Hej igen! Tyckte de var dumt att bumpa tråden, så jag svarar lite sent.
Tack så mycket Claes! Får hålla med om att tempot hölls förra vintern, kan tillägga att jag har 20km enkel resa till verkstan. Så kan tyvärr inte springa ut och fixa något lite snabbt..
Fortsätter från vart vi var.
Bakrutan hade blivit rejält gul och dassig. Gick knappt att se igenom den inifrån.
Våtslipade och polerade sedan, det blev mycket bättre.
IMG_4234.JPG
IMG_4239.JPG
Slängde på lite färg på splittern och monterade. Blev helt klart nöjd med den nya looken på bilen.
IMG_4343.JPG
Sedan var det dags för premiären med bilen. Anmälde mig till knutstorp med porscheklubben 06.50, öppningen skedde 00.00 natten innan.
Fick ett svarsmail att det redan var fullt, snacka om högt tryck.
Besvikelsen var enorm, hade legat i ordentligt för att äntligen kunna köra den 5e maj. Det löste sig såpass att det fanns lediga platser i den lugna gruppen, som jag istället körde i.
Bilen kändes verkligen super att köra, inte mycket erfarenhet sedan tidigare. Kört 996 på knutan 2 gånger tidigare.
Mitt enda bekymmer var egentligen att jag sladdade en del innerhjul. Framförallt i hårnålen.
Inga tider att komma med, tidtagning ej tillåtet med porsche club sverige.
IMG_4363.JPG
Monterade in en släckare. Inte den största, men helt klart bättre än att köra utan.
Körde konbana i delvis regn. Någon dag senare var mina framfälgar rejält ner äcklade. Metallpartiklar som hade rostat fast i lacken. Belägg som åt på skivorna(?)
Börjat att gnugga lite. Fick kämpa på med syra, insidan var ännu värre.
IMG_4559.JPG
Valde att byta ut beläggen som satt på, fabrikatet på dem har jag ingen aning om. Jag valde iallafall Ferodo DS2500, kör de på 996an också.
Fälgarna färdigtvättade och belägg bytta.
Sedan bar det av mot karlskoga, gelleråsen. Första gången jag körde där.
Bilen lirade bra där med. Trots en väldigt varm sommardag höll sig tempen bra på alla vis.
Krånglade lite med tidtagningen med i andra passet låg jag på 1.23
Väl hemma från karlskoga hittade jag ett litet läckage från båda balansaxlarna. De packboxarna bytte jag aldrig i vintras då axlarna ändå inte snurrar.
Dessa byttes ut, en rejälprovkörning gjordes med gott resultat. I samma veva monterade jag rs motorfästen på 996an, sedan dog motivationen lite för bilarna..
Åkte förbi järnhandeln och köpte 12 meter profil. Efter lite smidande hade jag ett nytt soffbord
Lite trä och en glasskiva inhandlades.
Resterande prylar hade jag liggandes.
Sedan var de ganska dåligt med bilder resten av sommaren.
Hann med knutstorp 2 gånger till. Med bästa tid 1.14
Även premiär på sturup, med mestadels blöt vägbana blev det 1.19
När säsongen lidit mot sitt slut var det dags att börja skruva igen. Började med att hysta i en porsche tequipment halvbur i 996an..
Men åter till det väsentliga och viktiga.. Hade bekymmer med bränslelukt i coupen varje gång jag kom ut på banan. Kunde inte synas några läckage alls.
Här var det fullt med gamla slangar iallafall.
Växellådan demonterades, sedan tanken. Väl nere på backen, inga sprickor till synes. Den fick sig även en tvätt efter att bilden togs.
När jag plockade ur armaturen fick jag nog svaret på varför min bränslemätare kunde gå från nästan full tank till lysande lampa i svängarna. Muttern var förintad och själva röret hade släppt helt.
Alla delar låg i botten på tanken, monterade ihop det hela med en ny mutter och packing.
Tanken monterade, med samtliga slangar bytta. Blev även ny packning till tanklocket, hoppas jag blir av med den otrevliga doften nu.
Växellådan redo för återmontering. Byggde ett nytt stag till länkaget med uniballs.
Passade även på att byta olja och pluggar, valet blev redline MTL.
Nästa sak på listan var oljetryck. Det kunde ta någon sekund innan jag fick oljetryck vid kallstart. Anade att min OPRV ventil inte lirade riktigt. Som tur var hade Sandén en beggad på hyllan. Den uppdaterade varianten som är orimligt dyr att köpa ny. Detta var iallafall lösningen på mitt problem, skönt
Nya till vänster.
Vill även få ner DB lite.. Bilen låter verkligen mycket, för mycket enligt mig. Konstigt nog har jag klarat mig på banorna. Valde att laga ljuddämparen förra vintern då jag inte hittade något som kunde passa något vidare. Hade velat ha dit en apple, men omkretsen var för stor.
Det enda jag kunde hitta som var någorlunda passande var simons, eller kina varianter. Det fick bli en simons, rostfri.
170mm längre än den gamla dämparen, och 15mm större diameter. Fick dock lov att kapa av muffen och svetsa på en rörbit istället, för att dra in lite på längden.
Vädret var kanon, så jag grejade utomhus. Men det ändrade sig tyldigen, av bilden att döma
På tomgång var den lite tystare iallaflal.. Får ut och provköra innan jag säger för mycket.
Så här långt har jag kommit fram tills idag, denna vintern har inte varit lika produktiv med andra ord.
Planen var att operera bort balansaxlarna, men det får nog vänta.
Väntar på packningsats till oljekylaren iallafall, skall prova att byta den då bilen trycker ur sig lite olja.
Sedan blir det lite service och småpill bara.
Snart dags att köra igen, otroligt sugen!