Tackar! Felsökning pågår fortfarande där...Ingemansson wrote: ↑2021-03-25 22:29:03 Snyggt jobbat! Hoppas du får rätt på misständningarna också.
924 -77 | Projekt gubbspec
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 350
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 350
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
I jakten på misständningar under last (se utförlig beskrivning i denna tråd) så tömde jag tanken och bytte filtret som sitter innan pumpen. Jag monterade ett Mahle KL27 istället för Opelfiltret(!) som sitter där i original:
Nu går bilen som den skall igen, den drar utan att tveka genom hela registret.
Jag bytte också oljetrycksgivaren, dock snålade jag och bytte till en Audidel med samma gänga. Dock gav detta upphov till ett nytt problem: Eftersom mätintervallet på Audigivaren bara är 0-5 bar och originalgivaren är på 0-10 kp/cm2 så går mätaren fortfarande i botten så fort jag kör. Indikerat oljetryck vid tomgång är ca 5 bar vilket får anses som mer än tillräckligt, om än kanske inte riktigt rättvisande...
Så jag får väl slå till på rätt givare vid tillfälle när jag känner mig rik. Igår hann jag och dottern också med en provtur i aprilsolen:
Jag bytte också oljetrycksgivaren, dock snålade jag och bytte till en Audidel med samma gänga. Dock gav detta upphov till ett nytt problem: Eftersom mätintervallet på Audigivaren bara är 0-5 bar och originalgivaren är på 0-10 kp/cm2 så går mätaren fortfarande i botten så fort jag kör. Indikerat oljetryck vid tomgång är ca 5 bar vilket får anses som mer än tillräckligt, om än kanske inte riktigt rättvisande...

Så jag får väl slå till på rätt givare vid tillfälle när jag känner mig rik. Igår hann jag och dottern också med en provtur i aprilsolen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Så gött som sagt! 
Bryggkopplade du pumpen eller hur tömde du tanken?
Bryggkopplade du pumpen eller hur tömde du tanken?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78
Porsche 924 -78
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 350
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Tanken var nästan tom, så jag lossade slangen till filtret och tömde den först den vägen. Därefter skruvade jag loss plattan i botten av tanken för att få ut det sista. Köpte ett 24-liters uppsamlingskärl på Biltema som jag tömde i.Ingemansson wrote: ↑2021-04-16 18:13:08 Så gött som sagt!
Bryggkopplade du pumpen eller hur tömde du tanken?
-
- NA-Poster
- Posts: 45
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Något liknande blir det här. Tack!felix83 wrote: ↑2021-04-16 18:17:34Tanken var nästan tom, så jag lossade slangen till filtret och tömde den först den vägen. Därefter skruvade jag loss plattan i botten av tanken för att få ut det sista. Köpte ett 24-liters uppsamlingskärl på Biltema som jag tömde i.Ingemansson wrote: ↑2021-04-16 18:13:08 Så gött som sagt!
Bryggkopplade du pumpen eller hur tömde du tanken?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78
Porsche 924 -78
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 350
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
På väg med mellanbarnet till simskola så tvärdog plötsligt bilen och vägrade starta. Ett par som passerade upplyste mig om att all bensin som några sekunder tidigare befunnit sig i tanken nu istället låg på vägen. Ridå.
Samma par skulle lyckligtvis åt samma håll som hemmet och de hade bogserlina i bilen, så nu står gubbräsern i garaget igen och skäms.
Sannolikt är det ledningen på trycksidan som gett sig eftersom det bara verkade läcka ut under tiden som pumpen gick, vilket var tur i oturen. Tur också att jag inte hunnit tanka fullt, vilket jag hade planer på. Och, förstås, tur att hela bilen inte gick upp i rök!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Turbo-Poster
- Posts: 937
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Ah, vad tråkigt!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 350
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jo, men jag har sneglat på de där bränsleledningarna och tänkt att "de där borde bytas" så det var ändå bra att det hände nu, och bara några km hemifrån.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users