Page 32 of 41

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-06 08:23:14
by Cédric
Hans samling är ju helt galen, vi har snart inga rullande 924 or kvar o Sverige:)

Du måste ju inte bottna allt med en gång, kan ju vara en poäng att köra lite mer typ 300whp och köra på det ett tag :) Ska bli mycket spännande, kommer du börja med e85 då?

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-06 09:06:35
by safe
Ja, börja på e85 direkt. Om jag ändå ville mappa på e85 tyckte han det var dumt att öka laddtrycket mer på 98, bara ökar risken för att något går sönder.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-06 14:47:24
by Cédric
safe wrote: 2023-06-06 09:06:35 Ja, börja på e85 direkt. Om jag ändå ville mappa på e85 tyckte han det var dumt att öka laddtrycket mer på 98, bara ökar risken för att något går sönder.
Jag håller väl med, har ju en bra och hyfsat säker mapp för 98. Lika bra att gå på e85.
Låter bra, många utmaningar å risker rundas med e85, så länge man inte blir alldeles för optimistisk med tändningen :) Hoppas nya kopplingen orkar med bara, annars kanske ni få hålla igen lite på maxmomentet.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-11 19:53:13
by safe
Ställde om Maxxecu till E85 som bränsle och slog i E85 från macken. Det bara funkade klockrent!! Flex fuel sensorn säger att det är e75, vilket också finns som bränsle alternativ.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 06:43:10
by henca
E75 låter som vinterblandning. E85 säljs med större andel bensin vintertid för att bilar annars kan bli svårstartade.

m v h Henrik

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 09:08:25
by safe
henca wrote: 2023-06-12 06:43:10 E75 låter som vinterblandning. E85 säljs med större andel bensin vintertid för att bilar annars kan bli svårstartade.

m v h Henrik
Säkert så, spelar inte så stor roll om det är 75 eller 85 %.
Kanske tom är så att det är e75 året runt nu när efterfrågan inte är så stor.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 10:11:26
by Cédric
Ur prestandasynpunkt spelar det ingen större roll, så länge din bänslemängskorrigering följer etanolhalten, vilket den borde. Ska bli kul å se, borde kunna få en bra tillökning med effekt redan vid 1 bar där du kör nu, bara av bränslebytet och sen lite tänding till, blir säker 20 hästar bara det.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 10:52:20
by safe
Precis, ska bli intressant att se vad bara E75/85 skillnaden blir.
Har tidigare hört att det kan ge 5% på en sugmotor, borde vara mer med en turbo (vid samma laddtryck).

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 16:37:45
by Joakim.S
Har för mig att jag gick från 415 till 445 med e85, tror det var samma laddtryck 🤔

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 16:54:48
by safe
Joakim.S wrote: 2023-06-12 16:37:45 Har för mig att jag gick från 415 till 445 med e85, tror det var samma laddtryck 🤔
Typ 7% då, det är ju en substantiell skillnad.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 16:57:37
by Joakim.S
Blev lägre avgastemp också, så skulle nog gått att höja trycket

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 19:10:13
by Cédric
Är man knackbegränsad eller begränsad av avgastemp så går det göra jättekliv med E85, på en vanligt kompad sugmotor handlar det om några % . På min GT86a tex som har 12,5 i komp så ger e85 ett rätt rejält kliv över hela registret. Så det beror på, vet inte hur nära knackgränsen ni vågade sätta tändningen i den mappen du har nu?

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-12 19:30:44
by Joakim.S
Den sattes där den gav mest effekt och stabila temperaturer

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-06-29 12:35:43
by safe
Japp, du har man fått den mappad på E85.
Spridarna är nästan bottnade, kopplingen är på gränsen, lite över den tom.

Jag är ganska nöjd! Får se hur länge det håller.
Allt är mätt på naven.

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

Posted: 2023-06-30 19:47:28
by Joakim.S
Kul 😀 får nog plocka ihop min för och se om jag hänger med 🫣
Vilket laddtryck?