Page 5 of 6

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-13 23:10:17
by Freddie_81
Min Silvriga 80 är bes och i trafik. Används som helg och lek bil. Skicket är sådär, sliten i lack efter mindre bra omlackering, och halvdassiga säten. Men maskinellt går den riktigt fint, även lederna verkar må fint vid kurvtagning ( finns en påbörjad tråd i ”våra bilar) den har fått storservice och en uppsättning turbotelefonfälgar från Storebror 951 monterat. Får se vad planerna blir framöver. Lacka kan jag, men tid är en bristvara. Kul att ha en rullande medan de andra lagas.
Mina 2 (1,5) 79:or står under karossbyte. Den ena karossen är ganska medtagen av rost men var en komplett bil. Så jag skaffade en tom kaross med papper som jag tänkt flytta över allt till. Detta projekt har stått på halt ett tag då jag måste svetsa lite även på den bra karossen. Svetsning är inte riktigt min starka sida och denna vill jag ha perfekt.

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-13 23:16:33
by Freddie_81
Och så glömde jag ju CGT bilen. Denna står för omlackering i mitt mekgarage. En 78 i grunden med original tillval dogleglåda. Då denna har brun inredning lutar valet av färg på denna troligen mot brun/koppar metallic. I övrigt sitter det en original 125 hk motor i den som jag fick liv i innan projekt lackering startade. Stort plus är de snygga breda fälgarna på den som sitter utan spacers som annars brukar ligga närmare 70 mm på dessa ( eller iaf var det så på en tidigare breddad bil jag haft)

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-14 09:06:10
by Sebastu
claes wrote: 2019-09-13 21:56:51 Tja, den röda och den gröna bilen är väl fina men ser ju lite slätstrukna ut bredvid din! Dessutom är de ju inte några riktiga prestandabilar eftersom de inte ens har turbo....
/Claes
Eller pop-up-lysen! Röd, turbo och med lysen som går att dölja, det är en bil det :)

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-14 09:13:21
by NTF
Kul att läsa om era bilar. Bobbys fina bil har jag sett i vekligheten varje gång blir jag sugen på att sätta tänderna i mitt eget 931-projekt. Jag köpte den, en silvergrå 79:a, för två år sedan och då hade den stått i en lada sedan 2002. Det enda jag har gjort är i princip att flytta den till ett torrt garage och testat om motorn snurrar (det gör den) och lossat bromsarna som satt stenhårt. Den är ett renoveringsobjekt som behäver ny lack, nya säten och en fullständig genomgång av det mekaniska. Jag har inte granskat den supernoga vad gäller rost men den verkar frisk. Den verkar också fri från en massa fulmekande från 100 tidigare ägare, vilket är ett vanligt öde för många 924:or. Motorn är bytt till den senare versionen (3103) och jag är inte riktigt klar över hur tändningselektroniken hanterats. Den här helt olika mellan den ursprungsmotorn (3101) och den som sitter i nu. När jag läser Cédrics tråd om hans 931 -som också fått nästa generations motor - så inser jag att uppdatering av tändningselektroniken inte är helt okomplicerad.

Jag är väldigt sugen på att renovera Turbon, men bestämde mig till slut för att först renovera min andra 924 (Weltmeister-/Martini Edition). Turbon får nog vänta till nästa år innan jag börjar på den. Under tiden kommer jag att titta lite avundsjukt på er som har era turbomaskiner igång :-)
_DSF8785.JPG
Här tillbringade bilen 15 år innan jag köpte den (klicka på blden så kommer den på rätt ledd).

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-14 22:23:39
by Bobby
claes wrote: 2019-09-13 21:56:51 Tja, den röda och den gröna bilen är väl fina men ser ju lite slätstrukna ut bredvid din! Dessutom är de ju inte några riktiga prestandabilar eftersom de inte ens har turbo....
/Claes
Haha sant! :mrgreen:

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-14 22:24:40
by Bobby
Freddie_81 wrote: 2019-09-13 23:10:17 Min Silvriga 80 är bes och i trafik. Används som helg och lek bil. Skicket är sådär, sliten i lack efter mindre bra omlackering, och halvdassiga säten. Men maskinellt går den riktigt fint, även lederna verkar må fint vid kurvtagning ( finns en påbörjad tråd i ”våra bilar) den har fått storservice och en uppsättning turbotelefonfälgar från Storebror 951 monterat. Får se vad planerna blir framöver. Lacka kan jag, men tid är en bristvara. Kul att ha en rullande medan de andra lagas.
Mina 2 (1,5) 79:or står under karossbyte. Den ena karossen är ganska medtagen av rost men var en komplett bil. Så jag skaffade en tom kaross med papper som jag tänkt flytta över allt till. Detta projekt har stått på halt ett tag då jag måste svetsa lite även på den bra karossen. Svetsning är inte riktigt min starka sida och denna vill jag ha perfekt.
Kul! Ska leta upp tråden =)

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-14 22:25:28
by Bobby
NTF wrote: 2019-09-14 09:13:21 Kul att läsa om era bilar. Bobbys fina bil har jag sett i vekligheten varje gång blir jag sugen på att sätta tänderna i mitt eget 931-projekt. Jag köpte den, en silvergrå 79:a, för två år sedan och då hade den stått i en lada sedan 2002. Det enda jag har gjort är i princip att flytta den till ett torrt garage och testat om motorn snurrar (det gör den) och lossat bromsarna som satt stenhårt. Den är ett renoveringsobjekt som behäver ny lack, nya säten och en fullständig genomgång av det mekaniska. Jag har inte granskat den supernoga vad gäller rost men den verkar frisk. Den verkar också fri från en massa fulmekande från 100 tidigare ägare, vilket är ett vanligt öde för många 924:or. Motorn är bytt till den senare versionen (3103) och jag är inte riktigt klar över hur tändningselektroniken hanterats. Den här helt olika mellan den ursprungsmotorn (3101) och den som sitter i nu. När jag läser Cédrics tråd om hans 931 -som också fått nästa generations motor - så inser jag att uppdatering av tändningselektroniken inte är helt okomplicerad.

Jag är väldigt sugen på att renovera Turbon, men bestämde mig till slut för att först renovera min andra 924 (Weltmeister-/Martini Edition). Turbon får nog vänta till nästa år innan jag börjar på den. Under tiden kommer jag att titta lite avundsjukt på er som har era turbomaskiner igång :-)

_DSF8785.JPG

Här tillbringade bilen 15 år innan jag köpte den (klicka på blden så kommer den på rätt ledd).
Ska bli kul att se din Turbo få nytt liv igen =)

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-15 20:46:19
by gtBen
den ser verkligen fin ut, grattis

Bengt

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-18 21:44:05
by Bobby
Tack Bengt! Den är som alla andra fordon jag har - fin från tio meters avstånd ;)

Snön har inte kommit till Stockholm än och det var sol i eftermiddag så efter jobbet blev det en kort tur. Jag har en hel lista på saker jag vill fixa men det får faktiskt vänta till vintern, nu vill jag bara köra så länge det går innan det är dags för bilen att gå i ide ett par månader.

Image

Den går fortfarande lite ryckigt hela tiden, men det försvinner när jag är mer bestämd på gasen och inte fiskör. Går det att rengöra ackumulatorn efter pumpen på något vis eller är det bara att byta ut om man misstänker att det är den som strular? En ny kostar ju en slant...

Image

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-20 15:33:35
by Cédric
Kul att se den luftas! Tror inte ackunulatorn är boven i drama, när den strular brukar det visa sig med varmstartsproblem.

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-21 09:28:00
by Bobby
Ok! Det har jag inga så då är det nog inte ackumulatorn då. Fredrik nämnde en backventil efter pumpen som kan strula, men jag verkar inte ha någon?

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-09-29 22:26:53
by Bobby
En katt bland hermelinerna, men välkommen ändå =) En 911 hade ju inte varit dumt dock... också.

Image

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-10-01 19:28:28
by Bobby
Tycker synd om alla som redan har ställt undan sina entusiastbilar på vinterförvaring, magisk kväll idag. Har hittat ett gäng riktigt roliga vägar så för första gången har jag nu faktiskt kört bilen som den är tänkt att köras. Riktigt imponerad av chassiet och styrningen. I fredags körde jag samma sträcka med en 911 E från 1973 och även om det var en annan upplevelse än den jag hade idag så skäms 924:an verkligen inte för sig. Kul bil!

Image

Image

Image

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-10-02 05:56:45
by NTF
Fina höstvägar och fina bilder. Håller helt med dig om att gammelbilsägande blir roligare om man använder bilen mycket och gärna under alla årstider.

Re: 931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen

Posted: 2019-10-02 08:52:22
by Cédric
Härligt, hade gärna kört ända till snön faller om inte bilen stått med ledsen topplockspackning. Körde några sena turer förra året, riktigt härligt och kan vara rätt lugnt på småvägarna då.

Bilarna är bra i std form, men med lite uppdaterad vähgållning och lite vassare däck så transformeras verkligen upplevelsen :)