944 -83 | Lilla Iris blå. (Åter i sadeln)
Posted: 2019-08-09 20:15:18
Några bilder jag tog igår.
Har letat efter något lämpligt objekt, till rätt pris och där jag kunnat provköra för att se om axeln orkar med att köra.
Kollat efter 928, 944 och 968. Nu dök denna upp och priset var tillräckligt lågt för att jag skulle kunna känna att ekonomin inte står och faller med den. Nybesiktad utan anmärkning.
Är en hel del som behöver fixas med den. Original var den röd, det syns på en hel del ställen.
Första som måste fixas är att byta ut de kolfiberstolar som satt i bilen då jag köpte den, jag är 2m lång och small, men det hjälpte inte, mina höfter var för breda för att ens nudda dynan då jag kravlade mig in, värsta akrobatikövning som min fru hade väldigt roligt åt, med höfterna vilandes på sidorna av stolen och skinkorna ca 10cm ovanför dynan bar det av hemåt, 10mil. Höfterna ömmar fortfarande på de 2 punkter som låg emot stolen.
Stolarna är nu urplockade, vilket inte var helt enkelt då den som monterade dem inte använt rätt skruvar och förstört 2 av fästen. Båda bakre/yttre fästpunkterna är förstörda, den som är för passagerarstolen har de sabbat gängorna helt på och där använt vad jag tror är en M4 och mycket längre skruv med en liten mutter som de pillat in, på förarstolen drog de loss den mutter som sitter fastsvetsad i golvupphöjningen, så för att få loss stolen fick jag borra loss bultskallen, då bulten bara snurrar. Så för att få dit originalstolar som jag är på jakt efter, har 2 uppsättningar som jag kollar på, måste jag lösa detta. Är en hel sådana saker som föregående ägare hållit på och fipplat med som de inte haft en aning om.
Men köpte bilen med vetskapen att det kommer vara massa saker att fixa till, det var även planen då jag kollade efter lämplig bil, ha något kul att skruva med och fixa i ordning till något som blir bra framöver. Den har en liten krockskada fram där föregående ägare råkade köra på en stolpe i låg fart, då han skulle flytta den på parkeringen.
Bilen har även standard felet med odometer/trippmätaren inte fungerar pga kugghjul antagligen är förstört i mätaren, varit så sen åtminstone 2008, rem och vattenpump ska vara bytt 2014, och den har inte gått någonting sen dess enligt senaste ägaren, stått i garage sen han köpte den. Kollar jag carinfo på den så har den inte varit speciellt mycket påställd sen det gjordes.
Så fixa odometer står på listan att fixa till.
Sen känns det som att byte av remmar är något som behöver göras även om den inte körts speciellt mycket sen senaste rembytet, eller vad säger ni?
Byter man vattenpump i samma veva eller hur gör man.
Det är här jag kommer ställa massa frågor, hur man bör göra och hur man gör vissa saker, så det blir rätt. Jag tänkte göra om och göra rätt på de saker som är fel.
Vilken verkstad rekommenderas, jag bor i Stockholm Norrort.
Tack för ordet för den här gången.
/Robert
Åter i sadeln (bakom ratten på en Porsche), då jag inte grejar att köra 911 efter min fallolycka vilket resulterade i en krossad axel, så har jag suktat efter en ny Porsche, provkört 996 men fungerar inte med axeln, 911 Turbo har alltid varit drömbilarna. Drömbil nummer 1 var den jag var tvungen att sälja en 911 Turbo (model 930). Ironiska är att jag pajade axeln då jag byggde garaget för att ha den i. En vikstege som gick sönder i gångjärnet då jag stod på den och effekten blev att jag rasade ner och landade med axeln på kanten av en betongmur. Har letat efter något lämpligt objekt, till rätt pris och där jag kunnat provköra för att se om axeln orkar med att köra.
Kollat efter 928, 944 och 968. Nu dök denna upp och priset var tillräckligt lågt för att jag skulle kunna känna att ekonomin inte står och faller med den. Nybesiktad utan anmärkning.
Är en hel del som behöver fixas med den. Original var den röd, det syns på en hel del ställen.
Första som måste fixas är att byta ut de kolfiberstolar som satt i bilen då jag köpte den, jag är 2m lång och small, men det hjälpte inte, mina höfter var för breda för att ens nudda dynan då jag kravlade mig in, värsta akrobatikövning som min fru hade väldigt roligt åt, med höfterna vilandes på sidorna av stolen och skinkorna ca 10cm ovanför dynan bar det av hemåt, 10mil. Höfterna ömmar fortfarande på de 2 punkter som låg emot stolen.
Stolarna är nu urplockade, vilket inte var helt enkelt då den som monterade dem inte använt rätt skruvar och förstört 2 av fästen. Båda bakre/yttre fästpunkterna är förstörda, den som är för passagerarstolen har de sabbat gängorna helt på och där använt vad jag tror är en M4 och mycket längre skruv med en liten mutter som de pillat in, på förarstolen drog de loss den mutter som sitter fastsvetsad i golvupphöjningen, så för att få loss stolen fick jag borra loss bultskallen, då bulten bara snurrar. Så för att få dit originalstolar som jag är på jakt efter, har 2 uppsättningar som jag kollar på, måste jag lösa detta. Är en hel sådana saker som föregående ägare hållit på och fipplat med som de inte haft en aning om.
Men köpte bilen med vetskapen att det kommer vara massa saker att fixa till, det var även planen då jag kollade efter lämplig bil, ha något kul att skruva med och fixa i ordning till något som blir bra framöver. Den har en liten krockskada fram där föregående ägare råkade köra på en stolpe i låg fart, då han skulle flytta den på parkeringen.
Bilen har även standard felet med odometer/trippmätaren inte fungerar pga kugghjul antagligen är förstört i mätaren, varit så sen åtminstone 2008, rem och vattenpump ska vara bytt 2014, och den har inte gått någonting sen dess enligt senaste ägaren, stått i garage sen han köpte den. Kollar jag carinfo på den så har den inte varit speciellt mycket påställd sen det gjordes.
Så fixa odometer står på listan att fixa till.
Sen känns det som att byte av remmar är något som behöver göras även om den inte körts speciellt mycket sen senaste rembytet, eller vad säger ni?
Byter man vattenpump i samma veva eller hur gör man.
Det är här jag kommer ställa massa frågor, hur man bör göra och hur man gör vissa saker, så det blir rätt. Jag tänkte göra om och göra rätt på de saker som är fel.
Vilken verkstad rekommenderas, jag bor i Stockholm Norrort.
Tack för ordet för den här gången.
/Robert