Page 12 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-11-14 22:49:04
by Bathory
Kul att du ger bilen den kärlek den behöver. Ser bra ut :D

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-11-18 16:03:50
by felix83
Bathory wrote: 2020-11-14 22:49:04 Kul att du ger bilen den kärlek den behöver. Ser bra ut :D
Tack ska du ha! :#cheers:

Jag fetade upp blandningen lite. Sedan tog jag en provtur i det skrämmande varma novembervädret.
Nu går bilen mycket bättre, både på tomgång och under gaspådrag. :#944burn:
Novembertur.jpg
Jag kanske inbillar mig, men jag tycker att växellådan har blivit tystare i och med den nya växelspaken. Eller så är det bara det faktum att den nya växellådsoljan har fått tid att plaska runt bland dreven ett tag. Klart står däremot att växellådan känns betydligt tightare efter det att jag bytte växelspak, trots att glappet i sidled bara blev marginellt mindre.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-12-04 08:00:46
by felix83
felix83 wrote: 2020-08-28 06:51:48 Medans jag ålade under bilen hittade jag också några tecken på tidigare bonnmeck; bränsleackumulatorn sitter monterad med buntband, anslutningarna till bränslepumpen har bytts mot blå kabelskor (vilket medför att gummiskydden som ska skydda mot smuts och kortslutning inte får plats över terminalerna) och själva pumpen sitter inte fastskruvad i fästet ordentligt. Allt detta kommer förstås åtgärdas vid senare tillfälle.
ackumulator upphängning.jpg
anslutningar bensinpump.jpg
Ovanstående är nu åtgärdat. Jag bytte flatstiftshylsorna mot ringkabelskor och monterade bensinpumpen ordentligt. Jag klippte till en bit gummiduk som får agera isolering mellan pumpen och fästet. Förhoppningsvis dämpar den ljudet från pumpen lite också.
Bensinpump fixad.jpg
Ackumulatorerna fick sig en nödtorftig rengöring med stålborste och monterades med slangklämmor.
Ackumulatorer fästade.jpg
När jag skruvade av hjulen så upptäckte jag att de nya hjulskruvarna var lite för långa och att de därför har skrapat emot inne i trumman. Det får bli till att återanvända de gamla, trots att de ser ganska deppiga ut.
Hjulskruvar.jpg
Sedan bilen kom tillbaks på vägarna så har jag upptäckt ett påtagligt läckage från växellådan. Jag spårade det till tätningen där växelföraren går in i lådan på ovansidan. Samtidigt som jag byter den så ska jag byta växelknuten för att få bort glappet i växelspaken.

Vilken metod är bäst för att få ut tätningen? Lirka med en krok eller går det att komma åt från baksidan på något sätt? Det sitter en lucka på motstående sida av växellådan, men jag vågar inte öppna den om jag riskerar att sabba något eller att något lossnar och ramlar ner i lådan.
Växelförare.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-12-04 10:00:09
by safe
Är väl en vanlig packbox på växellådan?
Hamra in en liten vass spårskruvmejsel snett in från ytterkanten och bänd ut den.
Sitter den hårt brukar det vara för att ytterdelen av packboxen rostat, så om man hamrar in en skruvmejsel så brukar packboxen kollapsa lite och då lossna.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-12-26 11:46:17
by gtBen
Bra jobbat, kul att du har något att sladda med nu i vinter :mrgreen:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-12-26 22:53:56
by felix83
safe wrote: 2020-12-04 10:00:09 Är väl en vanlig packbox på växellådan?
Hamra in en liten vass spårskruvmejsel snett in från ytterkanten och bänd ut den.
Sitter den hårt brukar det vara för att ytterdelen av packboxen rostat, så om man hamrar in en skruvmejsel så brukar packboxen kollapsa lite och då lossna.
Ovanstående tips funkade finfint, tack för det! :#cheers:
gtBen wrote: 2020-12-26 11:46:17 Bra jobbat, kul att du har något att sladda med nu i vinter :mrgreen:
Tack ska du ha Bengt! Inte för att vi har mycket till vinter, men ändå! Och jag måste nog fixa kupéfläkten först...

Växellänkaget hade sannolikt aldrig varit loss innan. Brickan som sitter på axeln från växelspaken var helt fastrostad och låsringen gick i två bitar när jag tog loss den:
växellänkage löst.jpg
Allting gjordes rent och axlarna slipades rena från rost. Sedan byttes plastknuten mot Utzons eftermarknads-plastbussningsmojäng och knuten plockades ihop igen:
Växelknut renoverad.jpg
Efter en del pill och ryggvärk fick jag tillbaka allting i bilen igen. Än så länge har jag bara torrväxlat lite, men nu känns spaken betydligt tightare, i synnerhet tvåan och fyran. Ettan och trean har fortfarande en del spel i sidled, men inte alls lika mycket som innan.
växellänkage fixat.jpg
Packboxen är också bytt. Oljenivån i lådan var fortfarande okej, så det verkar inte ha hunnit läcka ut så mycket under den korta tid som jag kört bilen.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-22 11:09:50
by felix83
Jag började felsöka min kupéfläkt. Jag misstänkte att det var fläktreglaget som spökade, eftersom jag trodde att fläkten gick på lägsta hastigheten oavsett hur reglaget stod. Jag rengjorde kontaktytorna i reglaget och mätte motståndet över terminalerna. Resultaten låter rimliga: Läge 1 gav ca 10 Ω, läge 2 ca 2,5 Ω och läge 3 ca 0,4 Ω.
fläktkontroll.jpg
Så småningom kom jag fram till att jag hade haft fel, fläkten går inte trots 12 V till terminalerna. Således är det fläktmotorn som är boven i dramat. Suck... Det blir till att byta/renovera den. Någon som vet om det går att lirka ut fläkten utan att tömma kylsystemet?
kupefläkt.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-22 18:14:13
by Cédric
Antingen tar man ur instrumentpanelen och tar det den vägen. Eller så kapar man av benen och drar ur den ovanifrån. Vet inte om jag fotfarande har bilder levande i min tråd på den senare fulvarianten, omndu bestämmer dig för just den kan jag plocka fram dom. Man får tänka till lite när man limmar tillbaka den bara :)

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-22 18:27:47
by felix83
Cédric wrote: 2021-01-22 18:14:13 Antingen tar man ur instrumentpanelen och tar det den vägen. Eller så kapar man av benen och drar ur den ovanifrån. Vet inte om jag fotfarande har bilder levande i min tråd på den senare fulvarianten, omndu bestämmer dig för just den kan jag plocka fram dom. Man får tänka till lite när man limmar tillbaka den bara :)
Jag lutar åt det förstnämnda, men klarar man det utan att demontera värmeelementet?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-22 18:37:21
by henca
Jag gissar att du har provat att snurra lite på fläkten för hand? Har den tjärvat fast? Ger den något ljud som kan ge någon ledtråd till vad som felar?

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-22 19:25:48
by felix83
Den går lätt och tyst när jag snurrar på axeln. Det är lite svårt att se, men det ser ut som att det hänger en tunn ledare lös vid lindningen. Planen är att plocka ur motorn och lämna in den på en lindarverkstad för renovering.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-26 08:27:46
by felix83
Efter lite mer grävande har jag kommit fram till att det är plasthålllaren för kolen som har blivit skör och spruckit. Denna gick fint att lossa från ovansidan utan att ta ur fläktmotorn. Kolen var väldigt ojämnt slitna, så sannolikt har motorn varit på gång att gå sönder under lång tid.
Dock verkar det inte finnas lösa hållare att köpa utan det blir till att leta upp en ny/bättre begagnad motor. Ska lägga ut en köpesannons här på forumet.
kol på plats.jpg
kol demonterade.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-26 09:07:55
by safe
När det blir slitet så får kolen dålig kontakt, resistansen ökar, kolen blir varma och plasten som håller dem smälter.
På min 911 targa så bytte jag motorn i ventilationsfläkten. Kommer inte ihåg hur men jag fick tag på en ny motor från Bosch, kan ha varit den lokala bil-el firman som hittade en. Kommer håg att den kostade runt 900-1000kr för 15 år sedan...
Kunde pressa av fläkten från axeln på den gamla och pressa på den nya.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-26 20:45:46
by henca
Om det bara är en plast-del som är trasig och om den inte har alltför krånglig geometri skulle det kanske gå att cadda upp en sådan detalj och skriva ut med 3D-skrivare? Fast de där svarta plast-detaljerna på ditt foto ser ut att ha ganska krånglig geometri... Om man ändå ger sig på ett sådant projekt bör nog detaljen skrivas ut i ABS eller nylon för att tåla de höga temperaturer som den verkar kunna drabbas av.

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2021-01-27 07:30:59
by felix83
safe wrote: 2021-01-26 09:07:55 När det blir slitet så får kolen dålig kontakt, resistansen ökar, kolen blir varma och plasten som håller dem smälter.
På min 911 targa så bytte jag motorn i ventilationsfläkten. Kommer inte ihåg hur men jag fick tag på en ny motor från Bosch, kan ha varit den lokala bil-el firman som hittade en. Kommer håg att den kostade runt 900-1000kr för 15 år sedan...
Kunde pressa av fläkten från axeln på den gamla och pressa på den nya.
Jag har kikat lite på det, nya motorer verkar gå att få tag på. Jag har slängt ut några trevare, vi får se vad som händer. Jag kom också på att jag har den gamla ventilationsfläkten från motorrummet på min 911 liggandes, har jag tur så är det samma del.
henca wrote: 2021-01-26 20:45:46 Om det bara är en plast-del som är trasig och om den inte har alltför krånglig geometri skulle det kanske gå att cadda upp en sådan detalj och skriva ut med 3D-skrivare? Fast de där svarta plast-detaljerna på ditt foto ser ut att ha ganska krånglig geometri... Om man ändå ger sig på ett sådant projekt bör nog detaljen skrivas ut i ABS eller nylon för att tåla de höga temperaturer som den verkar kunna drabbas av.

m v h Henrik
Jag kan absolut ingenting om 3D-printning men vid en anblick så är det en ganska intrikat form på hållarna. Men jag ska hålla det i åtanke, tack för det!