Page 6 of 40

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-07-05 09:53:03
by safe
Nä, systemtrycket har ingen större inverkan, men när jag ändå höll på så klippte jag till 2 shims och lade under fjädern vilket ökade trycket 0.3 bar. Nu när jag kollade i min Bosch bok så skulle jag lagt till ett shims till för typiskt ska det ligga på 5.2 bar.

Det viktiga är att använda endast premium material för shimsen! :)
DSC_0023.jpg

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-07-05 10:21:24
by gegge
Undersidan av burken kan med fördel skruvas fast på luftvågen :wink:

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-07-05 10:54:31
by safe
gegge wrote:Undersidan av burken kan med fördel skruvas fast på luftvågen :wink:
Jag gillar idén!

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-07-05 11:02:16
by gegge
Satt bla på MB M104 3.0-24V i bla CE och SL på 90-talet och gav 228hk som mest md KE-jet. När 3.2 motorn kom bytta man insprutning och vann hela 3hk :shock:

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-07-05 12:07:41
by Janne J
Grattis till besiktningen, skön milstolpe att ta sig förbi!

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-07-05 12:20:21
by safe
Janne J wrote:Grattis till besiktningen, skön milstolpe att ta sig förbi!
Tackar!

Nu behöver bilen 4 nya däck också samt en hjulinställning, den var rejält otäck i 100 (på mätaren) när jag körde till besiktningen.

Lossade alla skruvar för hjulinställningen och smorde upp dem med rejäla klickar kopparpasta. :)

Bilen har antagligen fått en smäll på höger sida. Kunde justera in hyggligt med camber fram på vänster sida. På höger sida ser man att plåten som excentern trycker på blivit utbucklad. Försökte knacka tillbaka det men max på excentern gav ändå inte lika mycket camber som på andra sidan.
Höger bak har också mindre camber än vänster bak, tom så att den är positiv på höger sida, har inte försökt justera något där.
Lossade dock höjdjusteringen och sänkte så mycket det gick, vilket inte var mycket...

Med mer eller mindre camber etc ovan så är det baserat på ögonmåttet, inget exaktare än så, men det brukar vara fullt tillräckligt för att jämföra sida mot sida, fram mot bak.

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-07-05 14:59:14
by QV_
Det gäller att motorn är kall (minst 4 timmar efter körning) och att man drar ur elhärvan till motorn innan man slår på bränslepumpen. för det tar inte många sekunder för elen att ändra WUR trycket..

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-09-10 12:14:18
by safe
Bilen har fått stå orörd nu ett tag.
I helgen så tog jag dock tag i pop-up lycktorna som inte ville fungera.

Det var ett trasigt relä, kabelbrott och antagligen trasig ljusknapp. Jag kopplade in ett växlande relä bakom ljusknappen som drogs av halvljuset och så drog jag ut grå och röd/grön (?) från knappen och kopplade de till reläet.
Vet inte om jag skrev det tidigare i tråden men "växellådan" till pop-up mekaniken var dålig på bilen. Jag hade dock några månader tidigare fått hela mekaniken gratis när jag körde lite Porscheprylar mellan Stockholm och Kalmar.

Nu går lamporna upp och ned med halvljuset!

Nästa jobb blir något av följade:
-Nya däck + renovering av fälgar.
-Byte av WUR, hittat en annan, blir tokig på den jag har den ger ständigt olika tryck vid samma temperatur...
-Hjulinställning + sänking.

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-09-10 17:22:37
by QV_
safe wrote:Byte av WUR, hittat en annan, blir tokig på den jag har den ger ständigt olika tryck vid samma temperatur...
Du har ryckt bort elkontakten när du mäter.
Samt att motorn har kallnat i 4 timmar.

Sen har jag märkt att det inte är någon ide att "bänkmäta" produkten innan montage utan man får justera trycket monterat i bilen. (justering av trycket kräver en lättare modifiering)

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-09-10 17:37:17
by safe
QV_ wrote:
safe wrote:Byte av WUR, hittat en annan, blir tokig på den jag har den ger ständigt olika tryck vid samma temperatur...
Du har ryckt bort elkontakten när du mäter.
Samt att motorn har kallnat i 4 timmar.

Sen har jag märkt att det inte är någon ide att "bänkmäta" produkten innan montage utan man får justera trycket monterat i bilen. (justering av trycket kräver en lättare modifiering)

Ja, jag har mätt utan att ens starta motorn.
Slår på soppa pumpen, justerar in ett tryck.
En vecka senare (utan att ha kört bilen) så kan trycket vara något annat, vanligtvis högre.
Antingen funkar den andra WURen bättre, eller så kastar jag ut k-jet skiten till våren, det kommer hända förr eller senare ändå.

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-09-12 21:43:12
by QV_
Slår man på tändningen så kommer WUR och alla andra detaljer i K-jet få spänning och börjas värma upp.
Matar man bensinpumpen med spänning från elcentralen så kommer WUR få spänning (om jag kommer ihåg rätt)

Så dra isär kontakten till motorn. Då vet du att vad som än händer så kommer inte elen värma upp detaljerna.

På min är det en rund xx polig (5-7 poler) som matar K-jet detaljerna på motorn.

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-10-22 14:39:29
by safe
Jag kan ha fått till det nu. WURen ligger hyggligt stadigt på 3 bar. När den är kall så ligger den på strax under 2 bar.
Det kan ha varit så att mitt bränslefilter spökat, jag kollade ändå att bränsleflödet översteg minsta tillåtna mängd innan jag började med allt. Ville inte byta det till att börja med då jag räknade med att det skulle kunna "lossna" mycket skit från tanken.
Bränslefiltret var rejält svart när jag klippte upp det för att undersöka.

Den går som ett skott i alla fall. Busig i rondellena :) Framdäcken är från 1995 enligt märkningen, bakdäcken saknar märkning.... Förvånandevärt bra grep för så gamla puckar.

Nu ska vi bara se om man kan få elen lite mer tillförlitlig.
*Vänster blinkers lägger av ibland.
*Instrumenten visar lite vad de vill.

Tex tempmätaren fastnar ibland i maxlägen och slår man då till på instrumentpanelen så hoppar ned till ett mer normalt läge. Jag hoppas att det är normalt=rätt i alla fall, så att inte max är det riktiga värdet! :)

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-10-22 20:08:11
by matsen
Har haft två 931 som man kylde motorn extremt effektfullt och snabbt genom att slå på instrumentbrädan. Känns dock lite otryggt att inte lita på just den mätaren...

: )

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-10-22 20:26:23
by gegge
Låter som ett klassiskt jordfel med hoppande mätare. Kolla jordpunkten under instrumentbrädan.

Re: 924 -79 Rat rod?

Posted: 2018-10-22 21:14:38
by safe
gegge wrote:Låter som ett klassiskt jordfel med hoppande mätare. Kolla jordpunkten under instrumentbrädan.
Sitter den så att man ser den om man tittar upp under instrumentpanelen, eller vart gömmer sig den?
Är det bar en där under?