924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3475
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by Bathory »

Hur har det gått?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 263
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by felix83 »

Glädjande nog så blev det som Magnus förutspådde; den gick igenom utan så mycket som ett "bra att veta"! :mrgreen:

Det visade sig att bilen gick alldeles för fett, CO-halten var upp emot 7%, men besiktningspersonalen var hyggliga nog att låna ut en 3 mm insex så att jag kunde justera ner den till 1,4%.

Jag är överlycklig, att få tillbaks en bil på vägarna efter 12 års avställning är verkligen tillfredsställande!
besiktning.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4186
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by Cédric »

Grattis! Charmigt med plåtisarna, verkligen ovanliga att se på en 924.
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 263
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by felix83 »

Cédric wrote: 2020-10-29 18:54:27 Grattis! Charmigt med plåtisarna, verkligen ovanliga att se på en 924.
Tack ska du ha! Jag fick t.o.m. beröm för bromsarna, så där kan du ta åt dig en stor del av äran!
Jag var lite skeptisk till plåtfälgarna först, men de har vuxit i mina ögon och nu gillar jag dem skarpt.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1307
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by Janne J »

Grattis från mig också!

Gött att allt ditt arbete lönade sig.
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3192
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by johan944 »

Snyggt jobbat
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 833
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by safe »

Grattis!!!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
havilehto
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2016-11-14 20:50:27
Telefon: 0735583947
Bilmodell: Porsche 924S
Årsmodell: 1985
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by havilehto »

Grattis till en fräck racer!!
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3475
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by Bathory »

Grattis :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 358
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by henca »

Stort grattis! Snyggt jobbat!

m v h Henrik
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by Peedster »

Vad roligt, arbetet lönade sig! 😎
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 263
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by felix83 »

Tack så mycket allihop!

Under helgen har jag kört uppskattningsvis ca 20 mil (det är svårt att säga exakt eftersom vägmätaren -förstås- inte fungerar). Bilen verkar gå bättre och bättre ju mer jag kör, så planen är att köra så mycket som möjligt så länge vädret tillåter.
På min lista över saker att åtgärda har det tillkommit några punkter under tiden som jag lärt känna bilen lite bättre:

- Den misständer lite på låga varv. Jag ska byta fördelarlock och rotor, och se hur tändstiften ser ut.
- Det läcker in avgaser, sannolikt p.g.a. dålig list runt bakluckan.
- Kupéfläkten fungerar inte
- Kupébelysning fungerar inte
- Bensinpumpen och ackumulatorerna ska fästas upp på ett bättre sätt
- Glapp i växelspaken. En ny är beställd.
- Tidstypisk radio ska monteras
- Knappen till bakrutetorkaren ska bytas. En ny är beställd.
- Oljetrycksgivaren ska bytas. Jag har en ny liggandes.
- Rätt backspeglar + metallemblem ska monteras. Dessa har jag på hyllan.
- Väg- och trippmätarna fungerar som sagt inte. Sannolikt det lilla plastdrevet som är trasigt.

Några bilder:
hösttur.jpg
P-hus.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by QV_ »

kupefläkten är ju inkopplad "ständigt" (iallfall på vår -80) och då kan man bara välja mellan 3 farter.

Så fläkten var trasig i vår också.
Felet var att plasten smält runt kolhållaren.

För att montera ur hela paketet så räcker det med att lossa på instrumentpanelen. Tror det var 5 skruv.
Då kan man lyfta upp panelen 5-10 cm och då går det att lirka ut allt.
Ta dock många foton på vajerdragningen. Känns som det vart sämre efter återmonteringen så där kan det vara känsligt.
Vissa gör jobbet ovanifrån men så är inte jag.
Eftersom vår är en Cab så har jag monterat en brytare för att stänga av fläkten. Hoppas på längre livslängd då.
Kom ihåg att smörja lagerna innan montering. Min gnäller lite på lågfart. Just lågfart kommer fläkten i av sig sjävt när man kör och har den avslagen.
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 263
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by felix83 »

QV_ wrote: 2020-11-03 21:59:14 kupefläkten är ju inkopplad "ständigt" (iallfall på vår -80) och då kan man bara välja mellan 3 farter. Så fläkten var trasig i vår också. Felet var att plasten smält runt kolhållaren. För att montera ur hela paketet så räcker det med att lossa på instrumentpanelen. Tror det var 5 skruv. Då kan man lyfta upp panelen 5-10 cm och då går det att lirka ut allt. Ta dock många foton på vajerdragningen. Känns som det vart sämre efter återmonteringen så där kan det vara känsligt. Vissa gör jobbet ovanifrån men så är inte jag. Eftersom vår är en Cab så har jag monterat en brytare för att stänga av fläkten. Hoppas på längre livslängd då. Kom ihåg att smörja lagerna innan montering. Min gnäller lite på lågfart. Just lågfart kommer fläkten i av sig sjävt när man kör och har den avslagen.
Intressant! Nu när du säger det så har jag ibland tyckt att det låter som att fläkten surrar svagt när jag slår på tändningen. Får undersöka saken närmare, tack för klargörandet!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
User avatar
felix83
S2-Poster
Posts: 263
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Post by felix83 »

När min bil lackades om för ca 30 år sedan så valde man, sannolikt för att modernisera utseendet något, att ta bort metallemblemen från bakstammen och fylla hålen med något som verkar vara tennspackel. Lyckligtvis gick det lätt att öppna upp hålen igen. Lacken sprack lite, men det kommer inte synas och den är ändå i så risigt skick.
IMG_20201106_221442_copy_750x1000.jpg
Porschetexten var lagad sedan tidigare så emblemet gick i två delar när jag försökte montera det. Provisoriskt monterat:
IMG_20201110_220439_1_copy_750x562.jpg
Bakrutetorkaren fungerade, men strömbrytaren kändes skum så den byttes mot en ny. Dock gick säkringen direkt, det visade sig att den gamla var felkopplad, men p.g.a. att den var delvis trasig så blev det inte kortis. När jag kopplat in den nya på rätt sätt så går baktorkaren och den parkerar t.o.m. på rätt ställe.
IMG_20201112_192844_copy_750x1000.jpg
Jag har också bytt växelspaken, det blev en liten förbättring i glappet i sidled, men ingen milsvid skillnad. Jag ska byta knuten närmast växellådan också så småningom.
IMG_20201112_202754_1_copy_750x1000.jpg
Ett annat fel jag upptäckte sist jag körde är att under hård acceleration på högre varv så hoppar/misständer bilen något vansinnigt. Det kan vara så enkelt att den är för snålt ställd, men det är heller inte otänkbart att det är fullt med skräp i tanken som ställer till det. Jag ska börja med att feta upp blandningen lite och se om det blir bättre. Längre fram ska jag inspektera tanken invändigt, men först måste jag köra slut på bensinen däri, så jag slipper tömma tanken på 50 l soppa.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users