Page 8 of 17

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-11 12:39:10
by safe
felix83 wrote: 2020-06-11 11:56:47 För min del blir det ballongdäck med sjuttioprofil!
Bra, det måste till lite profil för att inte se knasigt ut med 14".
Bilarna är snyggare med 15" och fortfarande lite köttig profil, inga lågprofil däck.

Det kan ju dock göra gott för bilens rapphet med lite mindre hjul.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-12 22:23:19
by felix83
Med risk för att upprepa mig; nu är högersidans bromsok också klart. Det var minst lika otäckt inuti som det vänstra:
hö ok före.jpg
Men efter rengöring så blev det lika snyggt det:
hö ok efter.jpg
Jag hittade en märkning på bromsslangarna som jag misstänker är tillverkningsår: 1976. Original således, och tämligen hårda. De byttes också när jag ändå var igång.
gammal bromsslang.jpg
Jag är ändå förvånad över att de såg såpass fräscha ut trots 44 år!

Monterat och klart, så när som på beläggen:
hö ok monterat.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-13 22:48:40
by felix83
Den spruckna styrväxeldamasken byttes mot en ny. Jag fick loss spindelleden genom att ömsom banka på själva leden, ömsom uppifrån på skruven. Jag skruvade dit muttern lite löst för att skydda gängorna och slog med ett dorn och slägghammare. Själva damasken gick relativt lätt att få dit med lite starka nypor och jävlaranamma. Men ont i tummarna fick jag allt.
bälgar.jpg
bälg monterad.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-19 23:11:27
by felix83
Midsommarafton, den perfekta dagen att lufta bromsar! Dessvärre höll inte min huvudcylinder med, utan den bestämde sig för att ge upp efter första hjulet.
Nåja, det är väl bara till att renovera den antar jag. Besiktningen får vänta ett tag till.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-20 13:08:38
by QV_
Sedan jag köpte denna så har jag inte haft problem någon gång med kulbultarna.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000030788

Nu använder jag ju bara verktyget ett par gånger per år, så mer än 10 gånger har det nog inte varit framme. Men man blir lika glad var gång!
Att byta en spindelled går på 15 minuter och utan svordomar och blodiga knogar.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-20 13:39:55
by felix83
QV_ wrote: 2020-06-20 13:08:38 Sedan jag köpte denna så har jag inte haft problem någon gång med kulbultarna.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000030788

Nu använder jag ju bara verktyget ett par gånger per år, så mer än 10 gånger har det nog inte varit framme. Men man blir lika glad var gång!
Att byta en spindelled går på 15 minuter och utan svordomar och blodiga knogar.
Jag hade kanske tur, min lossnade ganska enkelt med slägghammare och dorn. Så sällan som jag behöver lossa kulbultar (hittills en gång på 36 år) så har jag svårt att motivera kostnaden för en sådan sats. :D

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-21 07:57:22
by Janne J
Gillar att du återställer bilen på ett så omsorgsfullt sätt, hatten av för ett bra jobb!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-21 08:30:05
by felix83
Janne J wrote: 2020-06-21 07:57:22 Gillar att du återställer bilen på ett så omsorgsfullt sätt, hatten av för ett bra jobb!
Som Bengt (GtBen) en gång skrev; bra jobb ska man vara rädd om!
Tack för uppmuntran, jag försöker fixa grejerna ordentligt för att slippa göra om dem senare, samtidigt som jag njuter av processen. Men nu börjar jag tröttna på bromsjobb... :roll:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-23 06:27:52
by felix83
Jag letade och letade efter justerskruvarna för backarna utan att hitta några. Till slut tröttnade jag och knackade halvförsiktigt av trumman från splinesen (den satt ganska hårt). Det visade sig att någon vid ett tidigare tillfälle bytt bakbromsar till en självjusterande variant. Någon som vet varifrån denna kan vara? VW 1303S har jag fått bud på, själv har jag noll koll på VW.
broms vä bak.jpg
Hjulcylindern såg inte ut att ha läckt så jag låter den nog vara. Jag har beställt nya hjulcylindrar men de får ligga på hyllan tills vidare.
Både trumma och backar såg inte farligt slitna ut så de får också stanna. Är det något annat jag bör göra innan jag skruvar ihop allting igen? Bör självjusteringen smörjas på något vis (i så fall med vad) eller något annat?
Trumman fick sig en duvning med roterande stålborste och ett snabbt lager Würth Roststopp Quattro. Gillar nyansen på denna, den är inte så silverglänsande som andra färger kan vara.
trumma före.jpg
trumma målad.jpg

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-23 07:12:31
by safe
Självjusterande bromsar, det var ju intressant.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-23 07:27:43
by felix83
safe wrote: 2020-06-23 07:12:31 Självjusterande bromsar, det var ju intressant.
Tyckte jag med! De verkar ha suttit ett tag så förmodligen funkade de när det begav sig. Återstår att se hur de funkar nu!
Jag tror jag skruvar ihop allting igen och testar. Om det behöver komma isär igen så lär det ju gå lättare. Bör man ha på lite (med betoning på lite!) kopparpasta eller annat på splinesen och/eller justerskruven för att underlätta demontering, eller är risken att det slungas kopparpasta upp i trumman då?

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-23 07:45:45
by safe
Lite kopparpasta ska du nog ha, det är bra som smörjning och rostskydd.
Har du fått en kant efter backarna på bromstrumman så slipa bort den, så blir det enklare att montera demontera trumman senare.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-23 08:43:46
by Cédric
Är bilen svensksåld? Tror att det var krav på automatiskt justerbara på alla svensksålda bilar, vilka dock är rätt få.

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-23 08:57:59
by felix83
Cédric wrote: 2020-06-23 08:43:46 Är bilen svensksåld? Tror att det var krav på automatiskt justerbara på alla svensksålda bilar, vilka dock är rätt få.
Intressant! Min är svensksåld, så det kanske stämmer i så fall.
Edit: Jag googlade lite, enligt en tråd på ett annat forum blev det lagkrav på självjusterande bromsar i mitten av 70-talet så det verkar vara en "Schwedisches Sonderlösung"!

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

Posted: 2020-06-25 21:31:29
by gtBen
felix83 wrote: 2020-06-23 06:27:52Någon som vet varifrån denna kan vara? VW 1303S har jag fått bud på, själv har jag noll koll på VW.
broms vä bak.jpg
det jag menade är att hela bromslösningen bak är väl samma som det är på VW1303s och framåt, sen om självjusteringen är original eller nåt som är ditsatt efter vet jag inte. Jag ska kolla på min 1303S som står på infarten :shock:

Bromsar är väl ändå rena drömmen jämfört med el, på bromsar är det som du ser det ...på el har man ingen susning i vilken ände det kommer att börja ryka :#cheers:

Bengt