallmembranet så satte jag tandpetare i två av skruvhålen för att hjälpa det hamna rätt.

Återstår att se om det funkar, PC hade inte rätt kopparbrickor till banjoskruvarna hemma så det får anstå några dagar.

När jag plockade ur WUR:en så upptäckte jag också att min motor fått agera gnagarhotell vid något tillfälle:
Nötter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 725
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#70 Inlägg av safe » 2020-05-02 07:54:06

Kopparbrickor kan du köpa på hydroscand eller liknande.
Biltema har ett sortiment med kopparbrickor också, bra att ha hemma.

Oftast kan man återanvända kopparbrickor, glödgar man dem också blir de mjuka igen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#71 Inlägg av felix83 » 2020-05-02 08:45:37

safe skrev:
2020-05-02 07:54:06
Kopparbrickor kan du köpa på hydroscand eller liknande.
Biltema har ett sortiment med kopparbrickor också, bra att ha hemma.

Oftast kan man återanvända kopparbrickor, glödgar man dem också blir de mjuka igen.
Jag sneglade på Biltemas sortiment men gjorde det enkelt för mig när jag ändå passerade Porsche Center. Men om jag behöver skruva mer på bränslesystemet (hoppas inte) så slår jag nog till på det.
Bra tips om att glödga kopparbrickor, tack för det!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#72 Inlägg av felix83 » 2020-05-05 21:09:01

Ett steg framåt, två tillbaks.
Jag återmonterade WUR:en och bilen går fortfarande som en påse nötter, fast nu på ett nytt sätt. En kort rekapitulation:

Innan:
Gick dåligt vid kallstart, ingen tomgång, misstände genom insuget.
Gick bra varm, svarade fint på gasen men verkade gå fett (sotade en del).

Nu:
Går dåligt vid kallstart, ingen tomgång, misständer genom avgasröret.

Jag provade att magra av blandningen stegvis, ända upp till ett halvt varv utan någon markant skillnad, förutom kanske att baktändningarna avtog något när jag magrade av blandningen.
Jag hann inte varmköra bilen helt, men tillräckligt för att kallstartsmekanismen ska slå ifrån (om allt funkar som det ska).

Eftersom han jag köpte bilen av själv hade försökt få den att gå och att bilen bevisligen drog tjuvluft (den anslutande slangen mellan insugsrör och insug satt inte på helt) så finns ju chansen/risken att han försökt kompensera för detta genom att feta upp blandningen något djävulskt, men jag tänker inte chansa mer genom att skruva på måfå.

Nästa steg blir att varmköra ordentligt och kolla tändinställning, därefter ställa in blandningen enligt den här beskrivningen.

Jag noterade också att en del av vakuumslangarna var spruckna vilket förstås också påverkar. Biltemas bränsleslang borde funka till det tänker jag? Vet någon vilken innerdiameter vakuumslangarna ska ha?

Fler tips tas i vanlig ordning tacksamt emot!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#73 Inlägg av felix83 » 2020-05-10 14:19:03

Jag bytte ett par vakuumslangar då de gamla såg ganska medfarna ut:
Gammal slang.jpg
Det blev i alla fall ett litet lyft för motorrummet, dessvärre gjorde det inte att bilen gick bättre. Jag hoppas att det bara är blandningen som är för fet, men sannolikt är det kontrolltrycket som är fel. Jag har lagt in en sökesannons för en bränsletryckstestare här på forumet, om jag inte får napp får jag slå till på en ny.
(Jag ska byta resterande vakuumslangar också, så snart jag hittar slang i rätt dimension.)
Motorrum före.jpg
IMG_20200510_142400_1_copy_750x1000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#74 Inlägg av felix83 » 2020-05-17 15:48:01

Jag fick låna en bränsletryckstestare av en kompis och har nu testat systemet:
Kontrolltryck kall: 1,3-1,4 bar
Kontrolltryck varm: 3,6 bar
Systemtryck: 5,1 bar

Således allt inom normalvärdena. MEN den håller inte trycket när jag stänger av bränslepumpen. Efter några minuter hade trycket fallit till noll. Visserligen läckte testaren en smula (ca 1 droppe/sek) men nog borde den trots det hålla trycket längre än så.
Jag misstänker att det är kallstartsventilen som läcker, eftersom bilen verkar gå alldeles för fett och den inte svarar på att magra av blandningen. Vad tror ni andra, låter mitt resonemang rimligt?

Nästa steg blir att ta bort kallstartsventilen, plugga hålet där den sitter, ta bort kontaktstycket från ventilen och se om det läcker något när jag startar bilen.
IMG_20200517_163415_614.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 132
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#75 Inlägg av felix83 » 2020-05-17 22:26:15

Min teori höll inte. Efter att ha riggat kallstartsventilen enligt nedan så kan jag meddela att den inte läcker. Den har också bara ström när startmotorn går, som den skall.

Någon som har några andra idéer, för mina börjar ta slut?

En sak som är värd att nämna är att motorn skakar otroligt mycket när jag startar den, det gjorde den inte innan jag rengjorde WUR:en.
Test CSV.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot]