
924 -77 | Projekt gubbspec
- Bathory
- Addict
- Posts: 3484
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Kul att du ger bilen den kärlek den behöver. Ser bra ut 

Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
- felix83
- S2-Poster
- Posts: 279
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Tack ska du ha!

Jag fetade upp blandningen lite. Sedan tog jag en provtur i det skrämmande varma novembervädret.
Nu går bilen mycket bättre, både på tomgång och under gaspådrag.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- felix83
- S2-Poster
- Posts: 279
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Ovanstående är nu åtgärdat. Jag bytte flatstiftshylsorna mot ringkabelskor och monterade bensinpumpen ordentligt. Jag klippte till en bit gummiduk som får agera isolering mellan pumpen och fästet. Förhoppningsvis dämpar den ljudet från pumpen lite också. Ackumulatorerna fick sig en nödtorftig rengöring med stålborste och monterades med slangklämmor. När jag skruvade av hjulen så upptäckte jag att de nya hjulskruvarna var lite för långa och att de därför har skrapat emot inne i trumman. Det får bli till att återanvända de gamla, trots att de ser ganska deppiga ut. Sedan bilen kom tillbaks på vägarna så har jag upptäckt ett påtagligt läckage från växellådan. Jag spårade det till tätningen där växelföraren går in i lådan på ovansidan. Samtidigt som jag byter den så ska jag byta växelknuten för att få bort glappet i växelspaken.felix83 wrote: ↑2020-08-28 06:51:48 Medans jag ålade under bilen hittade jag också några tecken på tidigare bonnmeck; bränsleackumulatorn sitter monterad med buntband, anslutningarna till bränslepumpen har bytts mot blå kabelskor (vilket medför att gummiskydden som ska skydda mot smuts och kortslutning inte får plats över terminalerna) och själva pumpen sitter inte fastskruvad i fästet ordentligt. Allt detta kommer förstås åtgärdas vid senare tillfälle.
Vilken metod är bäst för att få ut tätningen? Lirka med en krok eller går det att komma åt från baksidan på något sätt? Det sitter en lucka på motstående sida av växellådan, men jag vågar inte öppna den om jag riskerar att sabba något eller att något lossnar och ramlar ner i lådan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Turbo-Poster
- Posts: 855
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Är väl en vanlig packbox på växellådan?
Hamra in en liten vass spårskruvmejsel snett in från ytterkanten och bänd ut den.
Sitter den hårt brukar det vara för att ytterdelen av packboxen rostat, så om man hamrar in en skruvmejsel så brukar packboxen kollapsa lite och då lossna.
Hamra in en liten vass spårskruvmejsel snett in från ytterkanten och bänd ut den.
Sitter den hårt brukar det vara för att ytterdelen av packboxen rostat, så om man hamrar in en skruvmejsel så brukar packboxen kollapsa lite och då lossna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 469
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Bra jobbat, kul att du har något att sladda med nu i vinter 

en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- felix83
- S2-Poster
- Posts: 279
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Ovanstående tips funkade finfint, tack för det!safe wrote: ↑2020-12-04 10:00:09 Är väl en vanlig packbox på växellådan?
Hamra in en liten vass spårskruvmejsel snett in från ytterkanten och bänd ut den.
Sitter den hårt brukar det vara för att ytterdelen av packboxen rostat, så om man hamrar in en skruvmejsel så brukar packboxen kollapsa lite och då lossna.

Tack ska du ha Bengt! Inte för att vi har mycket till vinter, men ändå! Och jag måste nog fixa kupéfläkten först...
Växellänkaget hade sannolikt aldrig varit loss innan. Brickan som sitter på axeln från växelspaken var helt fastrostad och låsringen gick i två bitar när jag tog loss den: Allting gjordes rent och axlarna slipades rena från rost. Sedan byttes plastknuten mot Utzons eftermarknads-plastbussningsmojäng och knuten plockades ihop igen: Efter en del pill och ryggvärk fick jag tillbaka allting i bilen igen. Än så länge har jag bara torrväxlat lite, men nu känns spaken betydligt tightare, i synnerhet tvåan och fyran. Ettan och trean har fortfarande en del spel i sidled, men inte alls lika mycket som innan. Packboxen är också bytt. Oljenivån i lådan var fortfarande okej, så det verkar inte ha hunnit läcka ut så mycket under den korta tid som jag kört bilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- felix83
- S2-Poster
- Posts: 279
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag började felsöka min kupéfläkt. Jag misstänkte att det var fläktreglaget som spökade, eftersom jag trodde att fläkten gick på lägsta hastigheten oavsett hur reglaget stod. Jag rengjorde kontaktytorna i reglaget och mätte motståndet över terminalerna. Resultaten låter rimliga: Läge 1 gav ca 10 Ω, läge 2 ca 2,5 Ω och läge 3 ca 0,4 Ω.
Så småningom kom jag fram till att jag hade haft fel, fläkten går inte trots 12 V till terminalerna. Således är det fläktmotorn som är boven i dramat. Suck... Det blir till att byta/renovera den. Någon som vet om det går att lirka ut fläkten utan att tömma kylsystemet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4198
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Antingen tar man ur instrumentpanelen och tar det den vägen. Eller så kapar man av benen och drar ur den ovanifrån. Vet inte om jag fotfarande har bilder levande i min tråd på den senare fulvarianten, omndu bestämmer dig för just den kan jag plocka fram dom. Man får tänka till lite när man limmar tillbaka den bara 

´79 Porsche 924 http://www.garaget.org/show.php?car=211
´80 Porsche 924 Turbo http://www.garaget.org/?car=160275
´80 Porsche 924 Turbo http://www.garaget.org/?car=160275
- felix83
- S2-Poster
- Posts: 279
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag lutar åt det förstnämnda, men klarar man det utan att demontera värmeelementet?Cédric wrote: ↑2021-01-22 18:14:13 Antingen tar man ur instrumentpanelen och tar det den vägen. Eller så kapar man av benen och drar ur den ovanifrån. Vet inte om jag fotfarande har bilder levande i min tråd på den senare fulvarianten, omndu bestämmer dig för just den kan jag plocka fram dom. Man får tänka till lite när man limmar tillbaka den bara![]()
- henca
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Jag gissar att du har provat att snurra lite på fläkten för hand? Har den tjärvat fast? Ger den något ljud som kan ge någon ledtråd till vad som felar?
m v h Henrik
m v h Henrik
- felix83
- S2-Poster
- Posts: 279
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -77 | Projekt gubbspec
Den går lätt och tyst när jag snurrar på axeln. Det är lite svårt att se, men det ser ut som att det hänger en tunn ledare lös vid lindningen. Planen är att plocka ur motorn och lämna in den på en lindarverkstad för renovering.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users