924 -77 | Projekt gubbspec
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Efter ytterligare bildgooglande och jämförande så tycker jag att kolhållaren på Bosch 0130007027 (se bild) är till förväxling lik den på min motor (Bosch nr 0130007023). En sådan motor kan köpas från Autodoc för en knapp femhundring, kanske är värt en chansning?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- henca
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Då jag googlade på 0130007027 tror jag att jag fick se den motorn från en annan vinkel:
m v h Henrik
Vet inte om det spelar någon roll, men den röda plasten verkar inte lika symmetrisk som på din motor. Eller är det så att din har blivit symmetrisk för att den gått sönder?m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Intressant, det hade jag inte sett innan! När jag jämför med de bilder jag har hittat så verkar det finnas två varianter på den röda plastbiten. Jag tänkte beställa den billigaste jag kan hitta med en plastdel som ser "rätt" ut.henca wrote: ↑2021-01-27 19:27:04 Då jag googlade på 0130007027 tror jag att jag fick se den motorn från en annan vinkel:
30_0130007027ph19whco0000.jpg
Vet inte om det spelar någon roll, men den röda plasten verkar inte lika symmetrisk som på din motor. Eller är det så att din har blivit symmetrisk för att den gått sönder?
m v h Henrik
- safe
- Turbo-Poster
- Posts: 887
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Det viktigaste är väl att du hittar en motor med samma mått på kroppen och axeln så att den passar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag tänkte börja med att bara byta kolen och hållaren eftersom det kan göras utan att plocka ut motorn (och instrumentpanelen). Ska dock kontrollmäta motorn som sitter i nu för att jämföra måtten.
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag köpte en kopia av 0130007027 (Nissens 87097) från Autodoc:
Nu när jag har både värme och fläkt så börjar jag kasta lystna blickar ut på de vackra vintervägarna utanför fönstret. Kanske man ska ta en liten försiktig provtur?

Kolhållaren såg identisk ut med den som satt på min motor, så jag pillade loss den från den nya motorn och monterade på fläktmotorn i bilen:
Det var tämligen pilligt att montera de små dragfjädrarna som håller kontakten mellan kolen och kollektorn, dessa ska under metalldelen som kolhållaren sitter på och hakas i på baksidan. Ett litet buntband underlättade för att kunna dra/spänna fjädrarna:
Efter lite pillande för att få bra kontakt mellan kolen och kollektorn så surrade motorn igång och gick förvånansvärt tyst och fint!
Vi får se hur länge det håller, men det var kul att mitt experiment föll väl ut! Alternativet hade ju varit att riva hela instrumentpanelen.Nu när jag har både värme och fläkt så börjar jag kasta lystna blickar ut på de vackra vintervägarna utanför fönstret. Kanske man ska ta en liten försiktig provtur?


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3488
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Kul att det funkar 
Bra tips också och bra bilder.
Tack

Bra tips också och bra bilder.
Tack

Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Kul att kunna bidra med något!

- Bathory
- Addict
- Posts: 3488
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
[/quote]
Kul att kunna bidra med något!
[/quote]
Det är just det som gör detta forumet så himla bra
Kul att kunna bidra med något!

[/quote]
Det är just det som gör detta forumet så himla bra

Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag var tvungen att ta en tur för att testa fläktmotorn ordentligt. Snötäckta grusvägar och sommardäck var lite väl spännande, så det blev en kort tur i mycket maklig takt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- felix83
- Carrera-Poster
- Posts: 306
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Igår var det exakt ett år sedan som jag köpte min 924, och som av en händelse snubblade* jag över ett snart tio år gammalt inlägg från min numera insomnade blogg:
http://biltrafik.blogspot.com/2011/10/f ... skull.html
Bilen i annonsen var då till salu för 23500 kr vilket borde ha varit ganska mycket för en 924.
Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att gräva lite: Bilen i annonsen såldes i ett par omgångar innan den 2012 hamnade hos nuvarande ägare. Den bor kvar på västkusten och är fortsatt i trafik. Vem vet, kanske ägaren t.o.m. finns här på forumet?
Bortsett från inredningen så verkar den vara snarlik min såsom den bör ha sett ut när den var ny. Jag blev plötsligt väldigt sugen på enorma stänkskydd!
*(som ett resultat av nostalgiskt surfande när jag egentligen borde jobba)
http://biltrafik.blogspot.com/2011/10/f ... skull.html
Bilen i annonsen var då till salu för 23500 kr vilket borde ha varit ganska mycket för en 924.
Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att gräva lite: Bilen i annonsen såldes i ett par omgångar innan den 2012 hamnade hos nuvarande ägare. Den bor kvar på västkusten och är fortsatt i trafik. Vem vet, kanske ägaren t.o.m. finns här på forumet?
Bortsett från inredningen så verkar den vara snarlik min såsom den bör ha sett ut när den var ny. Jag blev plötsligt väldigt sugen på enorma stänkskydd!
*(som ett resultat av nostalgiskt surfande när jag egentligen borde jobba)
Who is online
Users browsing this forum: Janne J