Page 9 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-27 22:15:51
by felix83
Huvudbromscylindern gick förvånansvärt lätt att få bort med upprepade duschar rostlösare och försiktighet. Pinnskruvarna som håller fast huvudcylindern till bromsservot var ganska rostiga och jag ville INTE råka dra av en av dem! Bromsrörsnipplarna lossade helt utan problem.
huvudbromscylinder.jpg
Jag började också demontera en av de bakre bromsslangarna, då dessa ser lika gamla ut som de jag bytte ut i fram. Men där tog det stopp. Jag var oerhört nära att runddra nippeln så jag låter dem vara så länge. Jag måste hela tiden påminna mig om att bara laga det som bevisligen är trasigt och låta det som (troligen) fungerar vara.

Nå, bromstrumman blev i alla fall lite mer presentabel!
bromstrumma monterad.jpg
Jag funderar på att blåsa ur bromsledningarna med tryckluft, i sådana fall får det väl bli genom luftningshålen på respektive hjul. Vad säger ni, är det något att rekommendera eller bör jag lägga tiden på annat?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-01 21:28:03
by gtBen
gtBen wrote: 2020-06-25 21:31:29
felix83 wrote: 2020-06-23 06:27:52Någon som vet varifrån denna kan vara? VW 1303S har jag fått bud på, själv har jag noll koll på VW.
broms vä bak.jpg
det jag menade är att hela bromslösningen bak är väl samma som det är på VW1303s och framåt, sen om självjusteringen är original eller nåt som är ditsatt efter vet jag inte. Jag ska kolla på min 1303S som står på infarten :shock:
Bengt
1303sbroms.jpg
Så här ser det ut på min 1303S

Bengt

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-01 21:41:11
by safe
Har du klippt gräset under bilen?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-01 21:48:29
by gtBen
Under bilen växer gräset fint, enda stället på tomten där mossan inte trivs :shock:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-01 21:56:15
by safe
Kan tänka mig det, järnoxid är ett bra medel mot mossa...

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-01 22:13:51
by felix83
gtBen wrote: 2020-07-01 21:28:03 Så här ser det ut på min 1303S

Bengt
Det ser ju väldigt snarlikt ut, tack för att du kollade!
nya delar.jpg
Av en engelsk gentleman lyckades jag köpa de sista delarna som saknades för att få bilen i originalskick; Porscheemblemet till bakstammen och backspeglar i rätt utförande. Att kalla mig nöjd skulle vara en rejäl underdrift! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-15 13:02:11
by daza
felix83 wrote: 2020-06-13 22:48:40 Den spruckna styrväxeldamasken byttes mot en ny. Jag fick loss spindelleden genom att ömsom banka på själva leden, ömsom uppifrån på skruven. Jag skruvade dit muttern lite löst för att skydda gängorna och slog med ett dorn och slägghammare. Själva damasken gick relativt lätt att få dit med lite starka nypor och jävlaranamma. Men ont i tummarna fick jag allt.
Får man dit en originaldamask utan att ta loss styrleden från styrstaget? Dvs kränga dit den över och förbi styrleden. Planerar samma operation själv.

/Daniel

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-16 06:15:35
by felix83
daza wrote: 2020-07-15 13:02:11
felix83 wrote: 2020-06-13 22:48:40 Den spruckna styrväxeldamasken byttes mot en ny. Jag fick loss spindelleden genom att ömsom banka på själva leden, ömsom uppifrån på skruven. Jag skruvade dit muttern lite löst för att skydda gängorna och slog med ett dorn och slägghammare. Själva damasken gick relativt lätt att få dit med lite starka nypor och jävlaranamma. Men ont i tummarna fick jag allt.
Får man dit en originaldamask utan att ta loss styrleden från styrstaget? Dvs kränga dit den över och förbi styrleden. Planerar samma operation själv.

/Daniel
Japp, det gick fint.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-07-31 19:07:14
by felix83
Efter att ha spenderat tre veckor i ett västgötskt torp så kliar det i fingrarna efter att fortsätta skruva!
Jag har bestämt mig för att även gå igenom bakbromsarna, för säkerhets skull. Jag rev vänster sida, rengjorde i varmt vatten och diskmedel och bytte hjulcylindern. Tyvärr passade inte monteringssatsen jag köpte (troligen var den jag beställde avsedd för bilar utan automatisk justering) så jag fick återanvända fjädrarna.
Vä broms före.jpg
Vä broms efter.jpg
Hjullagret verkade bra, så jag tryckte bara i lite nytt fett innan återmontering. Även bromsskölden var i helt okej skick, lite rostig men ingen gravrost. Eftersom det inte är någon concoursrenovering jag håller på med så nöjde jag mig med en grundlig rengöring.
Återstår att se om jag gjort rätt, den automatiska justeringen ser i alla fall ut att funka.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-08-02 16:09:43
by felix83
Huvudbromscylindern var inte den lättaste att få isär. Efter mycket vändande, slitande och svordomar fick jag loss bromsvätskebehållaren, packningarna fick offras men nya kostar inte många kronor.
bromsvätskebehållare av.jpg
Nästa bekymmer var att få ut kolven ur cylindern. Jag försökte först trycka ut den med tryckluft utan framgång. Till slut satte jag fast en svetstång och bände mot denna med två skruvmejslar:
huvudbromscylinder isärmontering.jpg
Denna metod fungerade visserligen, men till priset av att axeln repades. Jag ska försöka slipa ner det värsta, förhoppningsvis fungerar den ändå.
repig axel.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-08-19 10:41:16
by felix83
Efter att ha monterat ihop huvudcylindern och fått på låsringen så upptäckte jag att jag glömt den yttersta gummitätningen. :#stupid:

Enkelt fixat tänkte jag och plockade bort låsringen och brickan, monterade tätningen och sedan var det bara att sätta tillbaks bricka och låsring igen! Nä, bara skoja förstås. Nu får jag inte ner brickan tillräckligt långt för att få på låsringen igen. Någon som har något tips?
låsring lös.jpg
Sedan nojar jag lite över att reporna som jag lyckades åsamka tryckstången kan göra så att huvudcylindern kommer läcka. Jag har putsat ner kanterna på reporna så stången känns slät, men risken är att bromsvätska kan leta sig ut genom reporna i stången. Någon som vet besked?

Jag hittade på en smidig lösning för att komma åt att blåsa rent det främre utrymmet i bromsvätskebehållaren; en bit bränsleslang till en modellmotor och lite ståltråd för att ge stadga för att vinkla slangen mot sidorna. Det verkar ha funkat ganska bra!
IMG_20200818_211518~2_copy_1000x750.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-08-19 13:58:15
by safe
Är det bromsvätska på den sidan? Alltså där du har reporna?
Får du ner låsringen en liten bit så borde du kunna ta ett lagom stort rör och slå eller pressa ned det i sitt spår.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-08-19 15:01:32
by felix83
safe wrote: 2020-08-19 13:58:15 Är det bromsvätska på den sidan? Alltså där du har reporna?
Får du ner låsringen en liten bit så borde du kunna ta ett lagom stort rör och slå eller pressa ned det i sitt spår.
Reporna uppkom när jag försökte få isär huvudcylindern, så jag har inte testat ännu. Får prova att hälla i lite bromsvätska och pumpa för hand innan jag sätter tillbaks den i bilen, jag vill ju ogärna ha bromsvätska i servon.
Jag tror också jag ska försöka bygga en enkel hållare som kan hålla kolven lite nedtryckt medans jag monterar låsringen.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-08-28 06:51:48
by felix83
Efter mycket velande har jag beslutat mig för att testa med en huvudbromscylinder från en Golf I, vilken ser ut att kunna funka om man pluggar en av utgångarna. En ny kostade bara 250 kr på Autodoc, att jämföra med den till Porsche som på det billigaste stället jag hittade kostade 2500 kr! Vi får se hur det går.

I väntan på leverans av sagda del så demonterades bromsslangen höger bak, vilken, trots att den suttit där i 43 år, lossade lika lätt som de övriga efter några dagars marinerande i rostlösare.
bromsslang demonterad.jpg
Medans jag ålade under bilen hittade jag också några tecken på tidigare bonnmeck; bränsleackumulatorn sitter monterad med buntband, anslutningarna till bränslepumpen har bytts mot blå kabelskor (vilket medför att gummiskydden som ska skydda mot smuts och kortslutning inte får plats över terminalerna) och själva pumpen sitter inte fastskruvad i fästet ordentligt. Allt detta kommer förstås åtgärdas vid senare tillfälle.
ackumulator upphängning.jpg
anslutningar bensinpump.jpg
Sakta men säkert går det framåt. Nästa steg är att demontera förgreningen till bromsarna hö fram/vä bak och se så den inte är igensatt av gammal bromsvätska. Jag har skruvat loss värmeskölden som sitter ivägen (vilket försvårades av att Porsche valt att sätta en skruv precis ovanför avgasröret, omöjlig att komma åt med skruvmejseln), men inte kommit längre än så.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-09-04 08:26:29
by felix83
Jag demonterade förgreningen som sitter nära grenröret och gjorde rent den. Ett problem är att T-stycket endast sitter monterat i nipplarna och att det således är lätt att vrida sönder bromsrören. För att motverka brytkrafter i T-stycke och bromsrör så höll jag emot med en bromsrörsnyckel på den övre nippeln samtidigt som jag vred på den nedre med en andra nyckel på den undre. Till resterande nipplar höll jag emot med ett dorn i hålet på T-stycket.
förgrening.jpg
Jag passade också på att ta ner bromsrören som går från huvudcylindern till förgreningen respektive mellan förgreningen och höger framhjul och rengöra dessa in- och utvändigt. Därefter blåste jag igenom alla bromsrör som går till förgreningen med tryckluft.
Det var lite svårt att avgöra, men eventuellt satt det lite gammal äcklig bromsvätska i röret som går till höger fram, vilket skulle förklara varför jag inte kunde lufta systemet ordentligt. Nu är det i alla fall rent och snyggt!
förgrening monterad.jpg