Page 1 of 1

931 Silver | 1980

Posted: 2019-08-07 20:56:28
by Freddie_81
62E84E77-EA56-4F13-9E29-9F399CCA07EF.jpeg
A3C05730-345B-4E33-AE13-C26D07E6750E.jpeg
En snabb presentation av bilen som jag håller på med just nu. Köptes genom en kontakt i muskelbilssvängen som sprungit på den och köpt för att sälja vidare med aningen förtjänst.
Och av en slump 😀 så viste han ju att jag gillar dessa.
Han köpte den i ett dödsbo där sönerna sålde bilen efter sin far.
Vid köp hade inte bilen startats på några år och den var inte bes sen 2003. En del att gå igenom alltså. Beställdes kamrem, filter, nya spridare och tänddelar. Sedan tidigare har jag byggt ett K-Jet testkit på jobbet och detta var guld värt här.
WUR demonterades och rengjordes samt ställdes in med rätt kontrolltryck och systemtryck. Bilen startar och går nu riktigt fint. Dock verkar bränsle accumulatorn trött och bilen är svårstartad varm. Men modifiering av manuell körning av kallstartsventilen är gjord sedan tidigare och det underlättar vid detta problem.
När allt väl fungerar så börjar startmotorn strula och stannar kvar i startläge vid start. Byte av solenoid gjorde susen trodde jag... Men då börjar den bättre begagnade jag satte på att bara ”klicka” oftare än att starta. Har en till solenoid att prova.
Bromsarna låg på i fram, blev demontering och genomgång av oken samt byte av bromsslangar.
Har även blivit en hel del kikat på el också. Lamporna fram gick upp men inte ned, och någon har kikat på det tidigare med egna lösningar. Inte bästa förutsättningarna för felsökning.
8964DF9A-3331-45B7-8C8D-ADF7571A9EB3.jpeg
Men nu är nog allt i sin ordning för bes inom snar framtid (förutom då startmotorn men den är ju lätt att ta ner) Måste ut och bromsa bilen lite mer och lägga lite lekmil på den på grusvägarna här hemma 😀
I övrigt är förarstolen sliten och även en hel del småsaker på karossen. Framskärmar mm. Men riktigt fin undertill utan rost 👍

Re: 931 Silver 1980

Posted: 2019-08-08 20:28:42
by peed
Kul att du hittat och gör i ordning en 931!
Inte många kvar av dessa längre. Lycka till med bilen!

Re: 931 Silver 1980

Posted: 2019-08-08 20:34:59
by Freddie_81
Idag åkte telefonerna från en tidig 951 på. Som en smäck. Men lite får man mixtra för att få dem att passa. Av med bakre originalspacers och köra öppna muttrar. Jag sågade helt enkelt av locken på 10 st lättviktsmuttrar. Jag har en hel drös liggandes 😀. Sen max camber fram. Detta för att ET är lågt på telefonerna.
Jag körde ju även detta på min ”Silverblå” tidigare.

Re: 931 Silver 1980

Posted: 2019-08-08 21:12:41
by Cédric
Kul att du hittat en till, du verkar ha svårt att låta bli :) vad är planen med bilen?

Re: 931 Silver 1980

Posted: 2019-08-08 21:37:07
by Freddie_81
Ännu så länge är planen att ha en körbar 931:a medan jag renoverar/karossbyter de andra 2 jag har. Tyvärr var det en del jobbig rost på utbyteskarossen jag tänkte ha till det andra projektet. Skynda långsamt gäller där 😀. Men har hittat en kontakt jag eventuellt ska träffa i helgen som är en fena på svets och plåtjobb som nog är det ända jag inte känner mig tillräcklig på. När man utgår från en naken kaross så vill man ha allt mint. Så man kan säga att jag har 2,5 931:or. Då jag har två kompletta och en kaross med papper. Var det leder får framtiden utvisa.

Men ska jag vara ärlig har tankarna skenat lite, denna bil behöver en lack för att bli riktigt fin. Och då har tankarna gått i two tone silver/grafitgrå. Men då grafitgrå under nedre midjelisten (eller där lister brukar sitta på vissa) Jag har något otalt med plain Silver bilar, det tilltalar mig inte och ser lite tråkigt ut 😀
Och lacka kan jag ju...

Re: 931 Silver 1980

Posted: 2019-08-09 07:50:38
by Cédric
Tvåton är ju najs, du har ju varit där å traskat tidigare. Ganska najs med grå undersida, finns ju heliosblå också som är mycket mörkare än minerva, hyffsat ovanlig men det finns några sådana 931or.

Re: 931 Silver | 1980

Posted: 2019-08-12 14:05:33
by Freddie_81
Besiktades idag, och nu tvår år till nästa bes 🤘👍

Re: 931 Silver 1980

Posted: 2019-08-12 14:31:15
by jockes
Freddie_81 wrote: 2019-08-08 20:34:59 Idag åkte telefonerna från en tidig 951 på. Som en smäck. Men lite får man mixtra för att få dem att passa. Av med bakre originalspacers och köra öppna muttrar. Jag sågade helt enkelt av locken på 10 st lättviktsmuttrar. Jag har en hel drös liggandes 😀. Sen max camber fram. Detta för att ET är lågt på telefonerna.
Jag körde ju även detta på min ”Silverblå” tidigare.
Sjukt snygg med telefonerna!

Re: 931 Silver 1980

Posted: 2019-08-15 13:18:19
by gtBen
jockes wrote: 2019-08-12 14:31:15Sjukt snygg med telefonerna!
Snygga telefoner 8) mycket snyggare än telefoner med höga et:t

Re: 931 Silver | 1980

Posted: 2019-08-15 22:25:22
by gegge
+1 på telefonerna! (målade mina svarta och förlorade djupet)

Re: 931 Silver | 1980

Posted: 2019-09-01 13:51:19
by Freddie_81
Bytte stift på silverpilen och det vart som en annan bil. Nu köptes ett par NGK 7:or på. Innan satte jag dit några billiga Beru som alltså inte fungerade optimalt.
Det har blivit en del åka efter bes, några vändor till jobbet och ut och leka rundor :)
Det mesta i elen verkar fungera, har dock inte börjar roto i spegelinställningen som fungerar på ena spegeln men väldigt konstigt. Elhissarna är igång.
Sen får vi se hur planerna lägger sig med denna. Skulle vilja lacka bilen och byta stolsöverdrag. Men det jag hittar i tygväg för stolarna går lös på 1000kr/m. Sen utöver det så ska det väl lämnas till någon som kan sy om det också. Vi får se vad det lider. Kul att köra är den ju hur som!