931 -79 | Det råkade bli en röd sportbil till samlingen
Posted: 2018-09-17 21:53:28
Hej!
Bobby heter jag. Ni vet när man har köpstopp och inte ska handla något mer på ett tag, det är då de dyker upp. De där objekten man måste köpa och som man kommer ångra sig bittert över om man bara låter passera. Jag hänger på Blocket väldigt mycket och minst ett par gånger i timmen kikar jag om det dykt upp något nytt roligt som man kan drömma lite kring. Klickade i förbifarten in mig på en annons på en Porsche 924 bara för att. En bild och nästan ingen information så jag var på väg att klicka mig tillbaka och fortsätta scrollandet. Men så snappade mitt ena öga upp tilläggsinformationen längst ner på sidan. 170 hästar. 170? Det är ju bara 125 i dessa sa jag högt för mig själv och gick in på annonsen igen. Det var då jag fick se scoopet på huven och de fyra luftintagen mellan strålkastarna. Men det är ju en Turbo! Det stod det inget om i annonsen. Jag fick lite småpanik och började snabbt kolla upp var i vårt avlånga land Haparanda ligger (jag är glad om jag hittar hem när jag är iväg, så bra koll har jag på Sveriges städer). 110 mil enkel väg. Nästgårds skulle min tokiga bilkompis säga, inte direkt säger jag som får träsmak bara av att titta på en beräknad resväg på Google Maps. Av någon märklig anledning så har jag under tiden jag sitter och funderar på att jag verkligen inte ska köpa något nu utan lägga om taket på huset istället ringt upp säljaren som svarar med en finlandssvensk brytning. Jag är inte ensam om att ha ringt på annonsen och min bedömning är att han helst vill göra en snabb affär och inte prata i timtals med personer som undrar om reglaget till fläkten är slitet. Efter ett snabbt snack har jag helt plötsligt lagt en handpenning på bilen och säger att jag kommer och hämtar den nästa vecka. Vi avslutar samtalet och jag kollar återigen upp var Haparanda ligger, för det verkar inte riktigt ha gått in första gången. Det är bara att köra på tänker jag, det blir ett kul äventyr. Sagt och gjort så bokar jag flyg till Luleå för att därefter ta mig till staden där bilen finns och sen köra hem. Dagen efter råkar min kompis av någon anledning säga att det hela låter lika galet som kul och att han gärna hade följt med på resan. Jag tog honom snabbt på orden och bokade ytterligare en flygbiljett, och började planera för vad det incheckade bagaget skulle innehålla för verktyg. I torsdags morse började äventyret och vid lunch var vi vid bilen som var precis som säljaren hade berättat. Affären gjordes upp och vi började styra hemåt, nästan förväntansfulla på att något litet, men inte jättejobbigt, skulle inträffa ganska så omgående. Men det gjorde aldrig det. Visst hostade bilen ett par gånger eftersom insprutningssystemet inte fått så här mycket flöde genom sig på många år men i övrigt gick resan kanon. Igår var det stor bilträff på Skokloster och eftersom min plan var att ställa ut nyförvärvet där jobbades det febrilt i helgen med att avlägsna dekaler jag inte var överens med, polering av lack, diverse småfix, en service och byte av en bränsleslang som fuktade lite väl mycket. Träffen blev jättelyckad och jag fick snabbt några nya 924-kompisar. Jag kunde väldigt lite om modellen innan men är pepp på att lära mig allt om den nu och hoppas att det här forumet ska passa för det. Förutom denna har jag även en Volkswagen Golf GLS från 1980 och en Volkswagen Scirocco GT från 1977 (renoveringsobjekt) så lite erfarenhet från liknande bilar har jag. Det är lustigt att se hur många detaljer som är lika på VW-bilarna och Porschen, som exempelvis dörrhandtag, mätare och inte minst motordelar. Det står även en Alfa Romeo GTV6 från 1983 i garaget så det här med transaxel är heller inget nytt för mig.
Mvh Bobby
Bobby heter jag. Ni vet när man har köpstopp och inte ska handla något mer på ett tag, det är då de dyker upp. De där objekten man måste köpa och som man kommer ångra sig bittert över om man bara låter passera. Jag hänger på Blocket väldigt mycket och minst ett par gånger i timmen kikar jag om det dykt upp något nytt roligt som man kan drömma lite kring. Klickade i förbifarten in mig på en annons på en Porsche 924 bara för att. En bild och nästan ingen information så jag var på väg att klicka mig tillbaka och fortsätta scrollandet. Men så snappade mitt ena öga upp tilläggsinformationen längst ner på sidan. 170 hästar. 170? Det är ju bara 125 i dessa sa jag högt för mig själv och gick in på annonsen igen. Det var då jag fick se scoopet på huven och de fyra luftintagen mellan strålkastarna. Men det är ju en Turbo! Det stod det inget om i annonsen. Jag fick lite småpanik och började snabbt kolla upp var i vårt avlånga land Haparanda ligger (jag är glad om jag hittar hem när jag är iväg, så bra koll har jag på Sveriges städer). 110 mil enkel väg. Nästgårds skulle min tokiga bilkompis säga, inte direkt säger jag som får träsmak bara av att titta på en beräknad resväg på Google Maps. Av någon märklig anledning så har jag under tiden jag sitter och funderar på att jag verkligen inte ska köpa något nu utan lägga om taket på huset istället ringt upp säljaren som svarar med en finlandssvensk brytning. Jag är inte ensam om att ha ringt på annonsen och min bedömning är att han helst vill göra en snabb affär och inte prata i timtals med personer som undrar om reglaget till fläkten är slitet. Efter ett snabbt snack har jag helt plötsligt lagt en handpenning på bilen och säger att jag kommer och hämtar den nästa vecka. Vi avslutar samtalet och jag kollar återigen upp var Haparanda ligger, för det verkar inte riktigt ha gått in första gången. Det är bara att köra på tänker jag, det blir ett kul äventyr. Sagt och gjort så bokar jag flyg till Luleå för att därefter ta mig till staden där bilen finns och sen köra hem. Dagen efter råkar min kompis av någon anledning säga att det hela låter lika galet som kul och att han gärna hade följt med på resan. Jag tog honom snabbt på orden och bokade ytterligare en flygbiljett, och började planera för vad det incheckade bagaget skulle innehålla för verktyg. I torsdags morse började äventyret och vid lunch var vi vid bilen som var precis som säljaren hade berättat. Affären gjordes upp och vi började styra hemåt, nästan förväntansfulla på att något litet, men inte jättejobbigt, skulle inträffa ganska så omgående. Men det gjorde aldrig det. Visst hostade bilen ett par gånger eftersom insprutningssystemet inte fått så här mycket flöde genom sig på många år men i övrigt gick resan kanon. Igår var det stor bilträff på Skokloster och eftersom min plan var att ställa ut nyförvärvet där jobbades det febrilt i helgen med att avlägsna dekaler jag inte var överens med, polering av lack, diverse småfix, en service och byte av en bränsleslang som fuktade lite väl mycket. Träffen blev jättelyckad och jag fick snabbt några nya 924-kompisar. Jag kunde väldigt lite om modellen innan men är pepp på att lära mig allt om den nu och hoppas att det här forumet ska passa för det. Förutom denna har jag även en Volkswagen Golf GLS från 1980 och en Volkswagen Scirocco GT från 1977 (renoveringsobjekt) så lite erfarenhet från liknande bilar har jag. Det är lustigt att se hur många detaljer som är lika på VW-bilarna och Porschen, som exempelvis dörrhandtag, mätare och inte minst motordelar. Det står även en Alfa Romeo GTV6 från 1983 i garaget så det här med transaxel är heller inget nytt för mig.
Mvh Bobby