Arbetet fortskrider. En av läckorna kunde jag härleda till slangen som går mellan vattenpumpen och röret som går längs med ventilkåpan. Rengöring och ett tunt lager packningssilikon verkar ha gjort susen.
Nästa läcka verkade vara från slangen mellan vattenpumpen och termostathuset. Jag tänkte göra samma ingrepp där, men när jag fick av slangen så såg den ut så här:
Trasig slang.jpg
Jag ska se om Biltema har någon slang som passar, annars får jag köpa en ny från Porsche. För fyrahundra spänn.
Annars har jag hållit på med lite småpill, när jag ändå var inne och rev så passade jag på att lacka om brickan och hållaren till expansionskärlet och gå över fästena som håller kylarslangen till termostathuset med en stålborste. De små gummibussningarna som sitter lite varstans på 924:an (bl.a. här) har ju en förmåga att separera med tiden och nya kostar 150 kr/st på Porsche. Dock hittade jag snarlika på Autodoc för 20 kr/st, enda skillnaden verkar vara längden på skruvarna. Original hör de till BMW.
Gummibussningar.jpg
Artikelnummer på Autodoc är 003-960.
Så här blev det efter lite snabb upputsning. Jag vill inte ha det för snyggt, bilen har ju en ganska skön patina som jag inte vill störa för mycket.
Ny gummibussning.jpg
Igår tog jag också tag i något som har stört mig sedan jag köpte bilen: backspeglarna. Jag var lite rädd att Biltemaspeglarna som satt på skulle vara fästade med plåtskruv rätt in i karossen, så jag blev positivt överraskad när jag upptäckte att de använt de ursprungliga hålen. Så det tog mig bara en kvart (jag jobbade försiktigt och långsamt!) att gå från det här:
Backspegel gammal.jpg
Till det här:
Backspegel ny.jpg
Det gör en stor skillnad för helhetsintrycket tycker jag! Sakta men säkert blir gubbräsern precis som jag vill ha den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.