Page 1 of 1

944 Turbo -86 Leslié

Posted: 2018-06-05 21:12:13
by jon_back
Har bestämt mig för att göra en liten tråd om min kärra. Eftersom många verkar ge sina fordon namn så har jag kommit fram till att Leslié blir fint till min. :D

Det är alltså en Turbo -86 som jag är fjärde ägare på. Förra ägaren hade bilen i 29 år. Den har i nuläget gått 14 000 mil varav endast 1000 mil de senaste 10 åren. Mil plan med denna pärla är att dona det som behövs för att duga ett kräset sinne, bilen är väldigt fin och har klarat sig bra under sina 32 år men lämnar en del att önska, i övrigt är planen att bara njuta av den. Alltså inget toktrimm, bur eller skalstolar....

Jag har under vintern/ våren gått igenom fram och bakvagn. Bytt alla slitdelar, plockat isär, gjort rent, blästrat och lackerat. Donat avgassystemet, bytt till 17" Cup1 or bytt till 993 RS ratt, behandlat sätena.

Tyvärr så har jag inte så mycket bilder på detta då telefonen där de flesta bilderna fanns gav upp...
Jag låter de bilder jag har tala. Samt ett lite halvlöjligt filmklipp som jag gjorde för att jag var så nöjd att äntligen få bilen av lyften!

https://www.youtube.com/watch?v=ODMwK6d7ESU" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 944 Turbo -86 Elise

Posted: 2018-06-05 22:29:57
by Nahpets
Kul!

Alltid trevlig med lite bilder. Vad använde du på stolen?

Re: 944 Turbo -86 Elise

Posted: 2018-06-06 08:54:15
by jon_back
Fultemas lädervårdskit. Fungerade helt okej!

Re: 944 Turbo -86 Elise

Posted: 2018-06-06 15:54:31
by gtBen
bra jobbat, det blir fint :mrgreen:

Re: 944 Turbo -86 Elise

Posted: 2018-06-14 08:49:14
by jon_back
Första åkturen gick fint men under andra åkturen så strejkade kopplingen efter några mil. Den blev helt omöjlig att växla med motorn igång men med motorn avstängd så är det inga problem. Det blev en inte alls lika mysig tur hem som det var när jag for hemifrån, men med lite beslutsamhet och rätt varvtal så gick det att vålda i växlarna även om det var som att växla ett spett...

Samma sak hände i höstas och då löste det sig genom att lufta kopplingen men inte denna gång. Blev lite orolig att det skulle bero på att kopplingen i sig är slut men jag tycker att det är lite konstiga symptom för det. Det finns inga tendenser till att kopplingen slirar oavsett hur mycket jag står på. Jag tog ett mått på skiftgaffeln genom inspektionshålet i kopplingskåpan och jämförde med uppgifter från Clarks garage och det tyder att kopplingen är ny. Det plus att förre ägaren ville minnas att kopplingen var bytt för ca: 10 år sedan men att den knappast gått mer än 1000mil borde kunna lugna min oro. Får hoppas på att det är hydrauliken som strejkar. Köpta rubbet nytt från Utzon och är halvvägs igenom ett byte.

Re: 944 Turbo -86 Leslié

Posted: 2018-06-22 12:43:03
by jon_back
Ny hydraulik löste först inte problemet... Visade sig senare att jag luftat för dåligt trots att jag körde igenom någon liter med vakuumluftare. Resultatet blev betydligt bättre genom att göra om proceduren + samtidig pedalpump så nu fungerar kopplingen som en dröm! Såg när jag demonterade de gamla grejerna att huvudcylindern läckte lite vilket kan förklara de tidigare problemen.

Skönt att det löste sig för nu vill man bara åka :) :#944burn: