924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
wurst
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2005-05-12 20:29:31
Bilmodell: 924,944
Årsmodell: 1979
Location: lerum/gbg
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#91 Post by wurst »

Det malande ljudet var en total kass vattenpump hos oss.
jobbar på, kul att läsa
Benjamin
med vänliga hälsningar
wurst

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#92 Post by felix83 »

wurst wrote: 2020-05-31 09:36:40 Det malande ljudet var en total kass vattenpump hos oss.
jobbar på, kul att läsa
Benjamin
Jag får kolla lite noggrannare när allting är isär för service. Vattenpumpen står också på listan över misstänkta!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#93 Post by felix83 »

Felpost
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#94 Post by felix83 »

Jag har lyckats få tag på nästan alla delar som saknades; originalratt (batwing) i bra skick fanns hos Hirschberg, tanklock från eBay och emblemet likaså. Söker fortfarande Porschetexten (metall) som ska sitta bredvid 924-emblemet, om någon har ett till salu så får ni gärna hojta!

Angående ratten så upptäckte jag när jag när jag jämförde artikelnummer (efter jag hade köpt min) att det är samma tvåekrade ratt som sitter i Golf 1 och Jetta 1, det är bara tutknappen som skiljer. Kan kanske kan vara användbart för någon som jagar originalratt.
delar.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#95 Post by felix83 »

Efter en tids väntande på delar så var det igår äntligen dags att skruva tillbaks alltihop igen!
Ser riktigt prydligt ut om jag får säga det själv:
färdigt bromsok.jpg
Skivor och belägg är i tillräckligt bra skick för att återanvändas för tillfället, även om det förstås hade sett snyggare ut med nya blanka detaljer. Men har man en snäv budget så har man!

Därefter gick jag över till andra sidan. Att lossa oket gick på ett kick när jag hade vanan inne! Utsidan av högeroket såg lika grisigt ut det, och med tanke på att högerbromsen låg an lika hårt som vänstersidan så är förmodligen insidan lika snuskig som den på vänsteroket.
bromsok hö.jpg
Jag passade också på att skrapa ur grus och skräp som ansamlats i bakkant av innerskärmen. Det blev en försvarlig hög! Trots det kunde jag inte känna några rostangrepp i vare sig skärm eller kaross.
grushög.jpg
En fråga till oraklen här på forumet: Min vänstra styrväxeldamask är sopslut. Vilken är den bästa metoden för att lossa spindelleden? Jag har provat med en spindelledsavdragare (modellen med en "klyka" i botten och en skruv på toppen), men den glider bara av. Jag funderar på att köpa en sådan som avbildas nedan men tänkte först ta del av den samlade kunskapen här.
avdragare.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#96 Post by safe »

felix83 wrote: 2020-06-10 06:47:35
En fråga till oraklen här på forumet: Min vänstra styrväxeldamask är sopslut. Vilken är den bästa metoden för att lossa spindelleden?
bfh.jpg
Smacka till hårt på styrarmen, i dess längdriktning. Det poppar ut tack vare att den är konad, bra om man vill rädda styrleden. Annars funkar Gafflarna man hamrar in ganska bra, ibland behöver man två 180 grader från varandra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#97 Post by Cédric »

Sist så tror jag att jag satte nåt rejält mothåll under spindeln och använde lite slägga. Finns många metoder som sagt.

Vad är det för däck du har? Ser ut som nåt dunlop från slutet av 70 talet om man kollar på mönstret 😂

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#98 Post by felix83 »

safe wrote: 2020-06-10 07:27:38 Smacka till hårt på styrarmen, i dess längdriktning. Det poppar ut tack vare att den är konad, bra om man vill rädda styrleden. Annars funkar Gafflarna man hamrar in ganska bra, ibland behöver man två 180 grader från varandra.
Cédric wrote: 2020-06-10 09:16:47 Sist så tror jag att jag satte nåt rejält mothåll under spindeln och använde lite slägga. Finns många metoder som sagt.

Vad är det för däck du har? Ser ut som nåt dunlop från slutet av 70 talet om man kollar på mönstret 😂
Slägghammare verkar vara det föredragna verkyget. Ska testa det. Jag är ofta lite för feg när det kommer till att bruka våld har jag märkt. :D Tack för tipsen!

Tre av däcken som sitter på är nyare (bara 17 år!). Däcket på bilden är eventuellt reservhjulet, det är så gammalt så det inte ens har någon datummärkning. Så det kan ju rent teoretiskt vara original!
När det blir dags för nya hjul så ska jag försöka hitta några med ett mönster som inte ser alltför modernt ut, tror det kommer passa bra i helheten. Det snyggaste hade ju varit Vredestein Sprint Classic eller Dunlop Sport Classic, men inget av dem är ju direkt billigt.
Funderar på dessa annars:
nokian_nordmansx2__500.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#99 Post by Cédric »

Mutt reservhjul på min första 924 var ett dunlop från 1975, det ser rätt liknande ut faktiskt. Fungerade ypperst dåligt när jag fick punka en snöig svinkall januaridag, snacka om enhjulsspinn.

Jag brukar prioritera köregenskaper på däck, rätt få som ser rätt ut, men det får stå åt sidan :)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#100 Post by felix83 »

Cédric wrote: 2020-06-10 12:57:32 Mutt reservhjul på min första 924 var ett dunlop från 1975, det ser rätt liknande ut faktiskt. Fungerade ypperst dåligt när jag fick punka en snöig svinkall januaridag, snacka om enhjulsspinn.

Jag brukar prioritera köregenskaper på däck, rätt få som ser rätt ut, men det får stå åt sidan :)
Ja, köregenskaper kommer förstås i första rummet. Lyckligtvis är det hyfsat lätt att hitta däck som ser någorlunda rätt ut i den majestätiska dimensionen 185/70 R14. Annars kan jag ju alltid gå på originaldimension; 165/80 R14! :shock:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#101 Post by Cédric »

165 måste vara med plåtisarna? Har faktiskt aldrig sett dom i verkligheten... För alufälgarna tror jag att 185 är standard, men 195 funkar bra det också. Däremot är utbudet av sportigare däck i 14 tum helt utdött idag. :)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#102 Post by felix83 »

Cédric wrote: 2020-06-11 10:44:17 165 måste vara med plåtisarna? Har faktiskt aldrig sett dom i verkligheten... För alufälgarna tror jag att 185 är standard, men 195 funkar bra det också. Däremot är utbudet av sportigare däck i 14 tum helt utdött idag. :)
Japp, bergis till plåtisarna.
Tur att jag inte har sportiga ambitioner med denna renovering! :D
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#103 Post by safe »

Nankang NS-2R finns i 185/60-14
Last edited by safe on 2020-06-11 12:34:45, edited 1 time in total.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#104 Post by safe »

Finns flera r däck i 14"
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#105 Post by felix83 »

För min del blir det ballongdäck med sjuttioprofil!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users