924 -77 | Projekt gubbspec

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#121 Inlägg av felix83 » 2020-06-27 22:15:51

Huvudbromscylindern gick förvånansvärt lätt att få bort med upprepade duschar rostlösare och försiktighet. Pinnskruvarna som håller fast huvudcylindern till bromsservot var ganska rostiga och jag ville INTE råka dra av en av dem! Bromsrörsnipplarna lossade helt utan problem.
huvudbromscylinder.jpg
Jag började också demontera en av de bakre bromsslangarna, då dessa ser lika gamla ut som de jag bytte ut i fram. Men där tog det stopp. Jag var oerhört nära att runddra nippeln så jag låter dem vara så länge. Jag måste hela tiden påminna mig om att bara laga det som bevisligen är trasigt och låta det som (troligen) fungerar vara.

Nå, bromstrumman blev i alla fall lite mer presentabel!
bromstrumma monterad.jpg
Jag funderar på att blåsa ur bromsledningarna med tryckluft, i sådana fall får det väl bli genom luftningshålen på respektive hjul. Vad säger ni, är det något att rekommendera eller bör jag lägga tiden på annat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

gtBen
Turbo-Poster
Inlägg: 457
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Ort: Mönsterås
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#122 Inlägg av gtBen » 2020-07-01 21:28:03

gtBen skrev:
2020-06-25 21:31:29
felix83 skrev:
2020-06-23 06:27:52
Någon som vet varifrån denna kan vara? VW 1303S har jag fått bud på, själv har jag noll koll på VW.
broms vä bak.jpg
det jag menade är att hela bromslösningen bak är väl samma som det är på VW1303s och framåt, sen om självjusteringen är original eller nåt som är ditsatt efter vet jag inte. Jag ska kolla på min 1303S som står på infarten :shock:
Bengt
1303sbroms.jpg
Så här ser det ut på min 1303S

Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 762
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#123 Inlägg av safe » 2020-07-01 21:41:11

Har du klippt gräset under bilen?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Inlägg: 457
Blev medlem: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Ort: Mönsterås
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#124 Inlägg av gtBen » 2020-07-01 21:48:29

Under bilen växer gräset fint, enda stället på tomten där mossan inte trivs :shock:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 762
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#125 Inlägg av safe » 2020-07-01 21:56:15

Kan tänka mig det, järnoxid är ett bra medel mot mossa...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#126 Inlägg av felix83 » 2020-07-01 22:13:51

gtBen skrev:
2020-07-01 21:28:03
Så här ser det ut på min 1303S

Bengt
Det ser ju väldigt snarlikt ut, tack för att du kollade!
nya delar.jpg
Av en engelsk gentleman lyckades jag köpa de sista delarna som saknades för att få bilen i originalskick; Porscheemblemet till bakstammen och backspeglar i rätt utförande. Att kalla mig nöjd skulle vara en rejäl underdrift! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
daza
NA-Poster
Inlägg: 29
Blev medlem: 2012-04-22 18:20:01
Bilmodell: 924 S
Årsmodell: 1986
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#127 Inlägg av daza » 2020-07-15 13:02:11

felix83 skrev:
2020-06-13 22:48:40
Den spruckna styrväxeldamasken byttes mot en ny. Jag fick loss spindelleden genom att ömsom banka på själva leden, ömsom uppifrån på skruven. Jag skruvade dit muttern lite löst för att skydda gängorna och slog med ett dorn och slägghammare. Själva damasken gick relativt lätt att få dit med lite starka nypor och jävlaranamma. Men ont i tummarna fick jag allt.
Får man dit en originaldamask utan att ta loss styrleden från styrstaget? Dvs kränga dit den över och förbi styrleden. Planerar samma operation själv.

/Daniel

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#128 Inlägg av felix83 » 2020-07-16 06:15:35

daza skrev:
2020-07-15 13:02:11
felix83 skrev:
2020-06-13 22:48:40
Den spruckna styrväxeldamasken byttes mot en ny. Jag fick loss spindelleden genom att ömsom banka på själva leden, ömsom uppifrån på skruven. Jag skruvade dit muttern lite löst för att skydda gängorna och slog med ett dorn och slägghammare. Själva damasken gick relativt lätt att få dit med lite starka nypor och jävlaranamma. Men ont i tummarna fick jag allt.
Får man dit en originaldamask utan att ta loss styrleden från styrstaget? Dvs kränga dit den över och förbi styrleden. Planerar samma operation själv.

/Daniel
Japp, det gick fint.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#129 Inlägg av felix83 » 2020-07-31 19:07:14

Efter att ha spenderat tre veckor i ett västgötskt torp så kliar det i fingrarna efter att fortsätta skruva!
Jag har bestämt mig för att även gå igenom bakbromsarna, för säkerhets skull. Jag rev vänster sida, rengjorde i varmt vatten och diskmedel och bytte hjulcylindern. Tyvärr passade inte monteringssatsen jag köpte (troligen var den jag beställde avsedd för bilar utan automatisk justering) så jag fick återanvända fjädrarna.
Vä broms före.jpg
Vä broms efter.jpg
Hjullagret verkade bra, så jag tryckte bara i lite nytt fett innan återmontering. Även bromsskölden var i helt okej skick, lite rostig men ingen gravrost. Eftersom det inte är någon concoursrenovering jag håller på med så nöjde jag mig med en grundlig rengöring.
Återstår att se om jag gjort rätt, den automatiska justeringen ser i alla fall ut att funka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Användarvisningsbild
felix83
S-Poster
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Kontakt:

Re: 924 -77 | Projekt gubbspec

#130 Inlägg av felix83 » 2020-08-02 16:09:43

Huvudbromscylindern var inte den lättaste att få isär. Efter mycket vändande, slitande och svordomar fick jag loss bromsvätskebehållaren, packningarna fick offras men nya kostar inte många kronor.
bromsvätskebehållare av.jpg
Nästa bekymmer var att få ut kolven ur cylindern. Jag försökte först trycka ut den med tryckluft utan framgång. Till slut satte jag fast en svetstång och bände mot denna med två skruvmejslar:
huvudbromscylinder isärmontering.jpg
Denna metod fungerade visserligen, men till priset av att axeln repades. Jag ska försöka slipa ner det värsta, förhoppningsvis fungerar den ändå.
repig axel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare