Page 2 of 2

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-04 18:58:58
by NTF
Ja, jag tänker på samma sak varje gång jag parkerar bredvid andra bilar och när man ser den bakifrån associerar man nästan till Lamborghini Espada.

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-06 17:29:53
by NTF
Har ägnat en stor del av helgen åt bilen. Allra först började jag med en noggrann rostundersökning. Alltid lite nervöst på en bil man köpt osedd. En 77:a kan rosta precis varsomhelst och det är trist att göra alltför stora fyndigheter. Men jag hittade ingen rost! Efter att noga ha kollat hela bilen och ännu noggrannare kollat de klassiska rostställena så ser det bra ut. Bilen är rostyskyddsbehandlad i hjulhusen men inte undertill. Ganska skönt eftersom man inte har en aning om hur det ser ut under ett tjockt lager tectyl.

Efter att lite lättad konstaterat att rost inte var ett bekymmer så tittade jag lite närmare på lackeriarbetet. Lacken ser i och för sig fin och jämn ut men jag ser samtidigt tecken på att det är ett ganska snabbt utfört arbete. Maskningen har varit lite slarvig och så mycket detaljer som möjligt har fått sitta kvar på bilen under lackningen. Den förförra ägaren, som tydligen var den som lackade bilen, hade en Toyotaverkstad. Jag misstänker och att jobbet gjordes där av någon som var van lackerare men att det var lite av ett budgetjobb. Toyotakopplingen förklarar också varför bilen är lackad i en Toyotakulör. Färgen fanns förmodligen på hyllan, men den förra ägaren har varit förutseende nog att skicka med både färgkod och lite färg.

Den mesta tiden jag lagt på bilen har gått åt till att ordna service och småfix. Bilen har stått still många år. Oljebyte såklart och koll av bromsolja, vatten osv. En del typiska stilleståndsproblem fixades: Knarrade kopplingswire, svajig kontakt på tankmätaren. Bytte några trasiga instrumentglödlampor när jag ändå var i farten bakom instrumentpanelen. Jag har en svagt lysande laddningslampa när jag har många och stora förbrukare igång. Fast när jag mäter på batteriet så får det 13.5 volt utan förbrukare igång och 13.1 volt med alla stora förbrukare igång. Ingen risk för att batteriet laddas ur under normala förhållanden, alltså. Fläktremmen är lite sliten och en aning för lång och skulle behöva spännas lite. Ny rem åtgärdar förhoppningsvis problemet. Annars är det säkert kolen som spökar. Jordledningen mellan motor och chassi rengjord.

Ändrade CO-inställningen enligt Magnus råd. Känns som den går väldigt snålt nu och den är lite svår att starta. Men går fint när den är varm. Fast jag kommer nog att ställa upp den lite så att den blir lite mer lättstartad, men byter tändstift först (det borde jag naturligtvis gjort först av allt.

Har gjort massor av annat småfix som jag inte ska trötta ut er med. Sammantaget så är bilen, förutom lacken, nästan 100% original. Reparationer och service är utfört på ett proffsigt sätt och med rätt delar. Inget man är bortskämd med när man skruvar på en 924.

Det som bilen skulle behöva är nya stötdämpare. Och vita hjul med däck i rätt storlek. Däcken på bilen har 60 profil och ser lite små ut, Ska vara 70. Och så Martini-stripesen på sidan såklart. Har ett par liggande och ska nog montera på dem på bilen (men det jobbet lämnar jag bort).

Inredningen är original och ovanligt välhållen för att vara 42 år gammal. Jag tog av stolöverdraget på passagerarsidan som någon hade sytt på på atombombsäkert vis (tog en timme att få bort bara ryggstödets överdrag). Hittade en äkta Martini-stol under överdraget. Om än blekt från rött till orange och med mycket torrt och sprött tyg. Men jag valde ändå att ta bort överdraget. Stolarna ger mycket av karaktären i bilen.

IMG_3354.JPG
Jag gillar att originalgummibandet är kvar på domkraften.


IMG_20191006_115939.jpg
Letande noga efter rost men hittade ingen. Hjulhusen är "tectylade" men det mesta av underredet är orört och ser ut som på de flesta 924. Ganska skitigt och lite ytrost. Alla bränsle- och bromsrör verkar vara original och bensinpump och ackumulator etc som sitter under bilen ser också ut att vara original. Den ena bränslepumpen är ganska högljudd och borde nog bytas.
IMG_20191005_153241.jpg
Hastighetsmätarwiren är bytt någon gång med VW originaldel (är 1303-bubblan som har samma wire, tro?)

IMG_20191006_143836.jpg
Överdragsklädseln var ett hemmabygge som var rejält gjort. Tog en timme att få av. Var tvungen att ta stygn för stygn för att inte skada de (faktiskt!) hela konstläderdelarna på passagerarstolen.
IMG_20191006_154215.jpg
Äntligen! Med originalklädseln framme får kupén ett helt annat utseende. (högtalaren hade jag sönder när jag skulle fälla baksätet men jag tror att den går att laga)
IMG_20191006_154152.jpg
Fortfarande med lite trådar kvar från överdraget, men i gott skick.


I veckan blir det ombesiktning. Förhoppningsvis utan problem. Därefter är det bara att hoppas på att vi får en lång och bra säsongsavslutning. Jag tänker köra i alla väder men när hakan och snön kommer så blir det nog avställning.

..och så måste jag fundera på vad jag ska med två Weltmeisterbilar. En kommer nog att säljas förr eller senare. Om inte annat så för att ge plats och pengar till nästa projekt, min 931:a.

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-07 17:00:19
by NTF
image000001.jpg
Nu även med korrekta stripes..

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-07 17:05:46
by safe
Snyggt!

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-07 22:22:04
by Bobby
Kul att det går framåt. Den inredningen är ju bara så läcker och stripsen är verkligen pricken över i:et!

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-08 10:25:18
by NTF
När jag nu bytt olja i maskinen så har jag varvat ut lite mer än tidigare. Då har jag märkt att det saknas lite ork i motorn och jag kollade insugssidan lite extra ben gång till. Då märker jag att vacuumslangen till fördelaren sitter fast i skruven på en slangklämma i stället för munstycket på bromsservoslangen :-) Det här syns inte uppifrån (bilden är på fel ledd) och någon har nog helt enkelt siktat fel i hastigheten. Nu år motorn såklart bättre. Jag undrar om detta kan ha påverkats CO-halten på tomgång. Sannolikt inte, är min teori.

IMG_3357.JPG

Och så en lite bättre bilder på bilen med stripsen. Känns som jag kanske borde måla tröskeln svart (?) Vad tycker ni?
IMG_3369.JPG
IMG_3368.jpeg
IMG_3367.JPG

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-08 14:18:00
by Bobby
Haha lustigt med skruven, skönt när det bara är såna saker ibland också. Jag tycker inte att tröskeln behöver bli svart, helheten ser kanon ut som det är nu i mina ögon. Men ska du köra strikt original så...

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-10 08:49:57
by NTF
safe wrote: 2019-10-03 11:37:37 _20191003_114851.JPG

Skruven sitter i ett hål mellan bränslefördelaren och gummibäljen. Det bör sitta en plugg i hålet, original på en pinne, annars blir det en liten vacuum läcka där.
Man behöver en lång insexa, 3-4 mm typ. Man vrider skruven i små hack, aldrig mer än typ 2 hack i taget vid justering.
Skruvar du in ökar du bränslet och till följd CO.
Man kan experimentera sig fram till en bra inställning, man försöker maximera tomgångsvarvtalet, sen justera ned till rätt varvtal. Då hamnar man rätt nära rätt nivå.
Det funkade. Blankt papper på besiktningen och CO halt långt under gränsvärdet. Återigen tack för instruktioner!

F

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-10 09:05:53
by safe
Toppen.

Tycker tröskeln är snyggare vit!
Om du lackar om den någon gång så kunde du göra den svart för originalitet.

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-10 16:45:34
by peed
Tycker du ska ha tröskeln svart. Ger bilen ett lättare och slankare intryck.

Re: 924 -77 | Prosecco

Posted: 2019-10-10 20:41:25
by Peter O
Svart folie ring? Då är ju tröskeln svart, men lackerad vit :D
Hälsningar Peter