Page 11 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 16:52:20
by Bathory
Hur har det gått?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 18:30:44
by felix83
Glädjande nog så blev det som Magnus förutspådde; den gick igenom utan så mycket som ett "bra att veta"! :mrgreen:

Det visade sig att bilen gick alldeles för fett, CO-halten var upp emot 7%, men besiktningspersonalen var hyggliga nog att låna ut en 3 mm insex så att jag kunde justera ner den till 1,4%.

Jag är överlycklig, att få tillbaks en bil på vägarna efter 12 års avställning är verkligen tillfredsställande!
besiktning.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 18:54:27
by Cédric
Grattis! Charmigt med plåtisarna, verkligen ovanliga att se på en 924.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 19:08:32
by felix83
Cédric wrote: 2020-10-29 18:54:27 Grattis! Charmigt med plåtisarna, verkligen ovanliga att se på en 924.
Tack ska du ha! Jag fick t.o.m. beröm för bromsarna, så där kan du ta åt dig en stor del av äran!
Jag var lite skeptisk till plåtfälgarna först, men de har vuxit i mina ögon och nu gillar jag dem skarpt.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 19:09:26
by Janne J
Grattis från mig också!

Gött att allt ditt arbete lönade sig.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 20:12:28
by johan944
Snyggt jobbat

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 20:56:07
by safe
Grattis!!!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 21:53:02
by havilehto
Grattis till en fräck racer!!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-29 21:54:09
by Bathory
Grattis :D

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-30 07:29:47
by henca
Stort grattis! Snyggt jobbat!

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-10-31 19:12:31
by Peedster
Vad roligt, arbetet lönade sig! 😎

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-11-02 07:12:46
by felix83
Tack så mycket allihop!

Under helgen har jag kört uppskattningsvis ca 20 mil (det är svårt att säga exakt eftersom vägmätaren -förstås- inte fungerar). Bilen verkar gå bättre och bättre ju mer jag kör, så planen är att köra så mycket som möjligt så länge vädret tillåter.
På min lista över saker att åtgärda har det tillkommit några punkter under tiden som jag lärt känna bilen lite bättre:

- Den misständer lite på låga varv. Jag ska byta fördelarlock och rotor, och se hur tändstiften ser ut.
- Det läcker in avgaser, sannolikt p.g.a. dålig list runt bakluckan.
- Kupéfläkten fungerar inte
- Kupébelysning fungerar inte
- Bensinpumpen och ackumulatorerna ska fästas upp på ett bättre sätt
- Glapp i växelspaken. En ny är beställd.
- Tidstypisk radio ska monteras
- Knappen till bakrutetorkaren ska bytas. En ny är beställd.
- Oljetrycksgivaren ska bytas. Jag har en ny liggandes.
- Rätt backspeglar + metallemblem ska monteras. Dessa har jag på hyllan.
- Väg- och trippmätarna fungerar som sagt inte. Sannolikt det lilla plastdrevet som är trasigt.

Några bilder:
hösttur.jpg
P-hus.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-11-03 21:59:14
by QV_
kupefläkten är ju inkopplad "ständigt" (iallfall på vår -80) och då kan man bara välja mellan 3 farter.

Så fläkten var trasig i vår också.
Felet var att plasten smält runt kolhållaren.

För att montera ur hela paketet så räcker det med att lossa på instrumentpanelen. Tror det var 5 skruv.
Då kan man lyfta upp panelen 5-10 cm och då går det att lirka ut allt.
Ta dock många foton på vajerdragningen. Känns som det vart sämre efter återmonteringen så där kan det vara känsligt.
Vissa gör jobbet ovanifrån men så är inte jag.
Eftersom vår är en Cab så har jag monterat en brytare för att stänga av fläkten. Hoppas på längre livslängd då.
Kom ihåg att smörja lagerna innan montering. Min gnäller lite på lågfart. Just lågfart kommer fläkten i av sig sjävt när man kör och har den avslagen.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-11-04 07:17:15
by felix83
QV_ wrote: 2020-11-03 21:59:14 kupefläkten är ju inkopplad "ständigt" (iallfall på vår -80) och då kan man bara välja mellan 3 farter. Så fläkten var trasig i vår också. Felet var att plasten smält runt kolhållaren. För att montera ur hela paketet så räcker det med att lossa på instrumentpanelen. Tror det var 5 skruv. Då kan man lyfta upp panelen 5-10 cm och då går det att lirka ut allt. Ta dock många foton på vajerdragningen. Känns som det vart sämre efter återmonteringen så där kan det vara känsligt. Vissa gör jobbet ovanifrån men så är inte jag. Eftersom vår är en Cab så har jag monterat en brytare för att stänga av fläkten. Hoppas på längre livslängd då. Kom ihåg att smörja lagerna innan montering. Min gnäller lite på lågfart. Just lågfart kommer fläkten i av sig sjävt när man kör och har den avslagen.
Intressant! Nu när du säger det så har jag ibland tyckt att det låter som att fläkten surrar svagt när jag slår på tändningen. Får undersöka saken närmare, tack för klargörandet!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-11-14 21:29:19
by felix83
När min bil lackades om för ca 30 år sedan så valde man, sannolikt för att modernisera utseendet något, att ta bort metallemblemen från bakstammen och fylla hålen med något som verkar vara tennspackel. Lyckligtvis gick det lätt att öppna upp hålen igen. Lacken sprack lite, men det kommer inte synas och den är ändå i så risigt skick.
IMG_20201106_221442_copy_750x1000.jpg
Porschetexten var lagad sedan tidigare så emblemet gick i två delar när jag försökte montera det. Provisoriskt monterat:
IMG_20201110_220439_1_copy_750x562.jpg
Bakrutetorkaren fungerade, men strömbrytaren kändes skum så den byttes mot en ny. Dock gick säkringen direkt, det visade sig att den gamla var felkopplad, men p.g.a. att den var delvis trasig så blev det inte kortis. När jag kopplat in den nya på rätt sätt så går baktorkaren och den parkerar t.o.m. på rätt ställe.
IMG_20201112_192844_copy_750x1000.jpg
Jag har också bytt växelspaken, det blev en liten förbättring i glappet i sidled, men ingen milsvid skillnad. Jag ska byta knuten närmast växellådan också så småningom.
IMG_20201112_202754_1_copy_750x1000.jpg
Ett annat fel jag upptäckte sist jag körde är att under hård acceleration på högre varv så hoppar/misständer bilen något vansinnigt. Det kan vara så enkelt att den är för snålt ställd, men det är heller inte otänkbart att det är fullt med skräp i tanken som ställer till det. Jag ska börja med att feta upp blandningen lite och se om det blir bättre. Längre fram ska jag inspektera tanken invändigt, men först måste jag köra slut på bensinen däri, så jag slipper tömma tanken på 50 l soppa.