Page 2 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-17 22:11:05
by felix83
gtBen wrote: 2020-02-17 21:52:01 Grattis till nyförvärvet och ännu en sparbössa i garaget :#cheers: är det 10 år du spanat efter 924:a? länge vet jag iaf.
Projekt gubbspec är helt rätt, innebär din version att det blir en LS1:a under den stora luckan nu?

Bengt
Tack ska du ha Bengt! I år är det 10 år sedan jag köpte 911:an, och jag har suktat efter en 924 för att komplettera samlingen ända sedan dess, om inte ännu längre.
Vissa har Ferrari som drömbil, min ambitionsnivå är något lägre. Men då är det desto lättare att göra drömmen sann! :lol:

Den här ska bli så original, eller i alla fall så "period correct" som möjligt. Ut med den ungdomliga mockaratten, in med en enorm tvåekrad originalratt i stenhård plast. Sedan gärna de snygga metallemblemen på bakluckan också, om jag kan hitta några.

Men först och främst ska den lagas och besiktigas, därefter en stor service med ny kamrem och vattenpump. Efter det blir det att få ordning på alla småsaker.
Just det, en tvätt skulle den må bra av också.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-17 22:48:06
by henca
Kul med ännu en blandmissbrukare som fått både svansmotor och transaxel i sin samling! Välkommen även i detta gäng!

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-18 07:31:50
by felix83
henca wrote: 2020-02-17 22:48:06 Kul med ännu en blandmissbrukare som fått både svansmotor och transaxel i sin samling! Välkommen även i detta gäng!

m v h Henrik
Tack ska du ha Henrik! :#cheers:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-18 21:56:42
by felix83
Ikväll har jag inte hunnit med något i garaget, men jag fick äntligen användning för nyckelringen som jag budade hem på Tradera för flera år sedan, med baktanken att en gång ha den till en 924-nyckel. Mitt nörderi vet inga gränser...
IMG_20200218_215333_copy_750x1000.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-19 07:00:18
by henca
Snyggt! Mönstret i bords-skivan verkar också komma från rätt tids-era? Är det möjligen ett köksbord?

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-19 07:13:48
by felix83
henca wrote: 2020-02-19 07:00:18 Snyggt! Mönstret i bords-skivan verkar också komma från rätt tids-era? Är det möjligen ett köksbord?

m v h Henrik
Nästan rätt, det är vår köksbänk! Fast virrvarr-mönstret är nog snarare 50-60-tal iofs. Jag får helt enkelt köpa en 356 för att matcha köket! :lol:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-22 20:28:04
by felix83
I helgen pratade jag med den tidigare (förrförra) ägaren. Han hade köpt den av sin far som i sin tur köpte den av en handlare i Täby någon gång på 90-talet och den var redan då omlackad i sitt nuvarande färgschema. Tyvärr hade han ingen dokumentation kvar, men det var ändå kul att få ta del av bilens historia.
Jag har också låtit tillverka en extra nyckel, så nu har jag i alla fall två.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-25 21:14:34
by felix83
Den lever! Typ...

Efter att ha inspekterat silvertejpslagningen som enligt säljaren var nödvändig p.g.a. en spricka i insugsröret, kunde jag konstatera att röret var helt, men att ingen av slangklämmorna som håller gummibälgarna mot insugsröret var åtdragna. Jag var högst tveksam till om det kunde vara så enkelt, men jag började i alla fall där. Efter att ha tagit bort insugsröret och rengjort det och gummibälgarna med bromsrengöring och återmonterat allting ordentligt så prövade jag att starta.

Nu gick den lika dåligt som förut, men tvärt om. Förut gick den inte på tomgång men väl på lite varv, nu dog den direkt när jag gasade och misstände så hela insuget hoppade upp och ner. Men skam den som ger sig, efter några försök så höll den tomgång en bättre och svarade mer och mer på gas.



Jag ville inte hålla på för länge med tanke på den sena timmen och av hänsyn till mina grannar, men nästa steg blir några liter färsk bensin och lite mer tålamod så får vi se om den går bättre!

Härligt med (förhoppningsvis) enkla fel!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-29 13:22:01
by felix83
Idag fick jag lite mera tid att fixa med bilen. Elva liter 98-oktan med en kvarts deciliter tvåtaktsolja åkte i tanken och den nya ljusomkopplaren monterades. Statusrapport:

1. Varsel- och halvljus fungerar som det ska.
Dock märkte jag att det gnistrade fint vid kontakten till ljusomkopplaren när den råkade komma emot instrumentpanelen. Här har någon glad amatör varit framme:
IMG_20200229_125345_copy_750x1000.jpg
IMG_20200229_125308_copy_1000x750.jpg
Någon som har en aning om varför man vill koppla en diod så här? :?:

Jag misstänker att detta är anledningen till att mina blinkers bara lyser (varningsblinkersen fungerar, så blinkrelät fungerar).

2. Motorn går bra, jag fick justera upp tomgången lite och sedan gick den någotsånär som den skulle. Dock misstänker jag att den går väldigt fett, möjligen har man försökt kompensera för tjuvluften som den drog via insugsröret.
Två filmsnuttar:





Det enklaste blir förmodligen att byta hela kontakten till ljusomkopplaren och löda in den på rätt sätt. Om någon håller på att skrota ett elsystem så hör gärna av er!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-29 22:07:05
by henca
felix83 wrote: 2020-02-29 13:22:01Jag misstänker att detta är anledningen till att mina blinkers bara lyser (varningsblinkersen fungerar, så blinkrelät fungerar).
Menar du att de orangea lamporna på utsidan lyser konstant eller att den gröna blinkersindikatorn i instrumentpanelen lyser konstant?

På min 911a från 1977 har jag problemet att de gröna blinkersindikatornlamporna i instrumentpanelen lyser konstant, fast om man startar blinkersen så börjar de blinka...

Till min 928a köpte jag ett nytt blinkersrelä då jag trodde att det gamla var dåligt. Efter att jag satt i det nya reläet uppträdde 928an som min 911, d v s den gröna blinkersindikatorn lyste konstant tills jag startade blinkersen, då började den blinka. Efter att jag bytt tillbaka till mitt gamla blinkersrelä försvann problemet till 928an.

Dock vet jag inte var jag skall köpa ett nytt blinkersrelä utan detta problem, det skulle vara tryggt att veta att man kunde byta ut relät i 928an utan att få problem i framtiden och det skulle vara trevligt att byta till ett relä utan detta problem i 911an.

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-02-29 23:24:00
by felix83
När man sätter på blinkers så lyser indikatorlampan på instrumentpanelen och blinkersen på utsidan konstant, annars inte. Om jag sätter på varningsblinkers så blinkar indikatorlampan och knappen till varningsblinkersen.

I original är det kopplat så att om man sätter på blinkersen åt endera hållet med tändningen avslagen, så lyser blinkersen (så är det på min 911 också). Detta för att kunna använda blinkerslamporna som positionsljus om man behöver parkera på ett olämpligt ställe. Min misstanke är att, eftersom man har skarvat hejvilt i sockeln så fungerar blinkersen som om tändningen vore avslagen för jämnan.

Skumt med dina relän, bra att veta när man behöver köpa nytt. Tack för info!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-01 08:58:14
by henca
Nu skall jag inte säga säkert att det är så på min 911 och på min 928 har jag nog inte ens testat, men jag har för mig att både min 911 och min bruksbil (en audi) har tyskt parkeringsljus med innebörden att främre positionsljus och bakljus lyser, fast bara på ena sidan, när blinkers-spaken står åt den sidan med tändningen avslagen.

Som du skriver så skulle ju en diod kunna sitta där för att ge intrycket att tändningen alltid är avslagen, men frågan är varför man skulle vilja göra så?

Fast om blinkers-lamporna på rätt sida lyser konstant så är det väl bara att blinka manuellt med blinkers-spaken :-) Jag vet dock inte om det skulle gå igenom en besiktning om man förklarar att man har manuell blinkers...

m v h Henrik

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-01 12:18:04
by felix83
henca wrote: 2020-03-01 08:58:14 Nu skall jag inte säga säkert att det är så på min 911 och på min 928 har jag nog inte ens testat, men jag har för mig att både min 911 och min bruksbil (en audi) har tyskt parkeringsljus med innebörden att främre positionsljus och bakljus lyser, fast bara på ena sidan, när blinkers-spaken står åt den sidan med tändningen avslagen.

Som du skriver så skulle ju en diod kunna sitta där för att ge intrycket att tändningen alltid är avslagen, men frågan är varför man skulle vilja göra så?

Fast om blinkers-lamporna på rätt sida lyser konstant så är det väl bara att blinka manuellt med blinkers-spaken :-) Jag vet dock inte om det skulle gå igenom en besiktning om man förklarar att man har manuell blinkers...

m v h Henrik
Du har helt rätt, jag hade otur när jag tänkte! :D Positionsljusen ska lysa, inte blinkersen, när man slår på blinkers med tändningen avslagen.
Hur som helst så är det lite väl spännande (hö hö) att köra när jag vet att dioden i sockeln är helt oisolerad och när som helst kan kortsluta mot instrumentpanelen.

Min förhoppning är att den lille hemelektrikern inte brydde sig om att testa strömbrytaren, utan bara försökte "laga" elfelet i tron att det satt i kabelstammen. Övriga kablar som jag har inspekterat ser helt original ut.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-01 22:47:56
by felix83
Jag rensade upp i oredan som tidigare ägare orsakat och återställde elen till fabriksspec. Nu fungerar det bättre, såtillvida att varselljusen förblir släckta om man inte sätter på dem manuellt. Dock går nu popuplysena upp även om man bara har varselljus på. Jag misstänker att det var detta man försökte åtgärda genom febrilt kopplande. Strålkastarna fungerar dock som avsett, d.v.s. de tänds först när man slår på halvljuset.

Elfel så här långt:
  • Popuplysfelet enligt ovan
  • Blinkers fungerar fortfarande inte
  • Instrumentbelysningen fungerar inte
  • Helljus fungerar inte, dock ljustuta
En positiv sak var att den ursprungliga ljusomkopplaren trots allt var hel!

Om någon vet något som kan hjälpa mig på traven i min vidare felsökning så hojta gärna till!

Lite före- och efterbilder:
IMG_20200301_201152_copy_1000x750.jpg
IMG_20200301_215111_copy_750x1000.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-03-02 11:42:41
by felix83
Jag har rivit mig i huvudet och funderat, lusläst kopplingsschemat för ljusomkopplaren och funderat ännu mer.
Efter lite googlande så fick jag besked; det ska vara så! På de tidiga bilarna så är popuplysena kopplade på detta märkliga sätt. (källa: https://tinyurl.com/t5dfrx5)

Jag måste rota lite till, enligt elschemat så verkar det finnas en "parking light switch" vilken borde tända varselljusen utan att påverka popuplysena (E19 i kopplingsschemat). Kanske jag har en sådan någonstans? Någon som vet var den sitter i så fall?