924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#241 Post by felix83 »

henca wrote: 2021-08-09 19:43:24 Jag prenumererar normalt sett inte på den tidningen, men just det numret damp idag ned i min brevlåda som ett provexemplar. Kul att läsa din artikel!

m v h Henrik
Tack ska du ha! :#cheers:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#242 Post by felix83 »

Ett nytt problem som har dykt upp är att klockan (som tidigare höll tiden mycket bra) nu har börjat få spel. Ofta så tappar den räkningen när jag stänger av bilen. Den går fortfarande, men inte rätt. Om jag ställer klockan rätt när jag startar bilen så håller den tiden medans jag kör, men när jag parkerar och stänger av motorn så är det samma visa igen. Någon som har en gissning om vad felet kan vara?
Djupare undersökning får bli till vintern när bilen är undanställd. Då ska jag även försöka fixa vägmätaren och lite annat.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#243 Post by henca »

Kanske är det så att klockan behöver lite vibrationer från motorn för att övervinna någon inre friktion? Kanske i kombination med att den lättare orkar med vid den högre spänning som du får när generatorn går?

m v h Henrik

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#244 Post by felix83 »

henca wrote: 2021-08-18 06:37:08 Kanske är det så att klockan behöver lite vibrationer från motorn för att övervinna någon inre friktion? Kanske i kombination med att den lättare orkar med vid den högre spänning som du får när generatorn går?

m v h Henrik
Så kan det förstås vara, det har jag inte tänkt på. Jag ska också undersöka jordpunkten under instrumentbrädan (igen) och strömkabeln till klockan. Jag har varit inne där och rotat när jag höll på med fläktkontrollen, så det är möjligt att det har blivit lite dålig kontakt någonstans.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#245 Post by Jarlingar »

Klockan är iaf på tidiga 944 sammankopplad med stereons plusmatning för minnet, konstant plus.

Brukar ofta bli problem när någon kopplar stereo...

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#246 Post by Jarlingar »

Sen sitter jordpunkten på klockan lödd i höljet, det brukar separera inuti klockan.
Då måste du öppna klockan för att löda dit den igen.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#247 Post by safe »

felix83 wrote: 2021-08-18 06:06:48 Ett nytt problem som har dykt upp är att klockan (som tidigare höll tiden mycket bra) nu har börjat få spel. Ofta så tappar den räkningen när jag stänger av bilen. Den går fortfarande, men inte rätt. Om jag ställer klockan rätt när jag startar bilen så håller den tiden medans jag kör, men när jag parkerar och stänger av motorn så är det samma visa igen. Någon som har en gissning om vad felet kan vara?
Djupare undersökning får bli till vintern när bilen är undanställd. Då ska jag även försöka fixa vägmätaren och lite annat.
Så funkar klockan i min 911 -77a sedan något år. Det kom efter att ha stått en vinter utan spänning. Det är som om den beckat ihop och behöver extraknuffen från 13-14 volt när bilen körs för att gå. Har inte funderat mer på det hela, klockan är ju mer än 40 år, får väl helt enkelt skicka iväg den någonstans.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#248 Post by Jarlingar »


User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#249 Post by felix83 »

Jarlingar wrote: 2021-08-18 12:48:22 http://youtu.be/oh8jJgSjL4Q
Toppen, tack för den! Det kan ju vara så att min jord är på väg att ge sig, men att vibrationerna vid körning förbättrar kontakten. Får skriva upp det på att göra-listan.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec - Såld

#250 Post by felix83 »

När de enkla bitarna var klara och bilen väl var tillbaka i trafik så kände jag mig i ärlighetens namn ganska färdig med den. Den blev stående utan att användas på över en månad. Med tre barn, fru, hund, katter och hus så kändes två entusiastbilar mig lite övermäktigt.
Under en resa till Classic Race Aarhus så nämnde jag i ett svagt ögonblick att jag funderade på att sälja den varpå en av de övriga i sällskapet på stående fot bestämde sig för att köpa den. :shock:
Således såldes bilen i oktober. Förhoppningsvis kommer den nya ägaren ge den mer uppmärksamhet än vad jag hade tid till. Han har i alla fall redan hunnit med att ta ut den i snöyran och sladda av ena fjädern fram! :roll:

Bilen huserar numera i Stockholm, så de av oss som huserar däruppåt kanske kan få en skymt av den emellanåt. De som hänger på Instagram kan också följa dess framtida öden på @greg_copeland

Med det sagt så ångrade jag försäljningen ganska omgående (jag är funtad på det viset), men det är skönt att slippa dåligt samvete över att den bara står i garaget utan att användas.
Hallsberg central.jpg
Det nuvarande projektet är att försöka skaffa MC-kort på halvgamla dar. En lämplig hoj har införskaffats för ändamålet, så antalet fordon hålls ändå på en hälsosam nivå! :D
Garaget.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#251 Post by felix83 »

Bilen är nu till salu igen, av min kompis som köpte den.
Se säljestråd här: viewtopic.php?f=6&t=35308
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#252 Post by felix83 »

...och nu är den såld igen, till en person i Jönköping!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Thbi