944 -83 | MaxPorsche
Posted: 2018-06-15 16:01:17
!!Varning för långt inlägg, men helt klart värt att läsa !!
Tjenare!
Kan väl börja den här tråden med att berätta vem jag är, Oscar heter jag, 19 år och är bosatt i Eskílstuna. Jag pluggar IT civilingenjör på KTH, riktigt kul om du frågar mig, men jag har på senare tiden utvecklat ett stort bilintresse, framförallt transaxel (helst Porsche såklart), dyrt men kul.
Så här följer historien om hur jag blev en Porscheägare:
Köpte för ca 2 år sedan min första bil, en Porsche 944 NA -83. Egentligen var det bara en ren slump att detta blev min första bil, min dåvarande chef på sommarjobbet hade en bil som "bara stod still och tog plats". Tydligen så hade han haft en 944 stått still i sitt garage sen -07
Hursomhelst så köpte jag bilen (som inte startade och hade stått still i ca 10 år) och chansade på att pappa och jag kunde få igång den. Datorer har alltid varit min grej, lite mopeder och så har väl slinkit in men bilar hade jag aldrig tidigare haft några erfarenheter av.
Efter ca en vecka bestående av enbart meckande, kliande i huvudet och en del välvalda svordomar så startade bilen, det som krävdes var en ny DME, nya impulsgivare samt ett nytt DME-relä.
När bilen väl var igång så tog vi en chansning och körde den ett par mil till @Freddie_81 för kamremsbyte, bilen höll hela vägen som tur var Kul fakta: Bilen besiktades utan anmärkningar dagen innan jag fyllde 18 , med bara en dag kvar till körkort
Sedan dess så har en hel del smågrejer gjorts, "framdelen" av huven (där emblemet sitter) har lackats om inkl täckplåtarna över lysena. Utöver det så har service såklart gjorts, fördelarlock och rotor har bytts, en ledramp har installerats längs med regplåten för att få den att synas så lite som möjligt, instrumentbrädan har blivit lagad och flockad (riktigt bra resultat, gjordes hos Finess AB Eskilstuna) samt att en ny ratt har installerats, jag har förmodligen glömt en hel del saker med tanke på att jag haft bilen i ca 2 år och det känns som jag konstant meckar med den
Nu nyligen så har en hel del meckande blivit utfört iom att bilen hade en del vibrationer i ratten runt 80kmh, en framvagnsinställning trodde jag skulle göra susen. Visade sig att inre styrleder var dåliga på båda sidor
Så här kommer egentligen bara en massa bilder från vad jag gjort de senaste veckorna, har blivit riktigt nöjd med resultatet
Ungefär så här ser bilen ut i nuläget, enda skillnaden är att fälgarna har blivit pulverlackade blanksvarta (på bilden är det mattsvart plastidip som faktiskt höll och såg förvånansvärt bra ut)
Omlackering av trösklarna medans jag väntade på delar till framvagnen
Passade även på att byta listen till bakljusen, som ni ser på bilden så var det verkligen dags
List från Only944, riktigt bra grejer!
Här ser ni resultatet av lackeringen, blev riktigt bra för att ha blivit lackerat på en garageuppfart
Till slut kom alla delar, det som byttes var: Alla bussningar, inre styrled båda sidor, spindelled båda sidor samt att länkarmarna och krängningshämmaren blev målade med Corresit 326.
Passade även på att byta termostat, vilket resulterade i att slangen mellan termostathuset (vattenpumpen?) och kylaren inte längre höll tätt så även den blev utbytt.
Resultatet vart kanon, bilen känns helt styv men behöver fortfarande en framvagnsinställning då det är vibrationer runt 100kmh nu, men ingenting jämfört med innan.
Till slut var det äntligen dags för det jag hade sett fram emot sen jag köpte bilen (men iom att jag är student, inte haft ekonomin till), det var dags att byta klädsel på mina riktigt slitna stolar.
Resultatet vart över mina förväntningar, är toknöjd
En sista (tyvärr ganska dålig) bild på interiören i övrigt, lovar att jag gjorde rent mattorna efter!
Kul att du läste mitt första inlägg, har självklart planer på att göra fler!
Tjenare!
Kan väl börja den här tråden med att berätta vem jag är, Oscar heter jag, 19 år och är bosatt i Eskílstuna. Jag pluggar IT civilingenjör på KTH, riktigt kul om du frågar mig, men jag har på senare tiden utvecklat ett stort bilintresse, framförallt transaxel (helst Porsche såklart), dyrt men kul.
Så här följer historien om hur jag blev en Porscheägare:
Köpte för ca 2 år sedan min första bil, en Porsche 944 NA -83. Egentligen var det bara en ren slump att detta blev min första bil, min dåvarande chef på sommarjobbet hade en bil som "bara stod still och tog plats". Tydligen så hade han haft en 944 stått still i sitt garage sen -07
Hursomhelst så köpte jag bilen (som inte startade och hade stått still i ca 10 år) och chansade på att pappa och jag kunde få igång den. Datorer har alltid varit min grej, lite mopeder och så har väl slinkit in men bilar hade jag aldrig tidigare haft några erfarenheter av.
Efter ca en vecka bestående av enbart meckande, kliande i huvudet och en del välvalda svordomar så startade bilen, det som krävdes var en ny DME, nya impulsgivare samt ett nytt DME-relä.
När bilen väl var igång så tog vi en chansning och körde den ett par mil till @Freddie_81 för kamremsbyte, bilen höll hela vägen som tur var Kul fakta: Bilen besiktades utan anmärkningar dagen innan jag fyllde 18 , med bara en dag kvar till körkort
Sedan dess så har en hel del smågrejer gjorts, "framdelen" av huven (där emblemet sitter) har lackats om inkl täckplåtarna över lysena. Utöver det så har service såklart gjorts, fördelarlock och rotor har bytts, en ledramp har installerats längs med regplåten för att få den att synas så lite som möjligt, instrumentbrädan har blivit lagad och flockad (riktigt bra resultat, gjordes hos Finess AB Eskilstuna) samt att en ny ratt har installerats, jag har förmodligen glömt en hel del saker med tanke på att jag haft bilen i ca 2 år och det känns som jag konstant meckar med den
Nu nyligen så har en hel del meckande blivit utfört iom att bilen hade en del vibrationer i ratten runt 80kmh, en framvagnsinställning trodde jag skulle göra susen. Visade sig att inre styrleder var dåliga på båda sidor
Så här kommer egentligen bara en massa bilder från vad jag gjort de senaste veckorna, har blivit riktigt nöjd med resultatet
Ungefär så här ser bilen ut i nuläget, enda skillnaden är att fälgarna har blivit pulverlackade blanksvarta (på bilden är det mattsvart plastidip som faktiskt höll och såg förvånansvärt bra ut)
Omlackering av trösklarna medans jag väntade på delar till framvagnen
Passade även på att byta listen till bakljusen, som ni ser på bilden så var det verkligen dags
List från Only944, riktigt bra grejer!
Här ser ni resultatet av lackeringen, blev riktigt bra för att ha blivit lackerat på en garageuppfart
Till slut kom alla delar, det som byttes var: Alla bussningar, inre styrled båda sidor, spindelled båda sidor samt att länkarmarna och krängningshämmaren blev målade med Corresit 326.
Passade även på att byta termostat, vilket resulterade i att slangen mellan termostathuset (vattenpumpen?) och kylaren inte längre höll tätt så även den blev utbytt.
Resultatet vart kanon, bilen känns helt styv men behöver fortfarande en framvagnsinställning då det är vibrationer runt 100kmh nu, men ingenting jämfört med innan.
Till slut var det äntligen dags för det jag hade sett fram emot sen jag köpte bilen (men iom att jag är student, inte haft ekonomin till), det var dags att byta klädsel på mina riktigt slitna stolar.
Resultatet vart över mina förväntningar, är toknöjd
En sista (tyvärr ganska dålig) bild på interiören i övrigt, lovar att jag gjorde rent mattorna efter!
Kul att du läste mitt första inlägg, har självklart planer på att göra fler!