Page 4 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-08 22:42:36
by felix83
Nu har jag spenderat en hel kväll med att demontera och göra rent blinkersspaken samt kikat på helljusrelät. Jag gjorde som jonispojk tipsade om ovan; plockade av kåpan på relät och kontrollerade funktionen på vipparmen och blecket som trycker på det för att slå på/av helljuset. Det konstiga är att vipparmen beter sig som den ska, men helljuset går bara så länge man håller in spaken. Förmodligen är det relät som är kass ändå, jag ska köpa ett nytt och se om det fungerar.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-08 22:59:49
by Bobby
Kul projekt, grattis till bilen!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-09 05:45:31
by felix83
Bobby wrote: 2020-03-08 22:59:49 Kul projekt, grattis till bilen!
Tackar! :#cheers:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-12 22:53:58
by felix83
Ett steg framåt, ett annat tillbaks...
Jag plockade som sagt ner blinkers-/helljusspaken, gjorde rent och monterade tillbaka. Likaså slipade jag lite på kontaktytorna i relät och gjorde rent säkringshållarna och bytte alla säkringar mot nya.

De goda nyheterna: blinkersen fungerar nu som de ska.

De dåliga nyheterna: halvljuset har slutat fungera. Jag hoppas att det bara är glödlampan som har gett upp (innan funkade bara det vänstra halvljuset).
Dessutom har jag fått ett nytt spännande fel; helljuset beter sig som innan, men varannan gång jag för spaken mot ratten tänds lampan i ljusomkopplaren och vindrutetorkarna går igång! :shock:
Det verkar vara relaterat till helljusreläts switchande funktion, eftersom det konsekvent sker varannan gång, så planen att byta relät först ligger fast.

Har förresten någon ett korrekt säkringsdiagram för en -77? Haynesmanualen säger en sak och bilder på internet säger en annan.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-13 09:09:15
by pelfre
Trevligt med en så pass bevarad 77:a :)
På min 77:a finns en avart/hemmafix med att jag väljer med en knapp i mittkonsolen om pop-upp lysena skall aktiveras eller inte.

Sitter det motorvärmare på din? Ser så ut på en bild.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-13 19:30:48
by felix83
pelfre wrote: 2020-03-13 09:09:15 Trevligt med en så pass bevarad 77:a :)
På min 77:a finns en avart/hemmafix med att jag väljer med en knapp i mittkonsolen om pop-upp lysena skall aktiveras eller inte.

Sitter det motorvärmare på din? Ser så ut på en bild.
Jag funderar på en liknande lösning, men steg 1 är att få all el att funka som den ska.
Det sitter en motorvärmarkabel, men inget värmeelement är monterat utan kabeln ligger bara löst. Jag lutar åt att ta bort kontakten också, men den passar ju i och för sig med konceptet "projekt gubbspec". :?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-13 21:03:45
by Mattias 924
Jag tror du kan ha en ljusknapp från en -79:à eller nyare. De ser likadana ut men är olika kopplade.
Kolla artikelnummer på knappen.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-13 21:15:54
by felix83
Mattias 924 wrote: 2020-03-13 21:03:45 Jag tror du kan ha en ljusknapp från en -79:à eller nyare. De ser likadana ut men är olika kopplade.
Kolla artikelnummer på knappen.
Ljusknappen som sitter i nu är en eftermarknadsdel till en VW T3, men det borde vara samma som till de tidiga 924:orna. De senare knapparna är typ 3 gånger så dyra, men det är en lösning som kan komma att bli aktuell när allt annat är löst. D.v.s. vindrutetorkare, tuta, interiörbelysning, instrumentbelysning, fläkt och säkert något mer...

Första målet är att få den besiktningsklar! :shock:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-17 23:02:43
by felix83
Jag kollade över jordpunkten under instrumentbrädan. Jag har läst en massa skräckhistorier om hur svår den är att komma åt, men liggandes med ryggen på förarsätet och huvudet i pedalstället så gick det relativt smärtfritt. Jag plockade bort alla jordkablar och gjorde rent dem och jordpunkterna med lite sandpapper. Kabelskon på en av jordkablarna hade gått sönder, så kabeln hängde fritt. Den fick en ny kabelsko och återmonterades.
IMG_20200317_203959_copy_750x1000.jpg
Jag bytte även helljusrelät, och nu fungerar helljuset som det skall! Ljustuta när strålkastarna är släckta, helljus när de är tända. Dock har nu blinkersen slutat fungera igen..! Mer om det senare.

Därefter fick jag för mig att plocka isär torkarspaken för att göra rent kontakterna. DÅLIG IDÉ. Ur kontakten flög fyra små fjädrar (varav en fastnade i mitt hår) och ett kontaktbleck.
Eftersom detta är tänkt att vara en budgetrenovering så beslöt jag mig för att försöka laga kontakten. Jag borrade ur niten på framsidan (sett från förarplats) och fick loss släpskon. Bilderna visar hur det är tänkt att monteras. Efter mycket pillande och ett antal försök lyckades jag få ihop eländet, bara för att upptäcka att det saknades en plastbit som ska sitta på fjädern som sticker ut längst fram på släpskon. Denna återfanns emellertid även den i håret, och gick att montera utan att börja om på ruta noll. Sensmoral: Använd inte balsam! :mrgreen:
IMG_20200317_212254_1_copy_750x1000.jpg
IMG_20200317_212354_copy_750x1000.jpg
Allt ihopplockat igen. Notera hur krampaktigt jag håller ihop kontakten, jag vill inte göra det där igen på länge!
IMG_20200317_214951_copy_750x1000.jpg
Efter återmontering fungerar nu även vindrutetorkare och vindrutespolning! Dock inte intervalltorkare, men vem bryr sig?

Filmbevis:



Men, som sagt fungerar nu inte mina blinkers. Ingenting händer när jag slår på dem. Dock går parkeringsljusen på med tändningen avstängd, som det skall vara, varför jag misstänker att felet inte ligger i spaken.
Varningsblinkers fungerar typ, men de beter sig lite skumt då de emellanåt drabbas av arrytmier. Se video nedan:



Jag misstänker att det kan handla om dålig jord någonstans, men det konstiga är att de fungerade bra innan. Kan det vara relät som är på väg att ge upp?

Jag har också startat ett nytt instagramkonto för att visa mina framsteg och bakslag: @924.resurrection

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-19 18:38:17
by felix83
Jobbet fick sponsra mig med några färgutskrifter och lamineringsfickor. Nu har jag ett komplett elschema i ett användbart format.
Jag har schemat som PDF, om någon behöver så skicka mig ett PM.
IMG_20200319_175016_copy_1000x750.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-21 23:22:37
by felix83
Efter lite felsökning kom jag fram till att det är själva blinkersspaken som är boven i dramat. När jag vickar på spaken hoppar blinkersen igång. Jag gav mig på att demontera denna också, denna gång fastnade inga delar i håret, men inga verkar heller ha försvunnit. Dock hann jag inte få ihop spaken igen, så det får anstå några dagar.

Jag upptäckte i alla fall varför instrumentbelysningen inte fungerar: :shock:
IMG_20200321_213127_copy_750x1000.jpg
Jag ska försöka få tag på grå/blå kabel och snygga till detta kaos något.
Jag gick även igenom elcentralen och hittade då några fler trasiga kabelskor vilka fick bytas.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-22 00:07:34
by safe
Om jag inte minns fel så har Mekonomen kabel i många olika färger/färgkombinationer. Man får beställa på nätet.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-22 08:27:28
by felix83
safe wrote: 2020-03-22 00:07:34 Om jag inte minns fel så har Mekonomen kabel i många olika färger/färgkombinationer. Man får beställa på nätet.
Bra tips, tack för det!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-28 23:50:03
by felix83
Jag gav mig på att laga blinkersspaken, men var till slut tvungen att ge upp eftersom jag inte lyckades få ihop eländet, det var spärr-/återfjädringen som till slut besegrade mig. En ny är beställd från Utzon och kommer troligen i veckan.
IMG_20200327_084723_copy_1000x750.jpg
Som Magnus mycket riktigt påpekade så har Mekonomen ett stort sortiment av kablar i olika färger. Så efter en del jobb med att byta brända kablar och trasiga kabelskor så har jag en instrumentpanel som åtminstone delvis är upplyst:
IMG_20200328_231847_1_copy_1000x750.jpg
Som synes är det inte någon veritabel julgran vi talar om. Jag ska beställa nya glödlampor och byta dem som inte lyser innan jag försöker vidare.

Därefter tänkte jag, som ett enkelt jobb, byta blinkerslampan som inte funkar. När jag började gräva i det hittade jag detta:
IMG_20200328_225417_copy_750x1000.jpg
Här har också någon glad amatör varit framme! Jag ryckte bort detta elände (lyckades i min iver tyvärr även förstöra lamphållaren) och hittade fabrikskablarna. Jag mätte upp och det visade sig att jordkabeln har dålig/ingen kontakt så jag ska spåra denna och se om jag kan hitta felet.
När det är gjort är bilen ur elhänseende i stort sett klar för besiktning! Ett antal småfel kvarstår, men det kan jag ju ägna mig åt när bilen är tillbaks i trafik. Efter elen är det dags för bromsarna att få en översyn.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-31 06:31:42
by felix83
Jag bytte alla glödlampor till instrumentbelysningen som inte lyste (oavsett om de såg hela ut eller ej) och böjde till blecket på sidan av hållarna för att få bättre jordkontakt. Nu lyser instrumentpanelen så fint! Jag har inte hunnit titta på mätarna i mittkonsollen. Oljetrycksmätaren lyser inte och trycket går upp till max direkt när man vrider på tändningen, så det behöver undersökas närmare.
IMG_20200330_212209_2_copy_1000x750.jpg
Sedan gav jag mig på att montera min nya blinkersspak och stötte omgående på patrull. Den nya spaken (JP repro) hade så dålig passform att monteringshålen i plastdelen och metallplattan på framsidan inte linjerade:
IMG_20200330_215539_1_copy_750x1000.jpg
Efter en stunds bearbetning med Dremeln så gick den att montera. Först då upptäckte jag att den nya spaken var DOA! :evil:
Kontaktblecken som styr omställning mellan hel- och halvljus har konstant kontakt och själva blinkersomkopplingen fungerar inte heller. Jag har skickat ett mail till Utzon och frågat om det går att reklamera även om jag har gjort åverkan på spaken, vi får se vad han svarar.
Lärdomen att dra är att testa om saker och ting fungerar innan man börjar modifiera dem... :#stupid:

Monterade också ett nytt clips till huvstöttan. Kostade hela 10 kr! :)
IMG_20200330_223814_1_copy_750x1000.jpg