Page 2 of 8

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-08-23 18:07:00
by Peter Alzen
Veckan har mest bestått av demontering, demontering och lite demontering.

69484157_2406703586210258_1414468881036083200_n.jpg
69280264_2406703616210255_4548600937488318464_n.jpg
69148591_2406703662876917_1120796596636745728_n.jpg

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-08-25 15:48:19
by Peter Alzen
Mer och mer av Porschen försvinner. Främre plåtstruktur bortkapad. Rambenen kommer slutligen kapas i höjd med fjäderbens tornen där även inne skärmarna kommer kapas. plåtstrukturen kommer ersättas av en rörstruktur där fästen för kylarna, skärmarna, splittern, intercoolen och övriga infästningar svetsas in. Motorbyte kommer med denna lösning bli 100 procent lättare då det mer eller mindre bara blir att skjuta in motorn istället att lyfta i den.
69449594_2408081749405775_2800643655692451840_n.jpg
68830088_2408081776072439_1420674799541157888_n.jpg

Re: 944-83 | Roadsport B

Posted: 2019-08-25 16:53:24
by Eddie Varvstopp
Wow, det där blir ett rejält ombygge :D

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-08-31 19:04:25
by Peter Alzen
Även i veckan har det skruvats lite. Växellådan är delad för att mäta lite på om det är möjligt att montera en Quaife diff utan allt för mycket maskin bearbetning. Något som jag tror är möjligt utan att vara 100 procent säker.
69557956_2411119679101982_4144614441020817408_n.jpg
69460369_2411119719101978_131244519709474816_n.jpg
El härvan är ute och vägde hela 7 kg. Eftersom jag kommer åka annat sprut kommer ett helt nytt elsystem att byggas och några kilo i viktbesparing lär hittas här.
69416195_2668050983213820_7148855218879332352_o.jpg
En del plåt i bakre struktur är bortkapad. baljan ska givetvis även den bort. Hålet som blir kommer kläs med aluminium plåt. lite förstäkningsrör ska i, men räknar med något eller några kg lättare lösning. dessutom kommer man åt växellåda och tank uppifrån isället för att få ryggskott på garage golvet.
69346668_2412618055618811_5225331794420695040_o.jpg

Re: 944-83 | Roadsport B

Posted: 2019-09-15 20:37:44
by gtBen
bra jobbat :mrgreen:
hur jobbigt är det att ta bort tanken? hur mycket mer än tanken behöver man ta bort?

Bengt

Re: 944-83 | Roadsport B

Posted: 2019-09-16 19:59:50
by Peter Alzen
Lite osäker på om lådan måste bort för att ta bort tanken. Eftersom jag kapat plåten över så lyfter jag den ju uppåt. har tagit bort den en gång innan plåten över var borta, men även den gången var lådan ur bilen.

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-09-16 20:05:44
by Peter Alzen
Frontplåten börjar bli redo för avgjutning. Även denna karossdel blir i vakuumlaminerad kolfiber.
70514189_2425115217702428_2163452375061233664_o.jpg

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-09-27 17:31:05
by Peter Alzen
Buren ute ur bilen, dörrsträvor, vindrutesträva och bältessträvan bortkapade. men istället tillkommer ca 12 m rör då nya dörrstävor, bältessträva, vindrute sträva, rör under instrumentpanel, toyotastag, taksträvor och rör fram till fjäderbenet fram skall in. är det något som vi inte jagar vikt på är det buren, dels är det min livförsäkring och dels fyller den en funktion med att styva upp chassis.
71051082_2433992620148021_2172936169656942592_o.jpg

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-10-07 10:13:03
by Peter Alzen
Julafton kom tidigt I år, ups tomten var här med en diff från quaife. Nu blir det växellåds mek ett tag.
71710927_2442181049329178_4010198289826709504_o.jpg

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-10-10 15:54:43
by Peter Alzen
Nu har vi börjat montera nya diffen. Enligt Quife ska den inte passa rakt in i växellådor tillverkade före 86, men det ända som verkar behövas åtgärdas är stubbaxlarna, dom bottnar på fel ställe och behöver svarvas av ca 2 mm. Har inte hittat några andra avikelser och en provmontering med gott resultat är gjord.
71798417_2748283721857212_8123177268760543232_n.jpg
72209296_2748283811857203_2920721707108925440_n.jpg

Re: 944-83 | Vägen mot modsport

Posted: 2019-10-20 10:50:20
by Peter Alzen
Medans vi väntar på lite delar till soppasystemet och lite rör till buren har vi börjat titta på breddningen av bilen. Har tänkt använda mig av befintlig form på skärmkanten. Så skärmkanter har gjutits fram i dom gamla gjutformarna och sedan placerats på tänkt position. Nu ska ny skärmkant sammanfogas med befintlig skärm på det gamla fina sättet, fogskum, sandspackel och finspackel innan avgjutning kan ske. Ett tidskrävande jobb som kräver ett visst tålamod.
72563388_2454353218111961_4419017917287366656_n.jpg
73475072_2454353254778624_1642028450380251136_n.jpg

Re: 944-83 | Vägen mot Modsport

Posted: 2019-10-27 12:21:11
by Peter Alzen
Då har biltema fått leverera lite fogskum. Nu börjar man kunna se formen på bakskärmen även om en hel del jobb återstår innan avgjutning.
72920845_2461584274055522_2340726643397492736_n.jpg
73254409_2461584334055516_2838469355358912512_n.jpg
73255549_2461584367388846_5980582045162668032_n.jpg

Re: 944-83 | Roadsport B

Posted: 2019-12-16 20:22:24
by Peter Alzen
Hög arbetsbelastning under hösten har gjort att nått Formel 1 tempo i garret uteblivit och man ligger lite efter sig vad som var tänkt. men bakskärmarna ska förhoppningsvis vara klara för avgjutning under julledigheten. Vi har även börjat snickra lite på en rörstruktur i fronten.
2.jpg
1.jpg

Re: 944-83 | Roadsport B

Posted: 2019-12-16 20:33:06
by pasi
sjukt fint jobb :)

Re: 944-83 | Roadsport B

Posted: 2019-12-16 20:34:50
by Peter Alzen
Tackar :D