931 Silver | 1980
Posted: 2019-08-07 20:56:28
Och av en slump så viste han ju att jag gillar dessa.
Han köpte den i ett dödsbo där sönerna sålde bilen efter sin far.
Vid köp hade inte bilen startats på några år och den var inte bes sen 2003. En del att gå igenom alltså. Beställdes kamrem, filter, nya spridare och tänddelar. Sedan tidigare har jag byggt ett K-Jet testkit på jobbet och detta var guld värt här.
WUR demonterades och rengjordes samt ställdes in med rätt kontrolltryck och systemtryck. Bilen startar och går nu riktigt fint. Dock verkar bränsle accumulatorn trött och bilen är svårstartad varm. Men modifiering av manuell körning av kallstartsventilen är gjord sedan tidigare och det underlättar vid detta problem.
När allt väl fungerar så börjar startmotorn strula och stannar kvar i startläge vid start. Byte av solenoid gjorde susen trodde jag... Men då börjar den bättre begagnade jag satte på att bara ”klicka” oftare än att starta. Har en till solenoid att prova.
Bromsarna låg på i fram, blev demontering och genomgång av oken samt byte av bromsslangar.
Har även blivit en hel del kikat på el också. Lamporna fram gick upp men inte ned, och någon har kikat på det tidigare med egna lösningar. Inte bästa förutsättningarna för felsökning. Men nu är nog allt i sin ordning för bes inom snar framtid (förutom då startmotorn men den är ju lätt att ta ner) Måste ut och bromsa bilen lite mer och lägga lite lekmil på den på grusvägarna här hemma
I övrigt är förarstolen sliten och även en hel del småsaker på karossen. Framskärmar mm. Men riktigt fin undertill utan rost