944-83 | Roadsport B

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#91 Post by gtBen »

Den blir riktigt grym, bra jobbat 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#92 Post by Peter Alzen »

Något närmare inflyttning av nya kontoret. Rattstången är nu moddad och vi ska testa en QSP växel som halverar rattutslaget. Kommer kännas jäkligt skumt i början vid instyrning och kanske är den för direkt och vi tvingas backa ett steg. men testar man inte får man aldrig veta. nu saknas bara pedalställ och bälte sen blir det inflyttningsfest.
154105423_188326113086141_8343643857515405418_o.jpg
154196285_188234859761933_8388718292099742055_o.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#93 Post by gtBen »

Fina grejor, men hur fungerar en QSP? är den samtidigt elservo-assisterad, annars borde det bli väldigt tungstyrt. Eller kör man det på en bil som redan har hydrauliskt servo.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#94 Post by Peter Alzen »

Nej finns ingen servofunktion i en sådan, är enbart en växel som ändrar utväxlingen på rattstången. Den går säkert använda ihop med hydralisk servo om man vill. Har alltid kört denna bil utan någon form av servo och aldrig upplevt den som tungstyrd på bana och har för avsikt att börja utan servofunktion med denna ombyggnaden av bil med. Om växeln gör den mycket mer tungstyrd eller om dom bredare slicksen även dom gör det för tungt återstår helt enkels att prova. har ingen feedback om denna växel så får helt enkelt testa, inte värre att man tar bort den om det inte lirar som man vill.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#95 Post by gtBen »

Själv tycker jag min bil är väldigt tung att styra/hålla i på bana. Jag ska se om det blir bättre med plats för ett elservo när motronic-lådan flyttas från att sitta under rattstången.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#96 Post by Cédric »

Tycker inte heller det är särskilt tungstyrt på banai min bil men visst blir man lite svettigare än utan, får se om 245 däck gör saken sämre föe mig, men jag tror det kommer funka. Är ju viktigt att hålla koll på geometrin, om du behöver spejsa ut en del/lägre offset utan att ha en längre bärarm så kommer skrubbradien dra iväg, det påverkar helt klart krafterna i styrningen.

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#97 Post by Peter Alzen »

Fördelen med att inte köra orginal bärarmar är ju att det är lättare att jobba lite med geometri. kan mycket väl vara så att jag blir tvungen att göra åtgärder, men vill testa och se först. i värsta fall kanske det billigaste allternativet är ett gymkort i den lokala sporthallen.

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#98 Post by Peter Alzen »

har väll inte varit turbo fart i garret sista tiden. men eftersom det är ett år kvar tills bilen ska vara ute på banorna igen känner jag mig trygg med det. Men ett obp stående pedalställ med bromsvåg har anlänt och nu ska nog min tillbaka flyttade stolsplacering även funka ihop med pedaler.
176769632_227679859150766_5506164756028780426_n (2).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#99 Post by Peter Alzen »

Modsport Porschen har fått lite kärlek. Rattstång, pedalställ och stol monterat på sina rätta platser. perfekt placering ihop med den tillbakaflyttade växelspaken. Här sitter man som en kung.
188300089_245988527319899_2119838086748097745_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#100 Post by Bathory »

Ser riktigt bra ut :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#101 Post by johan944 »

Du bör nog fundera på att förstärka upp boxen till pedalstället, köpte ett liknande själv och har sett ett antal på rejsa som har haft stora problem med att den tunna plåten flexar och böjer sig när det bromsas....

Snyggt i övrigt.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#102 Post by Peter Alzen »

Jo reagerade även jag på att konsollen kändes något vek när man lägger på full bromskraft. Så skulle tro att det kommer komma dit lite förstärkningar.

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#103 Post by Peter Alzen »

Då var förardörren folierad och alla kaross delar har fått sig en klisterlapp och foliering kan läggas till handlingen. Dammig som F-n så en tvätt hade inte gjort ont innan vi fortsätter arbetet.
192178302_252187943366624_5483250682810283347_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#104 Post by Jarlingar »

Folierar du själv?

Peter Alzen
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2017-07-11 12:51:02
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944-83 | Roadsport B

#105 Post by Peter Alzen »

Japp, är ju en race bil så kan leva med att det kanske blir nån liten skavank ibland, dessutom är det knappt ekonomiskt försvarbart att leja ut detta jobb när det troligen behöver göras om titt som tätt efter närkontakter med räcken och annan bröte på banan.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]